Skantic 3079, trasig dinkontakt?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Yoda

Skantic 3079, trasig dinkontakt?

Inläggav Yoda » 2015-01-16 12:14

Fick en Skantic 3079 av en vän som låter riktigt fint med mina Carlsson oa12:or. Dock är det så att de båda fempoliga din phono- och aux-ingångarna krånglar. När jag kopplar in antingen cd eller lp till dessa så hörs mest brus och hummande, höjer jag volymen ganska rejält så kan man urskilja musiken svagt bakom allt missljud. Misstänker att det är din-ingångarna som spökar men jag har inte så mycket kunskap att avgöra detta. Tape-ingången fungerar perfekt och det är genom den jag kör musiken i dagsläget dock så är jag sugen på att fixa de andra ingångarna då förstärkaren låter oerhört fint. Är det någon här som varit med om liknande eller vet vart i Stockholmsområdet jag kan vända mig med denna vintageförstärkare som har kunskaperna och erbjuder en prismässigt vettig service? Även vissa av rattarna sprakar men det är i det här fallet ett ganska litet problem i jämförelse.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Skantic 3079, trasig dinkontakt?

Inläggav PerStromgren » 2015-01-16 13:33

Välkommen till faktiskt!

Hur ansluter du din källa till förstärkaren, genom en DIN-RCA-adapter, möjligen? Kan det vara så att den är "fel" i meningen att den inte kopplar till ingången? Om du har en 4 x RCA -> DIN, kan du experimentera med de olika RCA-kontakterna för att se om det är det som krånglar för dig.

Vi behöver veta lite mer, alltså!
... tycker jag!

Per

Yoda

Inläggav Yoda » 2015-01-16 14:05

Tack så mycket!

Precis, jag använder en DIN-RCA adapter. men det konstiga är att det funkar i TAPEingången men inte i PHONO eller ens AUX. Tyvärr blir det ingen skillnad att byta runt med olika RCA-kablar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-16 14:45

Yoda skrev:Tack så mycket!

Precis, jag använder en DIN-RCA adapter. men det konstiga är att det funkar i TAPEingången men inte i PHONO eller ens AUX. Tyvärr blir det ingen skillnad att byta runt med olika RCA-kablar.

Det är inte så konstigt. Den DIN-RCA-adapter du använder kopplar fint till bandingången, som troligen "lyssnar" (det finns obskyra anledningar till det) på andra pinnar än AUX eller PHONO. Prova med en 4-delad adapter innan du dömer apparaten som trasig.
... tycker jag!

Per

Yoda

Inläggav Yoda » 2015-01-16 14:56

ok, som sagt så har jag tyvärr inte så bra koll på detta men är det en sådan här du menar?

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... debox=box1

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-16 15:10

Yoda skrev:ok, som sagt så har jag tyvärr inte så bra koll på detta men är det en sådan här du menar?

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... debox=box1

Japp. Finns att köpa lite varstans, Kjell & Co resp Clas Ohlsson är de vanliga ställena att köpa den typen av prylar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-16 15:12

Fast man behöver bara ha två RCA i ena änden och DIN-kontakten i den andra. Viktigt är att det är rätt pinnar ansluta i DIN-kontakten, det är bara 3 av de 5 som behövs för att skicka in en stereosignal. De med fyra RCA-don är för bandspelare. Det kan också vara praktiskt med en längre kabel och med RCA-hanar, skippa onödiga adaptrar. Kjell & Com art.nr. 39-572 borde passa.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2015-01-16 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-16 15:17

RogerGustavsson skrev:Fast man behöver bara ha två RCA i ena änden och DIN-kontakten i den andra. Viktigt är att det är rätt pinnar ansluta i DIN-kontakten, det är bara 3 av de 5 som behövs för att skicka in en stereosignal. Det kan också vara praktiskt med en längre kabel och med RCA-hanar, skippa onödiga adaptrar.

Jag vet, men jag har inte hittat DIN-2xRCA av bägge varianterna. Har du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-16 15:18

Redigerade just mitt inlägg medans du skrev ditt!

Yoda

Inläggav Yoda » 2015-01-16 15:24

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men testade förut att koppla in en gammal vinylspelare med din uttag i phonointaget och då kom det endast ljud i den vänstra kanalen. Så det är mycket möjligt att det inte är DIN-intaget som är trasigt på förstärkaren. Får man fråga vad 4 RCa-DIN gör som inte 2 RCA-DIN gör? Har det med dom fyra pinnarna i DIn-kontakten att göra och vilka som fångar upp ljudet.

Roger kvarstår inte problemet då det endast är två rca ut?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-01-16 15:56

Här är en annan tråd som behandlar samma ämne. Kanske till hjälp för dig. http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=57817
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-16 17:04

Yoda skrev:Vet inte om det kan vara till någon hjälp men testade förut att koppla in en gammal vinylspelare med din uttag i phonointaget och då kom det endast ljud i den vänstra kanalen. Så det är mycket möjligt att det inte är DIN-intaget som är trasigt på förstärkaren. Får man fråga vad 4 RCa-DIN gör som inte 2 RCA-DIN gör? Har det med dom fyra pinnarna i DIn-kontakten att göra och vilka som fångar upp ljudet.

Roger kvarstår inte problemet då det endast är två rca ut?

Du vill alltså ansluta en CD-spelare till Skanticen? De fempoliga DIN-kontakterna har både in- och utgångar. Det är vanligtvis bara bandspelaranslutningen som använder alla stiften och då blir det fyra RCA-kontakter. I en del fall finns det även någon nivåanpassning för DIN. Övriga ingångar använder bara stiften för signal in, det blir bara två RCA-kontakter.

Gå till Elfa, https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf
Bläddra fram till sidan 13, där finns kopplingsscheman för DIN och RCA.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-16 19:36

Vi kör stora infodumpen om DIN-kontakter igen: :wink:

Låt bli adaptrarna med bara två RCA-kontakter. De kan fungera men de kan också strula.

Enda gångerna jag skulle valt en sådan är om jag antingen i förväg kan mäta upp den eller om det går att ta av skalet på DIN-kontakten och löda om den om den inte passar.

Adaptern du använder för tape-ingången ska fungera.

OBS att det är svart/grå/blå för vänster och gul för höger som ska användas för uppspelning i en sådan adapter. Detta gäller oavsett om det är TAPE, PHONO eller AUX-ingången som används. Använd alltså INTE röd och vit, de är till för inspelning på en adapter med 4 rca-kontakter!

Om du bara fick ljud i vänstra kanalen så var det kanske trepolig kontakt / trepolig koppling på vinylspelaren men fempolig koppling på förstärkaren? Det löses med två DIN-4*RCA-adaptrar, en åt varje håll. Anslut svart/grå/blå mot svart/grå/blå men korsa vit mot gul och gul mot vit, så fungerar det.

Men fungerar radion (åtminstone så långt att du hör något ljud av rimlig nivå i båda kanalerna)? Om det inte blir vettigt ljud på radion så kan det vara ett fel i förstärkaren mellan ingångsväljaren och bandspelaromkopplaren. Många förstärkare är passiva här men en del har aktiva förstärkarsteg. Om din har aktiva förstärkarsteg här så får du nog dessutom en smula renare ljud via tape-ingången.

Det finns två dumheter som hänt genom tiderna som lett till detta.

Den ena är velandet att dels använda trepolig din för stereosignaler som bara skickas åt ena hållet (typiskt skivspelare) vilket ledde till röran om huruvida pin 1 eller 4 ska vara höger kanal. Därför är dessa ibland ihopkopplade i adaptrar mellan DIN och 2* RCA, och de är också ibland ihopkopplade i DIN-ingångar. Det är helt hjärndött att koppla ihop dessa i en RCA-DIN-adapter som har DIN-hane eftersom man måste ta till ganska grava våldsamheter (typ slipa bort stift med dremel eller så...) för att få in en sådan i ett 3-poligt uttag. Ändå förekommer denna ihopkoppling. Kopplas en adapter med pinne 1+5 ihopkopplade in i ett bandspelaruttag så kopplas vänster rec out ihop med höger play in. Skitdumt.

Den andra dumheten är att någon jubelidiot lyckades skapa en standard där röd+vit är inspelning och svart/grå/blå och gul är uppspelning på kablar med 4 RCA-kontakter. Kombinera detta med att röd+vit är de vanliga färgerna för kablar med två RCA-kontakter så blir det helt galet snurrigt. Detta gör att en adapter mellan 4 RCA och DIN har svart/grå/blå och gul för uppspelning och det är dessa färger som förhoppningsvis motsvarar vit och röd i en adapter med bara två RCA-kontakter (men den röda i en sådan adapter kan motsvara både gul och vit samtidigt i en 4-RCA-adapter).

En bonusdumhet är att det blev aldrig riktigt bestämt vilken färg vänster uppspelning ska ha när man har fyra RCA-kontakter. Jag har sett svart, grå och blå, d.v.s. de färger (förutom grön ?!?) som blir över när man redan bokat in vit, röd och gul.

För att röra till det hela ytterligare finns det bandspelare som märkligt nog använder uppspelningsstiften (3 och 5) både för uppspelning och för line-ingång, samtidigt som inspelningsstiften är för klart svagare nivåer. Givetvis blir det knas om man ansluter en adapter som har pin 1 och 5 ihopkopplade. Dessa bandspelare kräver oftast att man kopplar om kablar när man växlar mellan inspelning/uppspelning, eller så kan man använda en 1-till-2-rca-växel eller liknande.

Ytterligare rörigt blir det av att gamla bandspelare med DIN-kontakt oftast inte skickar ut något ljud på play-utgången medan de spelar in. Det gör att en del gamla Philips/Dux/Radiola och för den delen även Luxor/Skantic-apparater med bandspelare ihopbyggd med receiver (och ev. skivspelare) har ett tape-läge för både inbyggd och yttre bandspelare samtidigt. Kopiering sker då genom att man väljer tape och sedan spelar in på ena och upp på andra bandspelaren. Om den yttre bandspelaren är "modern", d.v.s. den skickar ut ljud på play medan den spelar in, och man dessutom spelar in på den utan att dra ur någon kabel (eller ev. ställer "output level" på noll) så blir det rundgång eller liknande knas...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-16 19:53

5-polig DIN, det är grejor det :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-16 23:02

Jag har haft apparater med DIN-don, Quad, och inte haft något knas med det. Följde även med några bättre kontaktdon som kunde användas till att löda ihop egna kablage för anslutning till RCA-kontakter. Att färdiga kablage kan vara felkopplade har jag också varite ute för. De görs ofta i låglöneländer långt bort från DIN-världen... De kanske inte ens sett en apparat medcDIN-kontakter?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-17 11:57

Jag blev litet förskräckt när jag läser MiamM:s redogörelse, så jag gick genast och mätte den adapter jag använder när jag felsöker min Aga.

Resultat: den beter sig som förväntat. Varje RCA-kontakt går till ett stift i DIN-kontakten. Dessutom i den ordning de sitter i den platta 4-ledare som är ansluten till kontakten/erna.

Så här ser min ut, troligen inköpt hos Kjelle.

Bild
Bildkälla: KRP Electronics
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-17 22:39

Problemet med ihopkopplade pinnar verkar bara drabba adaptrar med två RCA-kontakter, däremot inte de med fyra kontakter.

Men din adapter ser ändå ut att vara felkopplad. Röd sitter längst ut, ett klassiskt fel som förekom redan på 80-talet. Röd är då växlad med vit. Det har ingen större betydelse men höger och vänster kanal blir växlad vid inspelning. Fast just den på bilden ser ut att ha en isärtagbar DIN-kontakt, det kanske har kompenserats för färgväxlingen därinne.

Yoda

Inläggav Yoda » 2015-01-18 13:45

Tack så mycket för hjälpen! Inhandlade en 4 RCA-DIN adapter och fick direkt ljud från förstärkaren utan några missljud. Känns underbart att kunna lyssna på vinyl igen, det låter bättre än någonsin med Skanticförstärkaren och oa12:orna.

Återgå till Vintage-hifi