Tandberg Tr-220 Problem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Bobbis

Tandberg Tr-220 Problem

Inläggav Bobbis » 2014-10-18 08:24

Inhandlade en Tandberg Tr-200 i somras och har nu börjat lekt med den lite.
Men har problem med dom 2 högra kanalerna då dom inte låter bra alls låter tunt och allmänt illa bara medans vänstra kanalerna låter riktigt bra.
Skulle dock vilja få den att fungera som den ska, har även läst lite om att slutsteget kan vara slut och gissar på att det är problemet.
Så ber nu om hjälp då jag är en färsking när det gäller detta har precis börjat löda lite (har lyckats fixat dit en högtalarkontakt och byt elkabel ^^) om det går att laga och hur ?

Mvh Bobbis

Cicaro

Re: Tandberg Tr-220 Problem

Inläggav Cicaro » 2014-10-18 10:31

Allt går att laga om man bara vet hur man gör, har rätt verktyg och får tag i nödvändiga delar. :)

Till att börja med är det bra att hitta schemat så man och det finns här:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Tandberg/Forstarkare%20och%20recievers/TR%20220.pdf

Sen är det alltid skönt med en servicemanual om det finns eftersom det kan finnas information där som inte framgår i schemat (exempelvis hur man ställer in bias osv när man är klar eller felsökning. Den finns gratis på HifiEngine bara man registrerar sig där. (Kan inte länka filen eftersom man måste vara inloggad för att nå den:
http://www.hifiengine.com/manual_library/tandberg/tr-220.shtml

Nu har jag aldrig haft en tandberg av sagda modell på bänken (men det kommer säkert snart någon som har som kan hinta om vilken riktning du kan börja felsöka i): Men har hört dem och skulle säga att de är värda att renovera. Finns det något lätt sätt att separera för och slutsteg på tingesten? (Dvs har du preout och main-in på den? Finns det så kan man nämligen separera för och slutsteg och veta i vilken ände av recievern felet sitter bara man har ett löst för och slutsteg (eller annan förstärkare som kan användas som för respektive slutsteg.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-10-18 20:01

Byt utgångselektrolyterna. De är inte de mest pålitliga. För att veta om det faktiskt är den som är sönder kan du ta den fungerande från den vänstra kanalen.

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2014-10-19 08:09

Ok ska kika på utgångselektrolyterna om jag hittar dom :) har även en Tandberg tr-220 GC och funderar på om jag annars skulle kunna plocka delar från den? för den är fullt fungerande bortsett från att start och stopp knappen på skivspelaren krånglar då den fastnar

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-10-19 09:50

Börja inte plocka delar från något annat. Om du konstaterat att något är sönder köper du nya saker.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-19 09:59

Elektronror skrev:Börja inte plocka delar från något annat. Om du konstaterat att något är sönder köper du nya saker.

+1

Jag förslår att fixa start/stoppknappen på den och få två fungerande om jag vore du :-)

Sen beror det ju på vad det är för delar som behövs. Ser man exempelvis på elektrolyter så är det färskvaror, dvs. om man plockar "bättre begagnade" från en annan maskin så är det inte säkert att det fungerar så länge. Enda komponenterna som kan vara relevanta att plocka från reservdelsmaskiner är väl ev. sluttrissor och udda IC-kretsar som inte tillverkas längre. Men då bör det vara en reservdelsmaskin bortom all räddning där det redan saknas vitala delar som inte går att få tag i. Jag brukar oftast försöka hitta dessa delar på ebay eller bhiab om det inte finns någon modern ekvivalent på mouser eller elfa.

(Sen är det få stärkare som är bortom räddning om man bara är envis och har tid. Som lite inspiration och svar på om det är lagbart länkar jag en gammal renovering/restaureringsstråd som jag skrev när jag fått en sansui i ca 600 olika delar: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=57786)

Finns det några säkringar i Tandbergaren? Jag kom just på att din beskrivning av felet på högerkanalen är identiskt med hur min Sansui 4000 lät när säkringarna som ska skydda utgången går. Kom ljud men som låter tunt, distar och allmänt illa. Där var det kritiska att byta en säkring så fick man igång den igen (sen fick jag byta lite elektrolyter för att få tillbaka den i full funktion igen).
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-10-19 14:01

Finns två säkringar eller vad det är. En till slutstegen och en till resten. Går någon av dem blir det helt tyst.

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2014-10-19 15:33

Ska kolla det med elektrolyterna tack för tipset återkommer om hur det går :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-19 17:59

Fast egentligen är det elektrolyter från nån gång en bra bit in på 80-talet och framåt som verkligen är färskvara. De äldre ej explosionsskyddade torkar mycket långsammare om de alls torkar...

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2014-10-21 16:10

mitt fel men det var en Tandberg tr 200 dom ser ju nästan likadan ut :)

https://www.dropbox.com/s/z7e2f3dmcn1wg ... 7.jpg?dl=0

Men min fundering är vart sitter elektrolyterna? känner mig lost, läste i manualen men vart inge klokare

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-21 16:51

De sitter fastlödda lite överallt på kretskortet.

I olika storlekar och av olika modeller (beroende på vad för spec. de ska uppfylla).

Elektrolyter har ju sett lite olika ut genom åren:

Bild

I din verkar det mest vara sådana med blankt hölje.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-23 19:14

Den där turkos-blåa philipsen på bilden är väl så bra att det till och med kan vara värt att återvinna från skrotkretskort. Jag har inget minne av att den typen av kondingar gått sönder, fast jag har förstås inte upplevt allt. :)

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-10-25 21:06

Jag har en likadan förstärkare på en hylla i garaget med samma problem. har inte börjat felsöka än men jag kan tipsa om att försteget är kopplat vidare med löda trådar. Du kan alltså kasta om kanalerna och se om felet ligger i för- eller slutsteg. Jag har även läst att potensiometern till volymkontrollen kan gå sönder invändigt så ena kanalen inte hänger med. Jag kan tyvärr inte svara på detaljfrågor, det var några år sedan jag ställde undan den. Det kommer nog även dröja innan jag hinner fixa den...
Hellre musik.

Återgå till Vintage-hifi