Kenwood KR 6400

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Kenwood KR 6400

Inläggav HenrikTornquist » 2014-10-11 00:54

Har någon nån erfarenhet av den här? Jag är nyfiken på hur den står sig mot liknande Pioneer och Marantz-receivrar från samma tid.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Rockolga

Re: Kenwood KR 6400

Inläggav Rockolga » 2014-10-12 22:19

penke62 skrev:Har någon nån erfarenhet av den här? Jag är nyfiken på hur den står sig mot liknande Pioneer och Marantz-receivrar från samma tid.
Nej men, jag har en annan Kenwood Basic M1a 2x110W Slutsteget som är lite knackig ljudet spricker liksom är den värd att be nån titta på , jag hittat inget själv och försteget verkar OK trasiga trafen har bytts ut nyss . Finns det nån rekomenderad service kille i Stockholmstrakten, fans en vid Norra Sköndal vid "McDonnalds förut men de verkar ha försvunnit vart ?

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-10-13 21:22

Jag har ingen erfarenhet av just KR6400 men jag har en KA.601 och en KA-9100 och de kanske har en del gemensamt. Ljudkvalitén är mycket hög, rent,detaljerat och relativt neutralt i mina öron. Ka-9100 har mer mjukhet, finess och kraft än KA-601. Mycket hög kvalité på reglage, switcharna känns som laboratorieutrustning. Oxidspray behövs dock även på gamla kennys :) . Lödningarna ser ut som skit men jag har inte haft några problem med mina.
Känns lite som om Kenwood flugit under radarn i vintagehysterin, dom blir ofta billiga. Jag har haft ett antal gammelstärkare (dock inga pioneer eller marantz) och jag håller dem högt.
Hellre musik.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-10-14 12:55

Jag har inte heller någon personlig erfarenhet av just 6400, men har haft KR 7600 och 9600 som jag varit väldigt förtjusta i - välbyggda, kraftfulla och med Lab-känsla i reglagen om än kanske lite "soft" i klangbilden.
Fick byta reläet till slutsteg/högtalarutgången några gånger på 7600 dock.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2014-10-14 18:56

Jag har haft en 6400 och instämmer i övrigas beskrivning av Kenwood.

Lågt värderade och ratade framför andra märken som anses vara bättre, och det har gått att hitta dem för en rätt överkomlig summa tidigare.

Tyckte att 2x45W räckte bra för min del under många år, bra radiodel vilket uppskattades av mig som bor ute på landet.
Inga problem överhuvudtaget under alla år jag ägde den, inga knaster, krånglande reglage eller knappar eller annat tjafs.

Den gjorde vad den var avsedd för, spela musik eller radio dagligen.

Två mindre "Kenwoodpaket" spelar nu i huset, en på övervåningen och en på de nedre regionerna.

Köpta för många år sedan innan vintagehysterin drog genom landet :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-10-18 15:56

Min, som jag fick gratis, står just nu i källaren. Jag hade den tidigare inkopplad som tvättstugeförstärkare, men den är ersatt av en
NAD 7100 för fjärrens skull. Mina egna noteringar är ord som gedigen, kraftfull, och en radiomottagning av ganska hög klass. Jag bor väldigt nära en sändare, men källaren hamnar långt nedanför optimal riktning, och Kenwooden har fungerat mycket bra här, med bara en vanlig bandkabelantenn. NAD:en kommer inte långt efter, men jag tror den förra är strået vassare. En något skum balanskontroll är noterad, annars känns den väldigt tidstypisk.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Återgå till Vintage-hifi