Luxor 9391 Professional - återträffen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-12 01:27

Har beepat kondensatorn som är lika trasig som en elefanterad glasbank. Ska skaffa en ny sådan. 470/16v står det på den. Är det extra viktigt med närliggande värde i ett nätaggregat? Nätdel, eller vad som nu är rätt namn på prylen.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav MiaM » 2015-02-13 02:37

De vanligaste kondingarna idag har båda benen ut på samma kortsida (=radiell) - men det finns även sådana som på din bild (=axiell).

I ditt fall så går nog i stort sett vad som helst. 470 = kapacitansen bör vara just 470µF. 16v = hur mycket spänning den tål. Större värde fungerar lika bra men kan kosta mer och framförallt kan kondingen bli klumpigare.

Men - du kan inte "bleepa" en kondensator med en vanlig ohm-mätare. En fungerande kondensator ger i bästa fall lite utslag på mätaren ett kort ögonblick när du lägger pinnarna mot kondingen. Om du växlar plats på pinnarna så ger mätaren lite utslag ett ögonblick igen och sen visar den avbrott.

Fast din konding såg ju mosad ut så det är ju bara att byta.

P.S. nätaggregatet bör "fungera" utan kondingen men då ger det för klen spänning och enormt mycket brum. Du borde alltså kunna provköra utan kondingen och se att du får nån likspänning ut och se att säkringar inte går sönder. Om det inte funkar så är det nog dumt att bara beställa en konding - att byta den lär inte hjälpa.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-13 14:29

Jag skulle inte provköra utan kondensator eftersom styrkortet som driver motorn kan vara ett yttre med några transistorer eller ett som är inbyggt i motorn.Vet inte vilket utförande kortet har i just den här,men normalt ska man aldrig mata in AC på ett styrkorts +.
Originalnätdelen går säkert att laga om inte transformatorn stuckit,förstås,men det är mindre troligt då den verkar klart överdimensionerad på gammalt Luxorvis.
Troligen är det dioderna(4st 1N4148)eller den omtalade kondingen som utgått.Dioderna går att mäta med multimeter men kondingen byter man bara.Vad som helst 470-1000uF går bra.T.o.m en från skrotlådan duger säkert några år.

Har kollat i några Luxormanualer,men konstigt nog står där ingenting om vilken DC man ska få ut från nätdelen...

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-13 14:50

MiaM skrev:Bortklippt text...
I ditt fall så går nog i stort sett vad som helst. 470 = kapacitansen bör vara just 470µF. 16v = hur mycket spänning den tål. Större värde fungerar lika bra men kan kosta mer och framförallt kan kondingen bli klumpigare.
..Bortklippt text...


Jo större spännignstålighet = klumpigare elektrolyt. MEN dagens moderna lyter är mycket mindre så du måste nog upp på en 100 V innan de är lika stora som originalet :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-13 18:22

Fick mail från Svalander. Remmen är skickad. Kommer nog att få den på måndag! :D

KAN jag använda en 3300/25v-konding? har en ny sådan?

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-13 18:57

MiaM skrev:Men - du kan inte "bleepa" en kondensator med en vanlig ohm-mätare. En fungerande kondensator ger i bästa fall lite utslag på mätaren ett kort ögonblick när du lägger pinnarna mot kondingen. Om du växlar plats på pinnarna så ger mätaren lite utslag ett ögonblick igen och sen visar den avbrott.


Ja, men jag menar något ditåt! Att multimetern reagerar och visar att det är någon form av genomförsel genom den. Så är inte fallet med denna konding... Den är lika död som en nedfrusen mört på en träig brygga vid en öde stuga i Klöverträsk! :D

Användarvisningsbild
Stefanw
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2008-09-22
Ort: Luleå

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Stefanw » 2015-02-13 21:30

Hej falkis
Ja har en sån konding hemma om du behöver....och jag kan kolla den gamla först om du vill.
Du får en ny av mig om du vill. :)

PM:à så får du mitt tfn nummer.

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-14 09:17

3300 skulle jag inte vilja byta till utan någon typ av strömbegränsare i nätsteget (det är såpass mycket mer att man riskerar att knäcka transformator, likriktare m.m. pga strömrusningen).

Jag har först nu bemödat mig att vända mig om till sortimentskåpet, bor du i närheten av Åkersberga så kan jag ge samma erbjudande som stefan, skicka ett PM så kan du komma förbi och hämta en ny 470uF/25V hade visst tre st. nya liggandes bland reservdelar (visserligen ingen audiograde men det är ju i ett nätsteg vi pratar). Tar du med den gamla kan vi kontrollmäta den för ESR :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav AlNiCo » 2015-02-14 09:53

Ja, 3300 µF är ingen fara.

3300 µF med under 16 V är extremt lite energi. I princip allt klarar det utan "strömbegränsning". Du skulle kunna sätta 10,000 µF där utan problem.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-14 11:23

Ni är snälla, tack!

Jag var i kontakt med Stig Carlsson på Ecotec tidigare i veckan... Frågade om rem och konding. Fick svar igår. Han hade ingen rem men han skulle skicka 4 st kondensatorer av nämnda sort. Fick mail av herr Svalander igår. Han har postat 149 mm-remmen under fredagen och jag borde ha den på måndag eller tisdag. Svalander är alltid pilsnabb med leverans!

Hursomhelst så bor jag i Luleå, så det är cirka 110 mil till Åkersberga! Stefanw, bor nog lite närmare - men jag känner att det är min plikt att använda Stig the Luxor Man's kondingar i detta fall...

Vad ville han då ha för 4 st 470/16? 17 kr inklusive frakt! Han är både snäll och trevlig samt väldigt ordentlig och noggrann när han skickar beställningarna.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-14 12:07

Falkis skrev:Ni är snälla, tack!

Jag var i kontakt med Stig Carlsson på Ecotec tidigare i veckan... Frågade om rem och konding. Fick svar igår. Han hade ingen rem men han skulle skicka 4 st kondensatorer av nämnda sort. Fick mail av herr Svalander igår. Han har postat 149 mm-remmen under fredagen och jag borde ha den på måndag eller tisdag. Svalander är alltid pilsnabb med leverans!

Hursomhelst så bor jag i Luleå, så det är cirka 110 mil till Åkersberga! Stefanw, bor nog lite närmare - men jag känner att det är min plikt att använda Stig the Luxor Man's kondingar i detta fall...

Vad ville han då ha för 4 st 470/16? 17 kr inklusive frakt! Han är både snäll och trevlig samt väldigt ordentlig och noggrann när han skickar beställningarna.


Jo Stig Carlsson är bra att ha att göra med :) Enda är att han säljer NOS-kondingar så ibland är de inte bättre än de som redan sitter i :) Men han brukar mäta upp innan han skickar så de fungerar vid leverans
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-14 14:56

Låg inte nyss nämnda hifi-firma i Åkersberga, eller? (Menar Svalander!).

Äsch, jag får väl pröjsa frakt till dig eller Stefanw om det mot förmodan inte fungerar, kan tyvärr inte ta emot folk här just nu. Ska flytta snart och då blir det möjligen ändring på saken... :) Just nu ryms endast jag själv i detta 12 kvm rum jag disponerar hos modren. :mrgreen:

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-14 15:00

Falkis skrev:Låg inte nyss nämnda hifi-firma i Åkersberga, eller? (Menar Svalander!).

Äsch, jag får väl pröjsa frakt till dig eller Stefanw om det mot förmodan inte fungerar, kan tyvärr inte ta emot folk här just nu. Ska flytta snart och då blir det möjligen ändring på saken... :) Just nu ryms endast jag själv i detta 12 kvm rum jag disponerar hos modren. :mrgreen:


Så kan det vara..

Hm mjo jag har för mig att de har postadress till åkersberga, men deras lager ligger någon helt annanstans så här kan man inte nå dem ens om man ville.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-14 15:15

AlNiCo skrev:Ja, 3300 µF är ingen fara.

3300 µF med under 16 V är extremt lite energi. I princip allt klarar det utan "strömbegränsning". Du skulle kunna sätta 10,000 µF där utan problem.


Kan det inte bli för svag ström till motorn då?

Bytte kondingar i en klockradio en gång, bara för att prova, och det var säkert fyrdubbla värdet och jag fick inte ut någon volym nästan alls då...

Tänker att motorn blir för svag eller liknande? Får för lite ström? :)

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-14 15:36

Falkis skrev:
AlNiCo skrev:Ja, 3300 µF är ingen fara.

3300 µF med under 16 V är extremt lite energi. I princip allt klarar det utan "strömbegränsning". Du skulle kunna sätta 10,000 µF där utan problem.


Kan det inte bli för svag ström till motorn då?

Bytte kondingar i en klockradio en gång, bara för att prova, och det var säkert fyrdubbla värdet och jag fick inte ut någon volym nästan alls då...

Tänker att motorn blir för svag eller liknande? Får för lite ström? :)


Nja, alltså tänk kondingar som ett uppladdningsbart batteri när de sitter i nätsteg. (Sitter de i signalvägen så är det till för att filtrera signaler). I teorin desto större uF desto mer elektricitet kan de lagra och spänningen blir därmed jämnare ut.

Problemet med att höja nätkondingar för mycket är i själva uppstarten av apparaten. Med siffror tagna ur luften (orkar inte räkna just nu) så om ett nätsteg med 470uF skulle dra 0,5A i uppstartström när "batteriet ska laddas" skulle en med 10 000 uF kanske dra 10A vid uppstarten och "batteriet ska laddas". Om då inte likriktare och transformator är dimensionerade för dessa strömmar så kommer de att knäckas (brinna upp) i värsta fall, eller i bästa fall går säkringen.

Ska man öka kapacitansen i ett nätsteg behöver man känna till vad det som sitter före elektrolyten klarar. Jag vet inte hur luxorn är eftersom jag inte testat transformatorn (vilket är det dyra/svåra att ersätta som sitter före) här har antagligen rolfzetterberg redan testat och vet att luxorn har överdimensionerade transformatorer (och därmed uppskattar han att den klarar upp till 1000uF). Vill man öka uF så startströmmen är högre än vad transformator, strömbrytare, likriktare etc klarar måste man bygga en strömbegränsare som begränsar strömmen under uppstarten så att inte delarna tar stryk.

Jag ökade i min Sansui AU-555 där jag visste att transformator och likriktare tålde ungefär det dubbla, haken var att jag INTE hade kollat strömbrytaren så nu fastnar den ibland i påslaget läge. (Går visserligen att laga den dagen den brakar helt eftersom man då får ta isär brytaren, göra rent den och sedan montera en avkopplingskonding över den för att minska stryken som den måste ta.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-14 15:55

Tack, du skriver mycket intressant och pedagogiskt!

Så det är det som sitter monterat INNAN kondingen som får mer ström? Får också styrkortet och motorn mer ström i starten? I såna fall, kan man tweeka med 1000uF och få motorn att starta lite kraftigare/fortare?

Detta är ju rena informativa guldgruvan! :mrgreen: :D :mrgreen: :D

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-14 16:47

Falkis skrev:Tack, du skriver mycket intressant och pedagogiskt!

Så det är det som sitter monterat INNAN kondingen som får mer ström? Får också styrkortet och motorn mer ström i starten? I såna fall, kan man tweeka med 1000uF och få motorn att starta lite kraftigare/fortare?

Detta är ju rena informativa guldgruvan! :mrgreen: :D :mrgreen: :D


I uppstarten drar kondingen mer ström medan den laddar upp. Efter är det precis som innan (efter starten och efter kodningen), den enda efter är att eftersom kondingen laddar upp den spänning du skickar på den (ex 12V) så kommer den fortfarande leverera 12V en liten stund även om det är rippel i spänningen så den under en stund får 0V, dvs du får en jämnare spänning ut. en större konding har mer möjlighet att "lagra" spänning så att ripplet blir mindre.

Snor en bild från nätet.

Bild

Även om spänningen i fallet på bilden växlar(streckade linjen) mellan 0 och +V (dock inte växelström så den går över till minus någon gång). Utan kondensator skulle det bli hackigt och en diod eller likspänningsmotor vad du nu har skulle "blinka". Med kodningens hjälp så jämnas det ut (röda kurvan)

Edit: Kodning ovan är autocorrect på konding
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-14 18:11

Det verkar som om vi är ett standardfel på spåren...
Jag kom på att jag har en Luxor skivspelare väntande i skrothögen,och snart var en 9302 uppfiskad.Det visade sig vara samma nätdel och även den här med skjuten konding.
En 470uF 25V petades i(det går bra att montera stående kondingar genom att borra ett nytt hål för ena tåten),och så snurrade motorn igång.
12,5V AC från trafon ger ca 17,5V över kondingen.Underdimensionerad med andra ord.Här krävs en 25-voltare.
Jag har inte mätt med motorn igång och troligen sjunker spänningen då något,men man ska ju kunna glömma skivspelaren påslagen över natten utan att den går sönder.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-15 00:03

Tackom och lov. Såg nu att mäster Carlsson skrev att han skickar 470/35:or! Han är som tomten, den mannen!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-15 09:17

Trevligt om korrespondensen funkar för någon. Jag har under de senaste åren skrivit till Ecotec 2-3 gånger men aldrig fått någon respons därifrån. Skrev senast för några veckor sen gällande kondningar till Luxor Briljant men ej heller denna gång kom det något svar så tyvärr jag har inget positivt att säga om Ecotec. Jag kommer inte att kontakta dom igen.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-15 09:26

GrosvenorAudio skrev:Trevligt om korrespondensen funkar för någon. Jag har under de senaste åren skrivit till Ecotec 2-3 gånger men aldrig fått någon respons därifrån. Skrev senast för några veckor sen gällande kondningar till Luxor Briljant men ej heller denna gång kom det något svar så tyvärr jag har inget positivt att säga om Ecotec. Jag kommer inte att kontakta dom igen.


Då har du haft otur! Jag har både mailat, pratat i telefon och träffat Stig när jag var i motala och passade på att åka förbi. En riktigt entusiast som jag tror närmar sig 90 år nu. Datorvan var han inte när vi var där och han berättade att han hade någon som hjälpte honom med att fixa den delen med datorer som inbegrep att lägga upp saker på hemsidan osv.

Har också varit med om att man inte får svar från honom några gånger dock, då har jag mailat samma mail igen eller ringt när han har öppet och fått svar direkt och när man frågat så har det första "mailet inte kommit fram" (gissar snarare på att han råkat klicka på mailet så det är läst eller råkat ta bort det av misstag med tanke på hur ovan han var vid datorer).
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-15 09:38

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:Trevligt om korrespondensen funkar för någon. Jag har under de senaste åren skrivit till Ecotec 2-3 gånger men aldrig fått någon respons därifrån. Skrev senast för några veckor sen gällande kondningar till Luxor Briljant men ej heller denna gång kom det något svar så tyvärr jag har inget positivt att säga om Ecotec. Jag kommer inte att kontakta dom igen.


Då har du haft otur! Jag har både mailat, pratat i telefon och träffat Stig när jag var i motala och passade på att åka förbi. En riktigt entusiast som jag tror närmar sig 90 år nu. Datorvan var han inte när vi var där och han berättade att han hade någon som hjälpte honom med att fixa den delen med datorer som inbegrep att lägga upp saker på hemsidan osv.

Har också varit med om att man inte får svar från honom några gånger dock, då har jag mailat samma mail igen eller ringt när han har öppet och fått svar direkt och när man frågat så har det första "mailet inte kommit fram" (gissar snarare på att han råkat klicka på mailet så det är läst eller råkat ta bort det av misstag med tanke på hur ovan han var vid datorer).


okej då förstår jag lite bättre hur det ligger till. Ja kanske jag bara haft otur då jag mailat på deras kontaktformulär. Har läst mycket positivt om Ecotec här på Faktiskt så blivit både besviken o förvånad när det aldrig kommit några svar därifrån. Säkert bättre o ringa.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-15 10:09

GrosvenorAudio skrev:
okej då förstår jag lite bättre hur det ligger till. Ja kanske jag bara haft otur då jag mailat på deras kontaktformulär. Har läst mycket positivt om Ecotec här på Faktiskt så blivit både besviken o förvånad när det aldrig kommit några svar därifrån. Säkert bättre o ringa.


Jo ringa om han svarar iaf, ibland får man försöka flera gånger om han är i butiken eller inte beror på om hans fru tröttnat på honom i lägenheten för då går han ner till butiken. Ibland är han lite glömsk också, När jag var dit med ett par bekanta för att passa på att köpa några småsaker när vi ändå passerade motala hittade vi ingen entre till butiken och ringde för att fråga om vi verkligen var på rätt adress sa han "men jag har inte öppet idag, eller jo, det är ju tisdag (eller vad det nu var) så det har jag ju. Vänta jag kommer" sen kom han ut från tvättstugan och öppnade åt oss :lol:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-15 11:29

Karln fyller 84 i år. Då har man rätt till att vara lite egen, anser jag. Han är som sagt kanske inte så van vid datorer och mycket trist att han inte svarat. tDet kan ju vara så att dina mail hamnat i skräppost och därför inte syns i hans inkorg, helt enkelt! :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-15 14:37

om jag får igång den någon dag så kanske jag lägger upp en youtube-video som bevis, om det kan vara herrarna och damerna till intresse! :)

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav MiaM » 2015-02-16 04:50

Cicaro skrev:I uppstarten drar kondingen mer ström medan den laddar upp. Efter är det precis som innan (efter starten och efter kodningen), den enda efter är att eftersom kondingen laddar upp den spänning du skickar på den (ex 12V) så kommer den fortfarande leverera 12V en liten stund även om det är rippel i spänningen så den under en stund får 0V, dvs du får en jämnare spänning ut. en större konding har mer möjlighet att "lagra" spänning så att ripplet blir mindre.


Fast vid uppstart så går det så mycket ström som trafon orkar vid den låga impedans som en urladdad konding har, kallas ESR. Under de första millisekunderna så är kondingen i stort sett som en kortslutning.

Skillnaden mellan de specade 470µF och en klart större konding är mest under hur lång tid det går mycket mer ström än den nominella strömmen.

För en kraftig nätdel, till t.ex. ett slutsteg, så är trafon antagligen så kraftig att en alldeles för stor kondensator kan bränna både likriktardioder och säkringar (om det inte på annat sätt finns nån slags mjukstart). I en skivspelare som drar ett par watt så tvivlar jag på att trafon orkar bränna dioder specade för 1A kontinuerligt. (Nu gissar jag på dioderna men absolut vanligast torde 1N400x-serien vara, där X = en siffra mellan 1 och 7 beroende på hur mycket spänning dioderna ska tåla. Dessa är specade för 1A kontinuerligt och är i princip det klenaste som finns att köpa om man bortser från de riktigt klena småsignaldioderna för typ 75mA och liknande). Ett par snäpp mindre trafo, på bara någon enstaka watt, kan till och med ha så hög inre impedans att den tål att kontinuerligt kortslutas på sekundären.

Men nu verkar det bli rätt konding så det är bara hypotetiskt.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-16 13:23

Mia, hur gammal är du? Vill du gifta dig med, alternativt adoptera mig? :D

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-16 16:48

Nu snurrar spelaren med en finfin rem och en dålig nätadapter... :P

:) Det är rätt märkligt detta, i alla fall när man inte behärskar el-lära! :D

Den går bäst med väggbulan på 6 volt, då fungerar inte "45" varv. Motorn är svag som tusan, eller ska man säga instabil (det är ju säkerligen inte motorn utan som jag misstänker väggbulan som behöver bli ersatt av originalnätagget).

Den går på ett sätt som gör att man blir lite lätt åksjuk, milt sagt... Lite för fort, lite för sakta... Kan det vara så att det beror på väggbulans antagligen ojämna ström-output? :)

Sätter jag bulan på 7,5 volt, så fungerar båda varven, på nio går den lite för fort och på tolv skenar tallriken...

Det att RolfZ skrev att adaptern ger 17,5 DC gör mig så förundrad över saken... Det känns inte som att motorn behöver demonteras och oljas, då den drar igång tallriken till ~rätt fart tämligen omgående! :O :D

Hoppas hoppas hoppas! Att the Man of Luxor skickat kondingarna idag! :D Så kan jag testa med original supplajjet imorgon! :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-16 17:00

Falkis skrev:om jag får igång den någon dag så kanske jag lägger upp en youtube-video som bevis, om det kan vara herrarna och damerna till intresse! :)



Youtube videos gillas absolut! :mrgreen:
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-16 18:24

Har i den sparsmakade elegansens tecken plockat bort delarna till det ickefungerande autostoppet!

Jag vågar inte lägga upp ett klipp just nu, men kanske ett ljudklipp internt här, så ni får höra hur sjukt det låter just nu. Hoppas verkligen jag blir räddad av att få igång original-agget imorgon... :( :)

Det är skönt att det inte är skyltat med autostopp-lapp på chassiet, som de senare mer plastiga spelarna alltid hade... :)

Jag hoppas det inte är styrkortet... :P Det vore inget vidare... Det är ju sprucket och ihoplimmat! Men det fungerar att byta mellan 33/45 och tror faktiskt det gick att pitcha med den också... :) kanske ska jag spreja potentiometrarna för fartjustering? Det har jag inte provat, än! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster