Dina första Högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Perfector » 2015-01-07 00:35

Zzombie skrev:
Perfector skrev:Har du kvar coda?
OOOOH!
inte intresserad av försäljning då?


Ska hitta dom först. Sen får jag se vad det blir av dom.
Och om jag inte minns fel så fick en av B110:orna stryk under en tonårsfest av den blötare sorten...de tålde ju inte så mycket stryk.


"håller tummarna för att dom är hela.
Dom i 8 liter basreflex låter gudomligt vackert
Byggde ett par för många år sedan som utan skryt spelade röven av LS3/5A, och det är ord från en som har LS3/5A inte från mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav AlNiCo » 2015-01-07 11:39

GrosvenorAudio skrev:Ett par 2 vägs Saroy med Philips element o svarta skumplast fronter och tidpunkten var mars-april 1985 :) min första riktiga högtalarupplevelse och "wau känsla" gav dessa lådor mig. Tryckte in loudness knappen och en ny värld öppnade sig...


Så sjukt typisk "Finland-högtalare". :D Jag har sett så galet många olika högtalare med i princip samma utseende, storlek och element. Det måste ha varit otroligt populärt att bygga sådana där.


Mina första högtalare var ett par svenskbyggda Fisher-högtalare. Har aldrig lyckats hitta dem igen, det måste ha varit något som följde med ett stereopaket. Simpla men välljudande 8-tumsbasar satt där i. Diskanterna minns jag ingenting av.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav MiaM » 2015-01-07 21:13

Falkis skrev:MiaM: jag undrar vad förimpedans på elnätet är för något? :)


Kort sagt hur "starkt" nätet är. Hög impedans gör att det lättare "blinkar i lyset" när belastningen varierar.

http://www.fluxio.se/forum/27/10259.html#13220

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans

Om man är i princip helt säker på effekten på en viss last så kan man klara sig med endast voltmätare om man kör "vattenkokarmetoden". Det ger inte lika exakt värde eftersom man chansar på vad strömmen är, men det ger ändå en hygglig ledtråd.

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav murgatroyd » 2015-01-07 21:48

murgatroyd skrev:Mina var ett par Martin Persson MP... just det vilken nuffra??

"Bokhyllemodell" gissar ca 35cm höga och kanske 25cm breda. Ganska djupa ?

Svart löstagbar plast eller tygfront, jakaranda och 2-vägs förstås.


Ingen som kan placera en nuffra på vilka MP:or jag hade?
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Perfector » 2015-01-07 21:53

MiaM skrev:
Falkis skrev:MiaM: jag undrar vad förimpedans på elnätet är för något? :)


Kort sagt hur "starkt" nätet är. Hög impedans gör att det lättare "blinkar i lyset" när belastningen varierar.

http://www.fluxio.se/forum/27/10259.html#13220

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans

Om man är i princip helt säker på effekten på en viss last så kan man klara sig med endast voltmätare om man kör "vattenkokarmetoden". Det ger inte lika exakt värde eftersom man chansar på vad strömmen är, men det ger ändå en hygglig ledtråd.


Sjunker inte spänning i proportion till effektuttaget?
Om det variera mycket kan det i så fall bero på att elnätets transformatorer inte dimensionerats för effekten som tas ut.
I Mölnbo där jag bodde fanns ett internät med 10 kv till 220 v o ch det var en tunn jäkel till 3-fas tråd i ett oljebad för att tåla värmen som utvecklas vid höga ampereuttag.
I slutändan bytte Vattenfall ut transformatorn mot en med något grövre tråd så det slutade blinka i det interna nätet på bondgården vi fick ström ifrån.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav lennartj » 2015-01-07 22:17

murgatroyd skrev:
murgatroyd skrev:Mina var ett par Martin Persson MP... just det vilken nuffra??

"Bokhyllemodell" gissar ca 35cm höga och kanske 25cm breda. Ganska djupa ?

Svart löstagbar plast eller tygfront, jakaranda och 2-vägs förstås.


Ingen som kan placera en nuffra på vilka MP:or jag hade?

Kan det ha varit MP17,
mått 42 x 28 x 24 cm
vikt 8 kg'
sluten låda med 20 cm bas, 5,5 cm diskant
Känslighet 3 W, 4 ohm, max 25 W
Min svarvita bild visar en högtalare i mörkt trä med säckvävsliknande troligen beige front.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Stephan
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-10-24

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Stephan » 2015-01-07 23:30

Mina första riktiga högtalare var ett par Wharfedale Denton

Om dom var bra? nä!

Bild

Alfacruizer
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2015-12-26
Ort: Stockholm

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Alfacruizer » 2017-03-14 01:11

JVC S-88 (bump)
Sommarjobbade ihop en JVC-anläggning i början av 80-talet och åkte runt och köpte separata delar där de reade ut fjolårets modeller...
Fanns ju färdiga paket, men jag komponerade ihop ett eget.

$_57small.jpg
$_57small.jpg (423.44 KiB) Visad 4006 gånger

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Falkis » 2017-03-14 11:52

Angående JVC-högtalare som ser ut på det viset. Jag hade ett par liknande som jag köpte på Myrorna och kantade om, och de lät rätt trist. Dock, hemma hos min moster, i en träkällare med en DUX 12000 på en djävla volym med First we take manhattan, med Leonard Cohen, så gav dem mig en sjudjäkla upplevelse!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Almen » 2017-03-14 12:07

Jag kommer härifrån (Radiolagret, så klart):

Bild

Acoustic Energy 109
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2017-03-14 12:28

lennartj skrev:Lyxlirare allihopa :wink:
Min modesta start var dessa

[ Bild ]

som kostade mig 175 kr/st 1969, men med fanér på alla 6 sidorna var de ju lite lyxigare än de flesta andra högtalare på sitt sätt.
De drevs av 2 x 5 W förstärkarna i Ferguson-rullbandspelaren modell 3232, som faktiskt fick duga hela studietiden och lite till,
för jag har aldrig lånat en endaste krona till hifi. 1976 blev det ett par B&W DM4.


Lyxlirare? Du hade ju färdigbyggda! Och stereo!

Mina första vara bara en, en högtalare jag byggde av ett 7-tums-element från en kasserad TV insatt i ett f.d. sideboard, som jag tätade hjälpligt och fyllde med gullfiber. Drivning från min Philipsbandspelare, rörbestyckad. Tyvärr finns ingen bild bevarad av högtalaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2017-03-14 12:34

PerStromgren skrev:
lennartj skrev:Lyxlirare allihopa :wink:
Min modesta start var dessa

[ Bild ]

som kostade mig 175 kr/st 1969, men med fanér på alla 6 sidorna var de ju lite lyxigare än de flesta andra högtalare på sitt sätt.
De drevs av 2 x 5 W förstärkarna i Ferguson-rullbandspelaren modell 3232, som faktiskt fick duga hela studietiden och lite till,
för jag har aldrig lånat en endaste krona till hifi. 1976 blev det ett par B&W DM4.


Lyxlirare? Du hade ju färdigbyggda! Och stereo!

Mina första vara bara en, en högtalare jag byggde av ett 7-tums-element från en kasserad TV insatt i ett f.d. sideboard, som jag tätade hjälpligt och fyllde med gullfiber. Drivning från min Philipsbandspelare, rörbestyckad. Tyvärr finns ingen bild bevarad av högtalaren.


It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Perfector » 2017-03-14 12:55

PerStromgren skrev:
lennartj skrev:Lyxlirare allihopa :wink:
Min modesta start var dessa

[ Bild ]

som kostade mig 175 kr/st 1969, men med fanér på alla 6 sidorna var de ju lite lyxigare än de flesta andra högtalare på sitt sätt.
De drevs av 2 x 5 W förstärkarna i Ferguson-rullbandspelaren modell 3232, som faktiskt fick duga hela studietiden och lite till,
för jag har aldrig lånat en endaste krona till hifi. 1976 blev det ett par B&W DM4.


Lyxlirare? Du hade ju färdigbyggda! Och stereo!

Mina första vara bara en, en högtalare jag byggde av ett 7-tums-element från en kasserad TV insatt i ett f.d. sideboard, som jag tätade hjälpligt och fyllde med gullfiber. Drivning från min Philipsbandspelare, rörbestyckad. Tyvärr finns ingen bild bevarad av högtalaren.

Kul.
Jag byggde en liten låda av tjock kartong med en 5" Philips som jag spelade med en Philips 3302 kassettspelare.
Alltihop rymdes i en pappkasse som jag släpade med mig överallt.
Nånstans i fyllan och villan ställde jag ifrån mig påsen och sedan var den borta.
Ålder på undertecknad var då 15 år.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Figge77 » 2017-03-14 17:45

ptja gillar plastkassen med bandarn där perfector! :)

vet inte riktigt själv men "första" var väl nåt skit som följde med en sådan där plast allt-i-ett stereo man fick i julklapp typ 1985. tror den hette Hi-Tech å hadde dubbel-däck.
sedan hittade jag ett par oa-116 i en kontainer med ruttna element runt -90, stoppa i lite bilbasar och konstaterade att det lät dåligt. sen sålde farsan dom åt mig:)
sedan följde en hel del minst sagt usla hemmabyggen.
runt -92 kom jag över ett par Pioneer HPM-30 och det var nog de första "seriösa" burkarna om man kan kalla dom för det? jäklar när man blåste på med GNR på dom, ojoj:) va ju både bas OCH diskant SAMTIDIGT!
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav lennartj » 2017-03-14 18:44

PerStromgren skrev:
lennartj skrev:Lyxlirare allihopa :wink:
Min modesta start var dessa

[ Bild ]

som kostade mig 175 kr/st 1969, men med fanér på alla 6 sidorna var de ju lite lyxigare än de flesta andra högtalare på sitt sätt.
De drevs av 2 x 5 W förstärkarna i Ferguson-rullbandspelaren modell 3232, som faktiskt fick duga hela studietiden och lite till,
för jag har aldrig lånat en endaste krona till hifi. 1976 blev det ett par B&W DM4.


Lyxlirare? Du hade ju färdigbyggda! Och stereo!

Mina första vara bara en, en högtalare jag byggde av ett 7-tums-element från en kasserad TV insatt i ett f.d. sideboard, som jag tätade hjälpligt och fyllde med gullfiber. Drivning från min Philipsbandspelare, rörbestyckad. Tyvärr finns ingen bild bevarad av högtalaren.

Ja, ja,
ska vi backa så långt kom min första högtalare med baffel och tygfront från min pappas gamla DUX-radio utan FM. Efter mycket letande hittade jag en kraftig wellpappkartong som baffeln passade perfekt i. Kartongen fyllde jag med skumplastskrot.
Den drev även jag från min rörbestyckade Philipsbandspelare, en EL3541, den som hade jättebred stoppknapp med "magiskt öga"(=utstyrningsindikator) i. Med tiden sparade jag ihop till en mellanförstärkare som gav linjenivå ut från det parallellspår som bandspelaren inte var inställd på. Den kopplade jag till pappas stora Telefunkenradio och kunde på så vis spela stereo från band som jag spelat in hos grannen, som var radiohandlare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2017-03-14 18:49

Tänkte väl att du skulle ha en liknande historia, Lennart!

Min maskin var något yngre och modernare, en EL 3548A
Bilagor
philips_FL_3548A.jpg
philips_FL_3548A.jpg (35.17 KiB) Visad 3893 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Jodah » 2017-03-14 18:57

Det var såna plastphilips med en diskant i toppen och en i fronten. Fanns ett vred i bak man kunde skruva på för att ändra nivån på diskanterna.
Vart ungefär lika dåligt hur man än rattade på dom.
Dom första jag köpte för första sommarjobbspengen var ett par jamo.
Dom såg ballare ut men var rätt kassa.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav darkg » 2017-03-14 19:25

Jag köpte ett par Zachry/MGR som jag verkligen försökte älska.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav shifts » 2017-03-14 20:39

Hemmabyggen med 6,5" MGR-element för bas-/mellanregister samt någon softdome från samma företag. D'Appolito-konfiguration (det såg snyggt ut tyckte jag). Efter de var färdigbyggda (av en kompis farsa) lånade jag The loudspeaker cookbook och insåg en massa saker alldeles försent.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav DVD-ai » 2017-03-15 18:39

Min första vettiga högtalare var Luxor 8071 och dom hängde med i ett gäng år innan dom byttes ut. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Zeeall » 2017-03-15 22:32

Bild
(inte mina på bilden, men såg exakt likadana ut)

Pyramid kithögtalare från BRL (då Bilradiolagret). Första högtalare av nån sorts kvalitet var ett par Behringer Truth B2031P studiomonitorer.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Fostex » 2017-03-16 15:56

Jag hade ett par Acoustic BBK-1 (tror jag de hette), med Audax TW80 och Gamma BBK-200. Lät kul med loudness och höjd bas, tills diskanterna dog. Då blev det Motorola A125-horn. Skulle inte vilja ha tillbaka dem, men det vore liiite intressant att lyssna på ett par likadana i originalutförande.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav GrosvenorAudio » 2017-03-16 16:54

det var våren 1985, jag var 15 år då :) högtalarna var ett par Saroy "Made in Finland" slutna 2-vägs lådor med Philips 8" bas + dome diskant. Dessa högtalare gav mitt livs första HiFi upplevelse och födde ett nytt livslångt intresse...


img-f4a056b2d1976d983c676dc5efd37b31.jpg
img-f4a056b2d1976d983c676dc5efd37b31.jpg (197.26 KiB) Visad 3745 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Perfector » 2017-03-16 16:55

Fostex skrev:Jag hade ett par Acoustic BBK-1 (tror jag de hette), med Audax TW80 och Gamma BBK-200. Lät kul med loudness och höjd bas, tills diskanterna dog. Då blev det Motorola A125-horn. Skulle inte vilja ha tillbaka dem, men det vore liiite intressant att lyssna på ett par likadana i originalutförande.

Var det den lite höga lådan?
I så fall kan du få detaljer om hur man får den att låta fantastiskt bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Dina första Högtalare?

Inläggav Fostex » 2017-03-16 17:26

Det var det!

Tack, men jag har inga planer på att bygga något av den modellen igen, de kan inte konkurrera med mina nuvarande helt enkelt. :)
Mycket kul - lite tid

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster