Hifi reverb??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Hifi reverb??

Inläggav Andersss » 2014-10-05 10:54

Varför använde man en sån här http://www.blocket.se/stockholm/Udda_hi ... m?ca=6&w=3

Alltså vad är den egentliga nödvändigheten med den på bilden?? Reverberation?? eller var det bara en "Nörd"vändighet??

Cicaro

Re: Hifi reverb??

Inläggav Cicaro » 2014-10-05 16:06

Skulle nog närmast jämföra/kalla det för echoeffekt :-)

Platta inspelningar eller dåliga lyssningsrum skulle låta större.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-07 10:04

Det där kan väl jämföras lite med de där knasiga effekterna som en del surroundburkar kan ha, typ "katedral", "ekokammare", "knarkarkvart", "ångestgarderob", "åksjuke-felfasning" och vad det nu kan vara :wink:

Att de där lösa burkarna är ovanliga beror väl på att de mest bara är en lustig grej.

Enda riktiga användningsområdet är väl om man spelar in musik, men då brukar man nog köpa från "musiker-fabrikat" istället för "hifi-fabrikat". (Det finns ju några få som sysslar med både och, t.ex. Yamaha, men det brukar vara rätt tydlig skillnad mellan musikergrejerna och hifigrejerna, möjligtvis förutom att sånt som att t.ex. vissa högtalare kan platsa både i en hifi-anläggning och som studiomonitor)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-07 10:15

MiaM skrev:Det där kan väl jämföras lite med de där knasiga effekterna som en del surroundburkar kan ha, typ "katedral", "ekokammare", "knarkarkvart", "ångestgarderob", "åksjuke-felfasning" och vad det nu kan vara :wink:

Att de där lösa burkarna är ovanliga beror väl på att de mest bara är en lustig grej.

Enda riktiga användningsområdet är väl om man spelar in musik, men då brukar man nog köpa från "musiker-fabrikat" istället för "hifi-fabrikat". (Det finns ju några få som sysslar med både och, t.ex. Yamaha, men det brukar vara rätt tydlig skillnad mellan musikergrejerna och hifigrejerna, möjligtvis förutom att sånt som att t.ex. vissa högtalare kan platsa både i en hifi-anläggning och som studiomonitor)

Tja jag har varit sugen på och hoppats på att hitta en sån här billigt för att ställa i stereoracket

https://www.gearslutz.com/board/attachm ... -ra500.jpg

Men det är nog mest för att den ser snygg ut, inte för att jag behöver den till något :P
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-07 10:31

[OT]

Den där serien Pioneer-apparater tillhör det snyggaste som designats, i mitt tycke!

Bild
Källa: http://audioklassiks.de/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-07 12:01

PerStromgren skrev:[OT] Den där serien Pioneer-apparater tillhör det snyggaste som designats, i mitt tycke!
img

Snygga ja.
Nödvändiga (ur ljudsynvinkel) nej.

Men att samla gamla grejor har oftast inte med ljudkvalitet att göra, köp och ställ i hyllan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-10-07 17:31

Alltså en "Nörd"vändighet. Men ja, ack så fräsig. Tackar för svar :)

// Anders

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-07 18:13

Äh, ni fattar ju ingenting! En sån där reverb-mackapär var inte bara nö(r)dvändig utan helt oumbärlig. Själv köpte jag en Audio Pulse One 1980. Drog jag reglagen till höger mot max blev det en digital fördröjning på 49 ms (inget sketet fjädereko alltså) å ingen blinka-blå-diod utan vackert gul+röd 8) Räkna på det ni! En sketen 1:a med kokvrå kunde blixtsnabbt förvandlas till den största Östermalmsvåning. 8O :mrgreen:

Audio Pulsen på bilden är från efter 1980 och har lite fler knappar än min, annars väldigt lik.

Bild

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-10-08 16:48

Haha ok.

Låter som jag måste köpa en :)

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2014-10-08 20:42

Är stolt innehavare av en Sansui RA- 500( en sån som Cicaro önskar sig)
Och den är sååå snygg när den lyser...........

Återgå till Vintage-hifi