Normal nyfikenhet gjorde att jag besökte Carlssoplanet. Inget annat. Carlssonhögtalare äger jag inga. Jag hamnade så småningom på avdelningen för rekommenderad elektronik. Här finns mycket som är dyrt och något lite som betecknas som budget och det är väl gott att man tänkt på att inte alla välljudstörstande har ett välfyllt bankkort.
I alla fall; på ett loppisbesök för några dagar sedan fann jag en av de DVD-spelare som Carlssonplanet rekommenderar vara en välljudande budgetspelare; nämligen en pioneer DV 370. Trots min ansträngda ekonomi köpte jag den och fick betala 125 kr.
Hemma har jag en äldre cd-spelare från mitten av 80-talet. Den tillhörde det allra översta både pris- och kvalitetssgementet på den tiden och är utrustad med en TDA 1541.
Nu förstår alla hur denna lilla simpla story kommer att sluta...
Och just så slutar den. Pioneerapparaten är visserligen begåvad med en hög grad av detaljering, men det är nog den enda punkt där den besegrar min vintagespelare.
Luftighet, spelglädje, fyllighet och en varm ljudbild; allt detta finns hos den, medan Pioneerspelaren är platt, kall och analytisk.
Vilka återgivningsideal har egentligen Carlssonplanet?
Eller är vår tids billiga dvd-spelare överkörda av vintage cd-spelare?