Volympot till Harman Kardon 330B

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ToJo

Volympot till Harman Kardon 330B

Inläggav ToJo » 2014-11-12 17:31

Håller på med att renovera en gammal klassiker, nämligen en HK 330B. Jagar just nu ett envist brus i ena kanalen och börjar misstänka volympoten. Kan det tänkas att någon här på forumet har en som kan passa?
Det är en 50K, troligen logaritmisk med uttag för loudness (contour), räfflad axel med en diameter på 1/4". Har sökt på nätet och det enda jag hittar är en ALPS, blå för runt en hundring via ebay, då har den slät axel 6mm. Så då får man meka om volymsratten också, På gränsen till vad man vill lägga på en sån gammal apparat. Kan tänka mig byte mot något liknande, eller något helt annat.
Eller är det nån som vet hur man kan renovera den? Det är inte "vanligt" sprak när man vrider den utan "riktigt" elektronikbrus. Låter mest när potten står i mittenläget. Försvinner inte om man jordar pottens ingångssida men däremot när man jordar utgången (slutsteget), därav min förmodan att det är potten som brusar. Misstänker dålig kontakt i nitningen mellan kolbanan och lödöronen.

/ ToJo

Användarvisningsbild
Mannegizen

Re: Volympot till Harman Kardon 330B

Inläggav Mannegizen » 2014-11-12 20:32

Detta kanske inte passar perfekt, inte häller säkert att det går att anpassa till din 330B.

http://www.radioshack.com/100k-dual-gan ... 2&tab=tab1

Det är helt enkelt inte så att det ligger något skräp i volympotten?
Kan ju också vara något skumt med loudnesskretsen. (jag har inte kollat på schemat för din modell.)

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2014-11-12 21:29

Det skulle kunna vara så enkelt att ena kanalens resistor i loudnesskretsen inte är jordad och därför agerar antenn som orsakar bruset.
(Eftersom det låter mest i mittenläget på volymen.)

Schema om du inte redan har det:

http://www.hifiengine.com/manual_librar ... /330.shtml

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-11-12 21:32

Tror mera på transistorn Q505 el Q506(vilken kanal sitter felet i?) som sitter efter volympotten.
2SC458 är ökända för att börja brusa.

Återgå till Vintage-hifi