Vilket återgivningsideal har Carlssonplanet? Eller...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Vilket återgivningsideal har Carlssonplanet? Eller...

Inläggav Skrivbordet » 2014-11-24 07:46

är vår tids billiga DVD-spelare sämre än en gammal cd-spelare från 1985?

Normal nyfikenhet gjorde att jag besökte Carlssoplanet. Inget annat. Carlssonhögtalare äger jag inga. Jag hamnade så småningom på avdelningen för rekommenderad elektronik. Här finns mycket som är dyrt och något lite som betecknas som budget och det är väl gott att man tänkt på att inte alla välljudstörstande har ett välfyllt bankkort.
I alla fall; på ett loppisbesök för några dagar sedan fann jag en av de DVD-spelare som Carlssonplanet rekommenderar vara en välljudande budgetspelare; nämligen en pioneer DV 370. Trots min ansträngda ekonomi köpte jag den och fick betala 125 kr.
Hemma har jag en äldre cd-spelare från mitten av 80-talet. Den tillhörde det allra översta både pris- och kvalitetssgementet på den tiden och är utrustad med en TDA 1541.
Nu förstår alla hur denna lilla simpla story kommer att sluta...
Och just så slutar den. Pioneerapparaten är visserligen begåvad med en hög grad av detaljering, men det är nog den enda punkt där den besegrar min vintagespelare.
Luftighet, spelglädje, fyllighet och en varm ljudbild; allt detta finns hos den, medan Pioneerspelaren är platt, kall och analytisk.
Vilka återgivningsideal har egentligen Carlssonplanet?
Eller är vår tids billiga dvd-spelare överkörda av vintage cd-spelare?

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vilket återgivningsideal har Carlssonplanet? Eller...

Inläggav Nattlorden » 2014-11-24 09:23

Skrivbordet skrev:är vår tids billiga DVD-spelare sämre än en gammal cd-spelare från 1985?

Normal nyfikenhet gjorde att jag besökte Carlssoplanet. Inget annat. Carlssonhögtalare äger jag inga. Jag hamnade så småningom på avdelningen för rekommenderad elektronik. Här finns mycket som är dyrt och något lite som betecknas som budget och det är väl gott att man tänkt på att inte alla välljudstörstande har ett välfyllt bankkort.
I alla fall; på ett loppisbesök för några dagar sedan fann jag en av de DVD-spelare som Carlssonplanet rekommenderar vara en välljudande budgetspelare; nämligen en pioneer DV 370. Trots min ansträngda ekonomi köpte jag den och fick betala 125 kr.
Hemma har jag en äldre cd-spelare från mitten av 80-talet. Den tillhörde det allra översta både pris- och kvalitetssgementet på den tiden och är utrustad med en TDA 1541.
Nu förstår alla hur denna lilla simpla story kommer att sluta...
Och just så slutar den. Pioneerapparaten är visserligen begåvad med en hög grad av detaljering, men det är nog den enda punkt där den besegrar min vintagespelare.
Luftighet, spelglädje, fyllighet och en varm ljudbild; allt detta finns hos den, medan Pioneerspelaren är platt, kall och analytisk.
Vilka återgivningsideal har egentligen Carlssonplanet?
Eller är vår tids billiga dvd-spelare överkörda av vintage cd-spelare?

Bild

Det kan teoretiskt också vara så att när du nu fått en mer "fonogramtrogen" spelare så avslöjar den brister i resten av din anläggning. Det kan alltså vara fler saker du behöver byta ut innan det blir rätt igen. Man kan inte byta från en "ihoplyssnad" till en "heltransparent" anläggning bit för bit - hela måste helst bytas samtidigt.

( Har satt ett antal ord inom citationstecken med förhoppningen att folk kan välja att läsa dem som grova förenklingar snarare än att bokstavstolka dem. Jag skrev inte ovanstående som flamebait. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-11-25 17:46

Jag har samma känsla, köpte DV370 efter att höjts till skyarna bl.a. på Carlssonplanet, tycker att den är OK men inte mer, lite livlös. Den står nu i stugan och agerar DVD. Kör en gammal Sony ES- spelare och en Electrocompaniet DAC istället.

Nattlorden skrev:
Man kan inte byta från en "ihoplyssnad" till en "heltransparent" anläggning bit för bit - hela måste helst bytas samtidigt.

Detta låter verkligen avskräckande, men förutsätter väl egentligen att ingen del i anläggningen är transparent. Ofta har man ju en mix av bra och dåliga komponenter (mer eller mindre färgande) där det lönar sig mest att byta de sämsta först. På detta sätt kan man sprida kostnader över tid. Min erfarenhet är att "tillräckligt bra" grejer blir billigast i längden, då man kan ha kvar dem lääänge.... (Exempelvis mina OA51, som inköptes för 2500 kr 1986 8) )

Många vittnar om hur bra spelare med TDA 1541 låter än idag, även om de kanske inte är de mest transparenta med dagens mått. Vilke modell har Du?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-25 18:05

Skrivbordet skrev:...Pioneerspelaren är platt, kall och analytisk.

Kanske för att du inte har Carlssonhögtalare. Antar att de har testat den med sådana ytterst i ljudkedjan. Själv har jag ingen fungerande CD-spelare längre. När någon hälsar på "tvingas" jag därför rippa deras medhavda skivor om det ska lyssnas på dem. Det gör besök extra trevligt :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-11-28 14:02

Själv tillhör jag skaran som aldrig någonsin hört Carlsson högtalare i någon miljö där de "låter bra" (jodå, jobbat i branschen och lyssnat hos många! ) - i min värld är dom anemiska, spretiga och odistinkta....dock uppskattar jag ambiencen när de spelas med vinyl
Jag tror grundkriteriet för att ta råd av Carlssonplanet är nog att man delar deras ljudideal från början :) - behövs nog lite av typ Linn-folkets "religiösa tilltro"

Nu får jag väl på moppo.........

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-28 15:29

leffe skrev:Själv tillhör jag skaran som aldrig någonsin hört Carlsson högtalare i någon miljö där de "låter bra" (jodå, jobbat i branschen och lyssnat hos många! ) - i min värld är dom anemiska, spretiga och odistinkta....dock uppskattar jag ambiencen när de spelas med vinyl.

Min första erfarenhet av Carlsson var på 60-talet i en skivaffär i Gamla Stan. Thorens skivspelare, Dynaco rörförstärkare och ett par OA5:or. Det lät synnerligen bra om den anläggningen. Varmt, gosigt, rumsfyllande och med betydande spelglädje. I denna butik/anläggning lärde jag mig gilla tex Emerson, Lake & PAlmer & The Nice - för att ta ett par exempel. Efter det hörde jag inget av Carlsson/Sonab som lät speciellt bra förrän för kanske 11-12 år sedan på en mässa, då handlade det om OA50/51 (minns ej vilken). Jo, en kamrat till mig spelade på ett par 2212 som lät hyggligt men med 5W rör var det inte på mycket till drag och det var svårt att veta var tillkortakommandena låg. I övrigt håller jag med, spretiga och odistinkta. Tunna och för diskantrika är ett annat omdöme. Ändå har jag under alla år gillat Carlsson, följt med i modifikationerna på CarlssonPlanet och tom startat renovering av ett par OA14 som dock aldrig slutfördes.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-11-28 15:37

DV370 var min första dvd-spelare, köpt för att den var billig och ansågs ok. Tycker verkligen inte att den är värd mer än 125 kr idag, ljudmässigt. En gammal Philipsspelare låter som ett bättre val.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-28 20:26

oa51 skrev:Nattlorden skrev:
Man kan inte byta från en "ihoplyssnad" till en "heltransparent" anläggning bit för bit - hela måste helst bytas samtidigt.

Detta låter verkligen avskräckande, men förutsätter väl egentligen att ingen del i anläggningen är transparent. Ofta har man ju en mix av bra och dåliga komponenter (mer eller mindre färgande) där det lönar sig mest att byta de sämsta först. På detta sätt kan man sprida kostnader över tid. Min erfarenhet är att "tillräckligt bra" grejer blir billigast i längden, då man kan ha kvar dem lääänge.... (Exempelvis mina OA51, som inköptes för 2500 kr 1986 8) )

Många vittnar om hur bra spelare med TDA 1541 låter än idag, även om de kanske inte är de mest transparenta med dagens mått. Vilke modell har Du?

Självklart.

I stereon har jag egentligen ingen längre, finns någon billig dvdspelare för barnens skull, men med tanke på att digital out går via en Benchmark DAC1, så funkar den ok för CD med. I tv-rummet och i bio har jag Pioneer 668. (Det var vad jag hade i stereon också, men den gick sönder för ett tag sedan och jag har inte krokat en ny)

Dessförinnan hade jag en Pioneer PD-S06, vilket bara omnämnandet av ger flera forumiter rysningar då den ståtar med Legato Link (gen 2 iofs, men ändå). Den står fortfarande staplad någonstans oinkopplad.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-30 18:26

leffe skrev:Jag tror grundkriteriet för att ta råd av Carlssonplanet är nog att man delar deras ljudideal från början :) - behövs nog lite av typ Linn-folkets "religiösa tilltro"
Det är kanske inte en slump att en forumdel här heter "Carlsson Illuminati" :D

Återgå till Vintage-hifi