Luxor 9391 Professional - återträffen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-06-17 13:35

GrosvenorAudio skrev:
rampitsch skrev: Och det viktigaste torde vara att du hade en bra resa under tiden...

//Rampitsch



det där var mycke bra uttryckt! vet precis vad du menar :)


Hehe, jaa! Det är kul, men det går mycket bättre nu med pysslandet, nu när jag bor ensam! :) Har ett helt eget rum som jag kan sitta och pyssla med prylar i när ork finns... :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-06-27 10:56

Fick potentiometrar från Ecotec härom dagen. Trimpotar. Nu spelar den 45 varv utan problem också! :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-07-28 12:02



Luxor 9391 in action! :D

Måste bara få tag på en originalmatta, jag PM:ade Rolf Zetterberg, men jag tror inte du såg det, Rolf... Det var i vintras! :)

Det jag gjort är:

kretskortet:

bytt transistor, googlade på några gamla som satt på en Sentec PA77, tog den som hade emitter, base, collector, på samma ställe...
bytt kondensator
bytt trimpot - bara för att jag råkade ta sönder den som satt där
lagat banan - för jag råkade dra loss en bit av den, lagade med en tunn tråd

tagit bort autostoppet som inte fungerade
ersatt nätaggregatet som inte fungerade - med en väggbula som lämnar typ 10,5 vdc 200 mA

justerat farten
torkat av den
bytt rem
skaffat NOS Ortofon FF15EOMkII, monterat och justerat med protractor
haft isär motorn och oljat lagren
bytt från DIN till RCA

kopplat förbi de yttre pottarna som syns på videon, fast jag ska koppla in dem igen, det är lite svårt att helt ställa farten på styrkortet!
om den börjar svaja då, vilket jag inte tror, så måste jag hitta ersättningspottar till de kontrollerna.

detta var både kul och lärorikt. i videon spelar jag med min originalnål till FF15EO, men jag har nya ersättningsnålar och riaat är ett PROMIX50s från Kjell och Co., det billigaste och plastigaste de har, i form av två riaan på ett litet mixerbord. kostade 399 år 2014 eller om det var 2013. :) kopplat via en lång rca in i Scarlett 2i2 usb interface. :)

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav rampitsch » 2015-07-28 12:41

Härligt!
Kul att läsa om vad du gjort och vad det blivit. Framförallt roligt att den lever igen och att du haft trevligt under tiden. Att du lärt dig en massa är ju ingen nackdel direkt!

Nu hejjar vi på för nya roliga och givande projekt!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Kribban » 2016-01-22 23:17

Hmm jag har en sådan skivspelare stående här på bordet. Den är helt i original. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Är den något att ha? Vilken pickup passar till den?


Har även förstärkare och tillhörande kassettdäck. Dock så knastrar kraftigt från förstärkaren och ena kanalen verkar det vara lite vajsing med

/Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav MiaM » 2016-01-28 02:16

"Alla" pickuper passar mer eller mindre, men troligtvis behöver du rätt pickupskal (överdelen som sitter ovanför pickupen). Om pickupskalet saknas kan det bli krångligt eftersom jag tror att det inte är standardfäste.

Användarvisningsbild
Ellge
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2011-02-07

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Ellge » 2016-02-06 23:19

Falkis skrev:
[ YouTube ]


Luxor 9391 in action! :D

Måste bara få tag på en originalmatta, jag PM:ade Rolf Zetterberg, men jag tror inte du såg det, Rolf... Det var i vintras! :)

Det jag gjort är:

kretskortet:

bytt transistor, googlade på några gamla som satt på en Sentec PA77, tog den som hade emitter, base, collector, på samma ställe...
bytt kondensator
bytt trimpot - bara för att jag råkade ta sönder den som satt där
lagat banan - för jag råkade dra loss en bit av den, lagade med en tunn tråd

tagit bort autostoppet som inte fungerade
ersatt nätaggregatet som inte fungerade - med en väggbula som lämnar typ 10,5 vdc 200 mA

justerat farten
torkat av den
bytt rem
skaffat NOS Ortofon FF15EOMkII, monterat och justerat med protractor
haft isär motorn och oljat lagren
bytt från DIN till RCA

kopplat förbi de yttre pottarna som syns på videon, fast jag ska koppla in dem igen, det är lite svårt att helt ställa farten på styrkortet!
om den börjar svaja då, vilket jag inte tror, så måste jag hitta ersättningspottar till de kontrollerna.

detta var både kul och lärorikt. i videon spelar jag med min originalnål till FF15EO, men jag har nya ersättningsnålar och riaat är ett PROMIX50s från Kjell och Co., det billigaste och plastigaste de har, i form av två riaan på ett litet mixerbord. kostade 399 år 2014 eller om det var 2013. :) kopplat via en lång rca in i Scarlett 2i2 usb interface. :)


Ohoj!
Jag har köpt en Luxoranläggning där det ingick en 9381 Professional som tonarmen var kass på (glapp i kablaget) och då jag redan har en likadan tidigare samt en 9391 Professional, så har jag använt den som reservdelar. Så jag undrar om du fått tag på gummimattan till skivtallriken? Jag tror att det kan vara samma till 9391 och 9381 (jag har inte min 9391 här just nu, så jag kan inte kolla själv) Om du inte har det, så kan du höra av dej, så kan vi kolla om den passar, den ser i alla fall likadan ut, och diametern är 28 cm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Perfector » 2016-02-07 10:10

Jag hoppas att du inte tänker använda Ortonfon-pickupen bara, för den FF15-EO har en järnkärna under diamanten som graverar nya spår när nålytan blir sliten.
Annars ser det ut som en acceptabel skivspelare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2016-02-09 12:31

Ellge skrev:
Falkis skrev:
[ YouTube ]


Luxor 9391 in action! :D

Måste bara få tag på en originalmatta, jag PM:ade Rolf Zetterberg, men jag tror inte du såg det, Rolf... Det var i vintras! :)

Det jag gjort är:

kretskortet:

bytt transistor, googlade på några gamla som satt på en Sentec PA77, tog den som hade emitter, base, collector, på samma ställe...
bytt kondensator
bytt trimpot - bara för att jag råkade ta sönder den som satt där
lagat banan - för jag råkade dra loss en bit av den, lagade med en tunn tråd

tagit bort autostoppet som inte fungerade
ersatt nätaggregatet som inte fungerade - med en väggbula som lämnar typ 10,5 vdc 200 mA

justerat farten
torkat av den
bytt rem
skaffat NOS Ortofon FF15EOMkII, monterat och justerat med protractor
haft isär motorn och oljat lagren
bytt från DIN till RCA

kopplat förbi de yttre pottarna som syns på videon, fast jag ska koppla in dem igen, det är lite svårt att helt ställa farten på styrkortet!
om den börjar svaja då, vilket jag inte tror, så måste jag hitta ersättningspottar till de kontrollerna.

detta var både kul och lärorikt. i videon spelar jag med min originalnål till FF15EO, men jag har nya ersättningsnålar och riaat är ett PROMIX50s från Kjell och Co., det billigaste och plastigaste de har, i form av två riaan på ett litet mixerbord. kostade 399 år 2014 eller om det var 2013. :) kopplat via en lång rca in i Scarlett 2i2 usb interface. :)


Ohoj!
Jag har köpt en Luxoranläggning där det ingick en 9381 Professional som tonarmen var kass på (glapp i kablaget) och då jag redan har en likadan tidigare samt en 9391 Professional, så har jag använt den som reservdelar. Så jag undrar om du fått tag på gummimattan till skivtallriken? Jag tror att det kan vara samma till 9391 och 9381 (jag har inte min 9391 här just nu, så jag kan inte kolla själv) Om du inte har det, så kan du höra av dej, så kan vi kolla om den passar, den ser i alla fall likadan ut, och diametern är 28 cm

Jag är synnerligen intresserad av styrkort och nätagg!

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2016-02-09 12:38

Perfector skrev:Jag hoppas att du inte tänker använda Ortonfon-pickupen bara, för den FF15-EO har en järnkärna under diamanten som graverar nya spår när nålytan blir sliten.
Annars ser det ut som en acceptabel skivspelare.

Du menar att man inte hör att det är dags att byta nål när den är så sliten att diamanten saknas? Är det ens möjligt?

Utmärkt pickup med Svalanders vita epilliptiska utbytesnål. Det tycker jag i alla fall. Men den har inte en suck i jämförelse med OM10. Det verkar inte gå att ställa VTA på denna Luxor, och eftersom ff15 är väldigt låg höjdmässigt, vilken den levererades med, så bör det man nog hitta en nål med ungefär samma förhållande mellan tak på pickuphus och nålspets. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Perfector » 2016-02-09 13:49

Falkis skrev:
Perfector skrev:Jag hoppas att du inte tänker använda Ortonfon-pickupen bara, för den FF15-EO har en järnkärna under diamanten som graverar nya spår när nålytan blir sliten.
Annars ser det ut som en acceptabel skivspelare.

Du menar att man inte hör att det är dags att byta nål när den är så sliten att diamanten saknas? Är det ens möjligt?

Utmärkt pickup med Svalanders vita epilliptiska utbytesnål. Det tycker jag i alla fall. Men den har inte en suck i jämförelse med OM10. Det verkar inte gå att ställa VTA på denna Luxor, och eftersom ff15 är väldigt låg höjdmässigt, vilken den levererades med, så bör det man nog hitta en nål med ungefär samma förhållande mellan tak på pickuphus och nålspets. :)

Jodå man kan höra det, men det går från en sekund till nästa när diamanten släpper och då är det kört.
Byt till en bättre ortofon med en ren diamantnål utan järnkärnan så slipper du tänka på det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Gwidon
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-02-23

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Gwidon » 2021-06-03 13:55

Ersättningsnål till Ortofon FF15EO Mk II, var kan man få tag på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-03 16:37


Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ricky1892 och 6 gäster