Mer onödiga stereoprylar....

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jepson75

Mer onödiga stereoprylar....

Inläggav Jepson75 » 2014-11-05 12:35

Vet inte varför men jag kan inte låta bli att köpa trevliga stereoprylar (Anar att jag inte är ensam om det på det här forumet!?). KÄNSLAN i knappar och vred är svårslagen tycker jag - dessutom verkar de nästintill outslitliga.
Nåväl, senaste i samlingen är ett Alpage kassettdäck (visste inte att Alpine gjort sådant), som jag dock inte har bild på. Sedan en Philips 780 kompaktstereo från 78/79, en Crown "kompaktstereo", som jag anar är från senare halvan av 70-talet, ett par EREF EE-51 hörlurar, av inte helt färskt datum och slutligen en Optonica RP-9100 skivspelare. Massor med "lullull", helautomatisk med skipfunktion o dessutom programmerbar spelordning. Dessutom tycker jag inte den låter fy skam heller.

Verkar för övrigt som den skulle haft fjärrkontroll, men den lyser med sin frånvaro (ingen som har en sådan liggandes förresten)

Bifogade några bilder om någon är nyfiken.
stereo 005.JPG
Crown
stereo 005.JPG (138.26 KiB) Visad 2860 gånger

stereo 006.jpg
Optonica
stereo 006.jpg (207.58 KiB) Visad 2860 gånger

Philips.jpg
Philips
Philips.jpg (121.89 KiB) Visad 2860 gånger

EREF.jpg
EREF
EREF.jpg (74.3 KiB) Visad 2860 gånger
www.jesperhammarstrand.se för 70 o 80-talsprylar

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Mer onödiga stereoprylar....

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-11-05 22:21

Kul ! :)
Optonica komponenterna slog väl aldrig riktigt igenom som det var tänk, underskattade kanske? jag hade en gång ett avancerat Optonica kassettdeck från sent sjuttiotal (om jag minns rätt) decket hade digital display o massor av inställnings möjligheter...
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 22:41

har mest med ekonomi och plats att göra... annars är vi nog lika allihop. själv har jag en ouppnåelig dröm om ett hifimuseum/nöjesfält där man kan få se/lyssna på det mesta... ingen har dock ännu hört av sig med sponsormiljarderna...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-11-06 11:44

GrosvenorAudio skrev:Kul ! :)
Optonica komponenterna slog väl aldrig riktigt igenom som det var tänk, underskattade kanske? jag hade en gång ett avancerat Optonica kassettdeck från sent sjuttiotal (om jag minns rätt) decket hade digital display o massor av inställnings möjligheter...

Sharp (som Optonica var ett märke från) har aldrig varit särskilt stora utanför Japan. De, liksom många andra japanska företag (Luxman t ex) verkar inte ha något större intresse av att etablera sig utanför hemlandet, med begränsad marknadsföring och tillgänglighet o s v.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-07 22:03

Fast Sharp var väl bland de största på (den iofs pyttelilla) marknaden för fickdatorer i mitten av 80-talet? (Jag har en PC-1500 :) )

Stereoanläggningar från Sharp associerar jag med deras groteska auto-reverse-skivspelare och också med bandspelare med musiksökning som faktiskt fungerar. Det var väl inte förrän på 90-talet som musiksökningen hos andra tillverkare faktiskt fungerade tillförlitligt. Kanske var Sharp de enda som insett att kunderna faktiskt lyssnar på popmusik och föredrar korta pauser mellan låtarna?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-08 01:27

SHARP Sverige kom till från resterna av insomnade FACIT i Åtvidaberg ... därav detta med stor marknad för fickdatorer och kalkylatorer,
jag jobbade en kort tid i Skärholmen där Sharp Sverige låg 1989 som supportansvarig för deras "dataprodukter"
bla den första Färg LCD displayen, Färgscanners och en för den tiden häftig 386 eller 486? Laptop med FÄRGDISPLAY. 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-11-08 02:54

Jag hittade en RP-9100 i soprummet för 7-8 år sedan helt utan skador. Dom måste ha lagt ner den försiktigt. Tänkte nog på såna som mig :wink: Synd att fjärren inte åkte med.

Trådade om den nyligen. Var ett h......e att få automatiken att fungera korrekt efter det, kuggarna behövde sitta helt rätt mm. Dumt nog tog man inga före-bilder innan ingreppet påbörjades. Tillslut blev det dock bra och den har tjänat mig väl :D

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-11-08 18:52

MiaM skrev:Fast Sharp var väl bland de största på (den iofs pyttelilla) marknaden för fickdatorer i mitten av 80-talet? (Jag har en PC-1500 :) )

Stereoanläggningar från Sharp associerar jag med deras groteska auto-reverse-skivspelare och också med bandspelare med musiksökning som faktiskt fungerar. Det var väl inte förrän på 90-talet som musiksökningen hos andra tillverkare faktiskt fungerade tillförlitligt. Kanske var Sharp de enda som insett att kunderna faktiskt lyssnar på popmusik och föredrar korta pauser mellan låtarna?

Inget i jämförelse med Sharps Japan-exklusiva och mycket fina hemdatorer X1 och X68000, också från 80-talet.

Bild

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-11-08 22:44

MiaM skrev:Fast Sharp var väl bland de största på (den iofs pyttelilla) marknaden för fickdatorer i mitten av 80-talet? (Jag har en PC-1500 :) )

Hade din svenskt tangentbord? :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-18 01:27

Falkis skrev:

Hade din svenskt tangentbord? :)

Nej, fanns de ens med svenskt tangentbord?

Däremot har jag CE-155 8k extraminne, CE-150 färgplotter + interface för kassettbandspelare, CE-158 RS232+centronicsinterface. De två sistnämnda har jag inte provkört eftersom jag inte har nätadaptrarna som hört till, men hittade spec på dem här:
http://sharppocketcomputers.com/

Jag måste för övrigt tacka för att du ställde frågan. Jag blev tvungen att titta, och upptäckte då att batterierna var slut och ett börjat läcka. Jag hoppas att det inte läckt ut på elektroniken utan bara omkring luckan. Det hade nog kunnat bli värre om det fått gå längre...

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-11-19 20:47

Jag vet inte om de fanns med svenskt tangentbord, förmodligen inte. Men jag vet ingenting om datorer från 1994 och bakåt som jag inte har lärt mig i efterhand. Jag är född 1984 så jag var liksom ganska färsk när hemdatorerna började komma ut! :D :mrgreen:

Ja, jag vill tacka dig för hjälp med Sonab C500 tidigare i år eller om det var i slutet av förra! Det gjorde susen att spreja rec-väljaren med Crc Electronic Cleaner och det gav mig även en ny kunskap.

Vad kan man använda för att putsa bort gammal batteri-gegga från en pryl som det läkt ut i?

:)

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-19 21:33

Ett sätt att stoppa krypande batterisyra är med vinäger, detta neutraliserar vidare förstörelse innan man börjar reparera.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-23 19:59

Falkis:
Det där med svenskt tangentbord var ju inte så jättevanligt på datorer som inte riktigt var tänkta för ordbehandling eller liknande. Många hemdatorer såldes på 80-talet utan svenskt tangentbord, och på den tiden behövde man inte bara annan text på de fysiska knapparna utan man behövde ofta byta rom eller som nödåtgärd ladda in någon minnesslukande och långsamladdad programvara. Vissa datorer t.ex. ZX Spectrum tillät att man definierade några egna tecken utan att behöva ta upp minne för att definiera om alla. Andra som t.ex. VIC-20 och C64 krävde att man tog upp ram för omdefiniering av alla tecken. Man kunde förvisso kopiera ROM'ets teckenuppsättning så man slapp designa en helt egen font, men det tog ändå upp minne. På en C64 var det väl överkomligt med 64k ram tillgängligt, men på en oexpanderad VIC-20 med sina 3,5k ledigt när systemet tagit sina 1,5k av de totala 5k så var man kanske inte så sugen på att offra 1-2k på en ny teckenuppsättning. Det var nog rätt vanligt att folk "snålade" och bara tog med några tecken så att man inte fick en fullständig font. Rätt många tecken var ju inte direkt nödvändiga...

Trevligt att din Sonab funkar! :)

murgatroyd:
Tack för tipset! Den har varit "rättvänd" hela tiden, och jag tror att tillverkaren har provat på kunder som klantat sig med batterisyra så mycket att elektroniken förhoppningsvis är monterad så att det bara är plastdelar och batterikontakterna som syran kan komma åt. Just nu ligger den rättvänd med en liten lutning så att ev. syra samlas i "batteriänden".

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-23 20:52

Lycka till.

Angående VIC-20 och C-64 så bytte man gärna character ROM eller stoppade dit eget brända EPROM för svenska tecken alltså. :D

Återgå till Vintage-hifi