Beovox redline 60 ABR Problem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Beovox redline 60 ABR Problem

Inläggav Andersss » 2014-11-07 01:04

Har precis inhandlat ett par Beovox Redline 60 type6503. Vet inte hur dom låter, men tycker dom är lagomt diskreta å ganska snygga. Har heller aldrig hört någon som provat detta utan en B&O som drivkälla.

Det visade sig dock att membranet till ABR:en (auxiliary bass radiator) är heeeelt murket. Och det ena hade lyckats ramla isär på hemresan.

Frågan är således. Vad använder jag lämpligen för material till nytillverkning av dessa membran?? Det är typ samma konsistens som en skumkant.... Och vad använder jag sedan för lim??

Tacksam för svar
Mvh
Anders

Användarvisningsbild
mangrove

Re: Beovox redline 60 ABR Problem

Inläggav mangrove » 2014-11-07 12:37

De som reparerat sådana verkar ha använt två metoder:

1) Vilket material som helst som sett tillräckligt likadant ut :roll:
2) Ersatt ABRen med två st Tymphany 830880 per högtalare. Tillverkas inte längre men tycks finnas hos Madisound:
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... -radiator/

Personligen skulle jag kika på hur 60.2 var konstruerad. Den var nämligen basreflex istället. Den hade visserligen inte samma element (den hade mindre baselement och en krökt port) men här finns ju chansen till en unik högtalare och experimentmöjligheter. Jag har vid en snabb googling inte hittat någon som modifierat på detta sätt men jag har heller inte letat överdrivet noga... och annars har du ju chansen att bli först! ;-)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-11-07 12:43

Aha åfan. Tackar för tips.

Vad skulle fördelen bli med en basreflex istället? Jag menar ljudmässigt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-11-07 12:53

Något i den här tråden kanske (?)

http://forum.beoworld.org/forums/p/2665/23002.aspx
Har du fått mask? nej då bara munskydd

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-11-07 14:46

En liknande ombyggnad till basreflex:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 85&t=45489

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-11-08 09:19

Nu har jag iaf limmat ihop dem. Hittade en "Laptopväska" för 49 spänn vilken var gjord i ett mtrl som kändes som det skulle funka. Så efter en del arbete med (en vinflaska) saxen och limtuben blev det faktiskt ganska bra.

Hursomhelst är dom lyssningsbara nu, det var dom ej förut. Låter helt okej, kanske inte det bästa jag har hört men....

Det visade sig att, när jag plockade isär den andra högtalaren. Att skummet till den ABR:en var "intakt", men sprött. Då såg jag även att det inte alls ska vara en helt plan skumbit, utan egentligen är det en en helt vanlig skumkant (fast rektangulär). Tkr att det är lite märkligt att ingen (när jag har googlat runt) har nämt det..

Jaja skitsamma, nu funkar de. Kanske inte som när de var nya men som sagt lyssningsbart.

Gissar att jag i ett senare skede bygger om till Basreflex istället, om jag ska ha dom kvar, det börjar lixom bli lite mycket grejjor nu..

MEN dom är ganska snygga, dessutom relativt lättplacerade, så i ett sovrum kanske, i ett senare skede..

Tackar ödmjukast för tips och bra länkar som jag fått. :)

Anders

Återgå till Vintage-hifi