Elektronror skrev:Börja inte plocka delar från något annat. Om du konstaterat att något är sönder köper du nya saker.
+1
Jag förslår att fixa start/stoppknappen på den och få två fungerande om jag vore du

Sen beror det ju på vad det är för delar som behövs. Ser man exempelvis på elektrolyter så är det färskvaror, dvs. om man plockar "bättre begagnade" från en annan maskin så är det inte säkert att det fungerar så länge. Enda komponenterna som kan vara relevanta att plocka från reservdelsmaskiner är väl ev. sluttrissor och udda IC-kretsar som inte tillverkas längre. Men då bör det vara en reservdelsmaskin bortom all räddning där det redan saknas vitala delar som inte går att få tag i. Jag brukar oftast försöka hitta dessa delar på ebay eller bhiab om det inte finns någon modern ekvivalent på mouser eller elfa.
(Sen är det få stärkare som är bortom räddning om man bara är envis och har tid. Som lite inspiration och svar på om det är lagbart länkar jag en gammal renovering/restaureringsstråd som jag skrev när jag fått en sansui i ca 600 olika delar:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=57786)
Finns det några säkringar i Tandbergaren? Jag kom just på att din beskrivning av felet på högerkanalen är identiskt med hur min Sansui 4000 lät när säkringarna som ska skydda utgången går. Kom ljud men som låter tunt, distar och allmänt illa. Där var det kritiska att byta en säkring så fick man igång den igen (sen fick jag byta lite elektrolyter för att få tillbaka den i full funktion igen).
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen