Kassettdäck - finns en allmän guide för underhåll?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Kassettdäck - finns en allmän guide för underhåll?

Inläggav Falkis » 2014-10-11 15:15

Jag har ett i källaren som börjat gå lite segt... :P Har försökt hitta en liknande video eller guide liknande Svalanders grammofon-renoveringsartikel, fast för kassettdäck, vad man bör tänka på och sådant, men inte hittat någon...

Har någon en länk?

Falkis

Användarvisningsbild
Elektronror

Re: Kassettdäck - finns en allmän guide för underhåll?

Inläggav Elektronror » 2014-10-11 15:46

Byt alla remmar samtidigt. Passa då även på att rengöra gammalt fett o liknande som kan göra att saker hänger sig. Glöm bara inte att lägga på nytt.

Allmänt för var 20:e timma är att man ska rengöra huvudena plus alla andra saker som kommer i kontakt med bandet samt att man ska avmagnetisera huvudena.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-10-11 16:24

Jag tycker problemet uppstår när remmen är i gott skick, och det ändå inte går runt ordentligt eller så. Har varit med om att äga två st. defekta kassettdäck som remmarna varit i toppskick på men som inte gått att använda på grund av någon annan slags seghet... Mycket irriterande! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-11 16:54

Vad är det för fabrikat på Kassettdecken?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-10-11 18:40

Torkat fett/olja eller så behöver motorn rengöring och smörjning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-11 18:46

Elektronror skrev:Torkat fett/olja eller så behöver motorn rengöring och smörjning.

Finns inget att smörja på en kassettmotor.
Tänker på tryckrullen, om den är gammal kan den få en torr hinna på sig som gör att den slirar.
Varken bandtallriken eller rullen ska klara att dra kassetten själv.
man kan även kolla inställningen på motorns baksida där det finns ett hål till en vridpot som man kan reglera hastigheten med en smal skruvmejsel, antingen blad eller stjärnmejsel.
Om det inte finns ett sådant hål bak på motorn finns det ett litet kort med de komponenter som sköter styrningen och där ska i så fall finnas en vrid pot man kan justera hastigheten med.
Dock kan man behöva en 1000 Hz testtejp för att pricka rätt hastighet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-10-11 19:22

Lagerna i en motor behöver ofta rengöring samt ny väldigt tunn olja. Oljebrons håller inte för alltid utan service.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-11 19:25

Elektronror skrev:Lagerna i en motor behöver ofta rengöring samt ny väldigt tunn olja. Oljebrons håller inte för alltid utan service.

Och hur får du isär en sådan motor?
Den är klämd i bakstycket med minst 4 tydliga punkter.
Om du öppnar det skalet garanterar jag att du aldrig mer har en tillförlitlig motor.
Jag har lekt med kassettdeck sedan 1974 och det finns inte en enda demonterbar motor.
Är bronslagret slut så är ett motorbyte enda sättet att få decket att funka igen, men jag har aldrig behövt det.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-10-11 21:25

Har tagit isär tre motorer från kassettdäck utan problem. Gäller bara att man inte böjer pinnarna som håller fast bakändan för mycket så att de går av.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-11 21:28

Elektronror skrev:Har tagit isär tre motorer från kassettdäck utan problem. Gäller bara att man inte böjer pinnarna som håller fast bakändan för mycket så att de går av.

Jag har Ca: 35 motorer från alla möjliga deck i en stor burk.
Samt 25 års erfarenhet, så du har varit duktig som fått dom att snurra i balans efteråt.
Bra jobbat där.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-10-12 09:12

Jag förstår vad du menar. Ena motorn spenderade jag ett antal timmar på att få ihop igen men tar man det lugnt så man inte böjer spröten eller vrider för mycket brukar det gå bra. Sedan beror det självklart på vilken motor det är. Kapstanmotorn till Tandberg TCD-310 går nog aldrig få ihop igen om man öppnar den.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-12 18:33

OBS oseriöst tips:

eller så droppar man på några få droppar 5-56 och låter det dra in i tjurigt lager i motorn, så går det ett tag till. :wink:

Ett kassettdäck som inte är trehuvuds/tremotors eller på annat sätt "extra deluxe" har ju ändå oftast inget större ekonomiskt värde så om man inte absolut är väldigt fäst vid exemplaret/modellen så kostar väl en ersättningsmotor säkert i klass med ett fungerande däck med motsvarande prestanda...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 15:10

Har pulat med några däck från Nakamichi och Denon. Det är inte bara att byta remmar, tryckrullar och andra rörliga delar rakt av. Det gäller att hitta bra sådana också och det är ofta ett problem när det gått 30-40 år sedan tillverkning. Om man har ett kassettdäck av bättre modell blir de ofta sämre med tveksamma reservdelar. Själv digitaliserade jag alla kassetter jag tyckte var värda att spara på för några år sedan. Det var rätt varierande skick på banden, ett visst mått av degradering får man räkna med. Under de år som gått har vi blivit vana vid störningsfria digitala media och lite ostadig gånger, förekon, brum och brus är knappast att bortse ifrån på gamla kassetter.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-13 16:36

Brus, ett visst mått av svaj, och överstyd diskant (på "allt" inspelat före HX PRO) får man väl räkna med, men är brum verkligen så vanligt förekommande?

Visst förekommer det på enklare bandspelare, men nog var väl problemet i princip utrotat redan på 70-talet på alla apparater som fysiskt är stora nog att ha tillräckligt avstånd mellan trafon och elektroniken?

(OBS att jag pratar nu om inspelningar gjorda förr på varierande bandare och som idag spelas upp på ett däck som är bra nog att de inspelade banden blir flaskhals)

Men visst, t.ex. en Grundig CR 480 / 485, bärbar kassettbandspelare med stereoljud vid anslutning av externa grejer i DIN-kontakten, så får man brum vid uppspelning. Ville man använda den bandspelaren för uppspelning då man kopierade band så var ju nödlösningen att köra på batteri just under kopieringen. Jag skulle väl dock inte rekommendera en bandare i den klassen om man vill digitalisera band där man har nåt större kvalitetskrav (även om det bortsett från brummet ändå är förvånansvärt bra ljud vid uppspelning på en sån bandspelare - i mitt tycke i klass med de bästa enkelkapsan/tvåhuvudmaskinerna).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-13 17:13

385 Kassetter i mina lådor, som jag spelat in själv har inte mycket brus eller svaj.
Från 1980 Ca: till mitten på 90-talet innan CD var fullt utvecklad.
Ett bra deck led inte heller av brum eller annat.
Numer spelas dom alltför sällan, men jag planerar att spela över till MP3'or och lagra i datorn för att bränna till CD och ha i bilen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-13 17:20

Perfector skrev:385 Kassetter i mina lådor, som jag spelat in själv har inte mycket brus eller svaj.
Från 1980 Ca: till mitten på 90-talet innan CD var fullt utvecklad.
Ett bra deck led inte heller av brum eller annat.
Numer spelas dom alltför sällan, men jag planerar att spela över till MP3'or och lagra i datorn för att bränna till CD och ha i bilen.

Rippa dem inte som mp3 om du sedan tänker bränna dem på CD. Rippa till wav eller flac (16 bit 44,1 kHz) så kan du bränna direkt utan att det blir någon omkodning.

Mp3 duger bara om du tänker lyssna på musiken i din telefon via högtalaren, nog är väl dina kassettband värda ett bättre öde än så?

Jag digitaliserade en hel del av mina kassettband för några år sedan men jag insåg också att mycken av den musik jag hade inspelad är mindre intressant idag och ofta dessutom tillgänglig på nätet. Rensa hårt och spara resten på bästa möjliga vis (och det är inte mp3)!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-13 17:27

Jag har mina 1200 vinyler som mp3 och därefter med mp3towave converter och får lika bra kvalitet som i original.
Nu vet jag vad du säger om det, men faktum är att jag har vänner som instämmer, varav flera är musiker som inte riktigt förstår hur jag bär mig åt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 20:34

Jo, jag gallrade rätt frisk när jag digitaliserade mina kassettband. I princip hade jag nästan uteslutande material som inte fanns på skiva (vinyl), många liveföreställningar från radio. Direktsänt från radio kunde ha lite varierande teknisk kvalitet, inte minst hos oss ute i landet. Stereo fick vi sent och det brusade ibland friskt. High blend stal ju lite bredd i diskanten men var ibland tvunget. Håller med Bill50x lite, en hel del musik känns "förbrukad" när man hör den idag. Roligast är ju de livespelningar som inte alls fanns ute på media då eller senare.

En sak med kassettband är ju känsligheten för azimutfel gör att det krävs en hel del pillande. Bäst blir det i regel om samma bandare som användes vid inspelningen också får göra avspelningen. Inte ens en likadan maskin är garant för förlustfri avspelning. Jo, jag har gjort ett sådant test. Förmodligen skulle en Nakamichi med automatisk avspelningsazimuth vara lämplig men det är knappt betalbara. De tidiga Nakamichi hade lite egna in- och avspelningskorrektioner som gör avspelning i andra däck knepig. Om man använt B-Dolby förstoras ofta diskantfelen. Efter många år tycker jag banden förlorat en del "lyster" och ljudbilden är inte lika tydlig/stor som jag vill ha den. En del går att fixa med lite eq. Brum kan vara hörbart om man spelat in lite mera "spretig" musik, klassisk musik. Mera elektrifierad musik har ju nästan aldrig det problemet.

Det kanske önskas smakprov?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-13 21:09

Jag renoverade deck under 20 års tid, och byggde om till toppspec.
Har nu en Yamaha kx-250 som justerats för att låta kanon.
Men tack för erbjudandet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-13 23:13

RogerGustavsson skrev:Efter många år tycker jag banden förlorat en del "lyster" och ljudbilden är inte lika tydlig/stor som jag vill ha den.

Detta har jag också upplevt, speciellt med normalband. Det intressanta i sammanhanget är att jag efter ett tag kände att just "lystern" försvann och återgivningen kändes dämpad. Men när jag spelade skiva (vinyl) och kassett parallellt och bara kopplade emellan så hörde jag ingen skillnad. Metall och Cromeband var dock mycket bättre i detta avseende och tappade inte alls lika mycket lyster. Den upplevda diskanten var det dock ingen skillnad på. Märkligt nog, någonstans borde lystern ha tagit vägen. Men just detta är EN av anledningarna till att jag inte tror att det är just frekvensgång som är anledningen till alla skillnader man hör. Men det är en annan diskussion.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-14 07:46

Jag har ett minne av att någon känd ljudtekniker påtalade problemet med tonband. Vissa bandtyper var inte alls lika drabbade, några kunde låta utmärkt strax efter inspelning men förlorade något efter en tid. Vad som förlorades var svårt att fastställa men subjektivt sas det bli "mindre bra". Eftersom vi nu diskuterar ämnet var jag tvungen att plocka fram mina digitaliseringar av kassettband och lyssna lite. Jo, det går att fortfarande lyssna med nöje på dem men magin som man möjligen tyckte fanns från början saknas i en del fall. Att ljudidealet möjligen har förskjutits något kan också vara fallet, det är inte lika mycket "på" som idag ofta är fallet och mixningen är ofta lite bassvagare. Om man kör dem i MasVis ser man att dynamiken i regel är långt mycket bättre än dagens fonogram. Då är ändå mina inspelningar oftast live eller inspelade liveföreställningar från radio. Ser ut som vi på 35 år har förlorat närmare 10 dB i dynamik! Några inspelningar av klassisk musik avslöjar förstås såväl FM-sändningen som kassettdäckens störgolv i form av brus och brum. Det är ju inget som pop-/rockmusikdiggarna behöver oroa sig för.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-19 01:28

Liten eftertanke.
Kapstan blir ofta smutsig av oxiden på tejpen och behöver rengöras med en tops doppd i destvatten.
Lika illa med tonhuvudet.
Iofs finns både rengöringskassetter och avmagnetiserings dito, men manuell rengöring är att föredra då man ser vad som händer.
Avmag är däremot inte lätt om man inte bygger en egen demag av en gammal skivspelarmotor som jag gjorde.
Allt sån't är tyvär skrotat efter att jag lade ner verksamheten 2002, men det var bättre förr när man gjorde det man behövde.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-19 10:32

Mina däck har regelbundet rengjorts och avmagnetiserats, tonhuvuden och tryckrulle/capstan. Aldrig använt rengöringskassetter eller avmagnetiseringsdito, bara tops och separat avmagnetiserare. Har vid digtaliseringjobbet rengjort mellan varje avspelning, gamla band släpper ofta en del partiklar. Det gäller även bättre band!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-19 17:58

Rengöringskassetter av god kvalitet (d.v.s. typ Allsop 3 eller liknande) gör rent en bit utanför de ytor som bandet kommer i kontakt med, och är i mitt tycke ett rätt gott alternativ till att göra rent manuellt.

De missar oftast avraderingshuvudet på dubbelkapstanmaskiner och även styrdetaljer, de kan man behöva ta manuellt.

Däremot fanns det åtminstone förr "rengöringsband" som bestod av en slags slipband monterat som ett vanligt kassettband. De kunde väl dels slita onödigt, och dels kommer de inte åt att göra rent ordentligt.

P.S. jag har aldrig hört talas om att använda vatten, isopropanol är väl det vanliga?

OBS att isopropanolen måste givetvis torka bort helt (går ofta fort) innan man använder bandspelaren. På bandspelare torkar det oftast fort, men på vissa andra magnetmediaenheter kan man behöva vänta klart längre på grund av att man kan råka blöta ner någon filtkudde eller liknande. (Exempel: filtkudden som trycker mot på en enkelsidig diskettstation).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-19 19:22

Ju fler kockar desto bättre soppa, helt klart.

:-)

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2014-10-20 13:26

Falkis skrev:Jag tycker problemet uppstår när remmen är i gott skick, och det ändå inte går runt ordentligt eller så. Har varit med om att äga två st. defekta kassettdäck som remmarna varit i toppskick på men som inte gått att använda på grund av någon annan slags seghet... Mycket irriterande! :)
Friska remmar nämner du. Har du bytt remmar? Om man sätter en för liten rem så kan det sega sig. Bara ett eftertankens tips med tanke på att frisk rem nämns :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-20 15:31

orven skrev:
Falkis skrev:Jag tycker problemet uppstår när remmen är i gott skick, och det ändå inte går runt ordentligt eller så. Har varit med om att äga två st. defekta kassettdäck som remmarna varit i toppskick på men som inte gått att använda på grund av någon annan slags seghet... Mycket irriterande! :)
Friska remmar nämner du. Har du bytt remmar? Om man sätter en för liten rem så kan det sega sig. Bara ett eftertankens tips med tanke på att frisk rem nämns :D

På ett av mina Nakamichi-däck fick jag behålla den gamla remmen för bra gång. Den nya var sämre och förmodligen inte identisk. Tyvärr inte helt ovanligt enligt utsago av reparatören. De delar som finns ute på marknaden kan vara producerade efter andra specifikationer eller vara av sämre kvalité.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-20 16:10

Det finns eller fanns nån i GBG-området som tillverkar remmar enligt originalspec.
Finns han kvar så är det kanske en bra ide' att leta rätt på den mannen via google.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2014-10-20 16:50

Perfector skrev:Det finns eller fanns nån i GBG-området som tillverkar remmar enligt originalspec.
Finns han kvar så är det kanske en bra ide' att leta rätt på den mannen via google.
Kållereds Radio.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-20 17:11

orven skrev:
Perfector skrev:Det finns eller fanns nån i GBG-området som tillverkar remmar enligt originalspec.
Kållereds Radio.

Tack så hjärtligt, där var den ju :-)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi