Coating för elementreparation?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LennartP

Coating för elementreparation?

Inläggav LennartP » 2014-11-15 19:53

Har lagat ett högtalarelement där flätan hade brustit vid papperskonen.
Fick ta väck lite coating för att löda dit en ny fläta (använde lödfläta).
Någon som har ett förslag på vad man kan använda som coating för att täcka lödningen ?
Nagellack?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Coating för elementreparation?

Inläggav Perfector » 2014-11-16 14:31

Nagellack blir väl hårt?
Hur kan det funka med en droppe kontaktlim?
Det är ju segt i torrt tillstånd och bör skydda lika bra samt att det inte gör punkten skör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-11-16 16:48

Sånt där lim man har när man lagar innerslangar på cykeldäck? Alternativt skulle jag gå på något gummilim som jag köpte när jag behövde laga ett hål i gummistövlarna... (Kommer inte ihåg vad det heter men tror det var ett cascolim och köptes på classe)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2014-11-16 17:01

Var i ligger problemet om nagellacket är hårt?
Det ska väl fixera lödningen mot papperskonen?
Eller är det så att det riskerar att lossna pga vibrationer?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-16 17:09

Nej, du har rätt.
Jag missförstod frågan.
Men vanligt trälim borde vara bättre.
Lätt massage så det går in i pappret.
När jag haft hål i en pappkon så har jag lagat med trälim.
Papper är ju träfibrer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2014-11-16 17:28

Tycker nog att frågan är berättigad.
Kan tänka mig att det behövs ett "lim" som har en viss elasticitet, annars riskerar det nog att vibrera loss.
Kanske kallasfalt eller någon takfog kan använda. Det är ju lagom kletigt och svart till färgen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-16 17:31

LennartP skrev:Tycker nog att frågan är berättigad.
Kan tänka mig att det behövs ett "lim" som har en viss elasticitet, annars riskerar det nog att vibrera loss.
Kanske kallasfalt eller någon takfog kan använda. Det är ju lagom kletigt och svart till färgen.

Jo, det kan vara en lösning.
Ibland använder ju fabriken nå't åt det hållet
Dom "limmar" tråden från talspolen till genomföringen med nå't svart "gunk" om dom inte drar upp den på baksidan av konen, men då är det fortfarande det svarta "gunket" dom använder.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-11-16 21:26

Polyuretanfog, kan det vara något? Det brukar sitta som fan, är elastisk och finns som svart.
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-11-16 21:33

LennartP skrev:Tycker nog att frågan är berättigad.

Jag som lägger om tak lite titt som tätt rekommenderar ifall du provar med kallasfalt att värma det lite först och vill du inte byta microugn efteråt så gör det i ett vattenbad. Men jag hade nog valt något annat då det inte slutar kladda förrens det blir frost och luktar illa.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-11-16 22:39

Bilindstrin använder ett slags silicon-liknande karossmassa t.ex. för att limma i rutor - svart, lite elastiskt och fäster ta mig fan på allt - säljs i akvariehandeln som "undervattens-Silicon"

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2014-11-16 22:49

Polyuretan, mitt favoritlim.
Använder detta lim till det mesta, från att limma skosulor till att fanéra med. Mannens bäste vän jämte 5-56 och om jag inte missminner mig är PL 200 en elastisk variant av detta "superlim".
Låter som en toppkandidat.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-11-16 23:50

LennartP skrev:Polyuretan, mitt favoritlim.
Använder detta lim till det mesta, från att limma skosulor till att fanéra med. Mannens bäste vän jämte 5-56 och om jag inte missminner mig är PL 200 en elastisk variant av detta "superlim".
Låter som en toppkandidat.

Är de likvärdigt med polyvinylacetat (trälim)? Läser att polyuretan funkar även bra i väldigt fuktiga miljöer, men antar att den egenskapen inte är särskild nödvändig inomhus utanför badrummet :D

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2014-11-17 18:24

Fungerar ungefär som trälim med en öppettid på 30-40 min och en presstid på ca 3 timmar.
Fäster mot de flesta material, undantaget vissa plaster.
Har skrivit om det i en annan tråd viewtopic.php?f=17&t=59562

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-11-17 19:34

LennartP skrev:Fungerar ungefär som trälim med en öppettid på 30-40 min och en presstid på ca 3 timmar.
Fäster mot de flesta material, undantaget vissa plaster.
Har skrivit om det i en annan tråd viewtopic.php?f=17&t=59562

Härdar av vatten. Funkar därför inte så bra när det är för torrt material. Då får man spreja med blomsprutan. Polyuretanfogen härdar av luftfuktigheten, om man spreja på den härdar den för fort och blir bubblig.

/A

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-12-17 09:20

Jag reparerade mina gamla Celestion Ditton 25 som fått sig en tå genom membranet med gasbinda som armering & däcklagningsselution för 30 år sedan funkar fint än idag.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-19 17:28

Jag hade/har använt vanligt epoxylim, t ex gamla godingen Araldit. Annars kontaktlim, funkar till allt (nästan).

Återgå till Vintage-hifi