Luxor 9391 Professional - återträffen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-16 18:39

Pottarna sprejade och gnuggade. Svajet borta! Heja mig! :D

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-16 18:51

Falkis skrev:Har i den sparsmakade elegansens tecken plockat bort delarna till det ickefungerande autostoppet!

Jag vågar inte lägga upp ett klipp just nu, men kanske ett ljudklipp internt här, så ni får höra hur sjukt det låter just nu. Hoppas verkligen jag blir räddad av att få igång original-agget imorgon... :( :)

Det är skönt att det inte är skyltat med autostopp-lapp på chassiet, som de senare mer plastiga spelarna alltid hade... :)

Jag hoppas det inte är styrkortet... :P Det vore inget vidare... Det är ju sprucket och ihoplimmat! Men det fungerar att byta mellan 33/45 och tror faktiskt det gick att pitcha med den också... :) kanske ska jag spreja potentiometrarna för fartjustering? Det har jag inte provat, än! :)


Om det nu skulle vara styrkortet, vad sitter för komponenter på det? För även om det är 80-talspelare så borde det inte vara mer än max etsat bak och framsida så Worst case scenario går det att rekonstruera (etsa nytt kort om så krävs) bara man får tag i komponenterna (kan bli jobbigt om det sitter logikkretsar som inte tillverkas längre som gått hädan.

Hittade inget kopplingschema på spelaren utan bara schema över mekaniken.

Falkis skrev:Pottarna sprejade och gnuggade. Svajet borta! Heja mig! :D


Eller var det svajet du behövde åt när du pratade om styrkortet? Om det var det du pratade om och svajet återkommer är det risk att du behöver byta potar (har gjort den operationen på fyra vinylsvarvar som inte gav med sig trots rengöring). Om det sitter elektrolytkondensatorer på styrkortet och du har problem med svaj på spelaren kan det även vara de som spökar.

Edit: Missade säga hurra också apropå att sprej och gnugga löste svajet :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-16 19:36

Tack. Dock försvann inte svajet helt, vilket är irriterande. Men jag får väl beställa två st pottar av Stig eller någon...

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 00:22

Hade på den i flera timmar nu ikväll och lyssnade... det låter bra. Och ju längre den var på, ju mindre svaj. Den gick även lite snabbare med timmarna, så jag fick parera med minuspitch. Det är en rätt så kass väggbula det där, tror jag. Den är direkt kopplad på styrkortet, eller rättare sagt krympslangad fast på anslutningarna som ska ner i kontakten med utstickande flärp som ska fast på det imorgon förhoppningsvis fixade nätagget.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 13:51

Väntaaaar på posten... :)

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-17 15:00

Falkis skrev:Väntaaaar på posten... :)


Dessa väntans tider.

Vänd kondingen rätt när du monterar bara så du slipper fyrverkeri :D
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 16:42

Dött agg! :( Trots rättvändelse och byte av elsladd! :(

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-17 16:59

Falkis skrev:Dött agg! :( Trots rättvändelse och byte av elsladd! :(


Det ska vi nog kunna laga/rekonstruera (om än att jag bara får stå för tillrop och förslag online om du inte har vägarna förbi stockholm :))

Nummer ett, kan du ordna lite foton på nätagget ty jag hittar inget kopplingschema i gömmorna till den spelaren? Bäst vore ju foton+kopplingschema men med foton kan vi i vart fall börja :)

Edit: Såg ditt gamla kort men ser bara att det ser ut att vara en konding och lite dioder samt en säkring.

Idiotfråga (kallar det så eftersom jag själv lyckades med konststycket att felsöka i flera timmar eftersom jag mätte samma säkring flera gånger). Har du mätt upp att säkringen är hel?

Nästa: Vad har du ut från transformatorn? (ac alltså)

För är det inte fler komponenter som jag inte ser så kommer det gå att laga förutsatt att transformatorn är hel
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 17:08

Jag ska alltså mäta AC-ström på "andra sidan" 220-volt-intaget?

Jag har kollat att säkringen är hel! :)

Edit:

Kommer en bättre bild strax.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-17 17:14

Falkis skrev:Jag ska alltså mäta AC-ström på "andra sidan" 220-volt-intaget?

Jag har kollat att säkringen är hel! :)

Edit:

Kommer en bättre bild strax.


Ja det skulle man kunna säga, eller andra sidan transformatorn snarare. Du har 220V AC (eller 230 snarare i sverige numera) på primärsidan av transformatorn. Sen borde du ha runt 10-14V AC obelastat på sekundärsidan av transformatorn, vet inte exakt vad det är för transformator men rolf nämnde 12,5VAC tidigare. (Om du är osäker på var du mäter eller vad du gör ta det lugnt för ström är inte att leka med! och ställ hellre multimetern på 400VAC och mät 12V än att ställa den på 20VAC och mät på 230V)

Edit: Transformatorn är i det här fallet till för att sänka spänningen till lagom nivå för att kunna ge rätt likspänning efter likriktning. (Samt agera galvanisk avskiljare så de inte har kontakt med nätet, i gamla rörförstärkare satt en transing 1:1 där du hade samma spänning på sekundären och då var enbart uppgiften att fungera som isolation mellan nätet och apparaten)

Försvinner snart på möte men du får svar igen om jag hinner gå senast imorgon bitti :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 17:19

Hehe, bilder snart. jag råkade "poppa popcorn" eller vad ska man säga, få fyrverkerier när jag skulle kolla om det öht kom in 231 volt i den på första steget, tror faktiskt att kabeln som suttit där innan, en sån där härlig grå gummikabel, var kass och att det möjligen är den som grillat agget. (Blandar in erfarenheter från andra apparater/datorer nu).

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 17:20

Falkis skrev:Hehe, bilder snart. jag råkade "poppa popcorn" eller vad ska man säga, få fyrverkerier när jag skulle kolla om det öht kom in 231 volt i den på första steget, tror faktiskt att kabeln som suttit där innan, en sån där härlig grå gummikabel, var kass och att det möjligen är den som grillat agget. (Blandar in erfarenheter från andra apparater/datorer nu).


Edit, det var nog för att jag inte riktigt hade ordentlig kontakt, när jag kollade den NYA kabeln, det hände aldrig när den gamla satt där! :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 17:24

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 17:39

Ja, du. Fick ingen reaktion på multimetern när jag testade mäta AC-utgången på trafon. Har samtidigt nu kollat kabeln, beepat den, och lödningarna verkar vara som de ska! :) Det piper på vardera stift, så den är det inte. :P

Jag tenderar att prestera uselt i mitt pysslande när jag är stressad, vilket jag var tidigare idag! :)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-17 19:19

Från en 9381,men förhoppningsvis samma.Styrkortet innehåller inte mycket-bara en transistor, några motstånd,en konding och två potar.

Luxor 9381 nätdel.JPG
Luxor 9381 nätdel.JPG (29.2 KiB) Visad 7098 gånger


Luxor 9381 sch.JPG
Luxor 9381 sch.JPG (82.69 KiB) Visad 7098 gånger

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 19:23

Rolf, kan jag koppla förbi de strulade yttre potentiometrarna för hastighetsjustering, och ställa in rätt fart på styrkortet? Tänkte bara, för det är rätt svajigt... med dem inkopplade... Det blev bättre med rengörning men jag tror att de är slut. :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 20:05

Jag testade sätta en klämma på varje potentiometer, och justerade ner farten på styrkortet... Det var ingen större, eller kanske ingen skillnad. Så rengjorde jag trimpotarna också... Nu håller den farten hittills med ohörbart svaj... :P Men den svajar, det ser jag på Strobomönstret... :) Men det kanske så här pass billiga skivspelare gör/gjorde? Jag matar den med en 12 vdc 2,0 A adapter direkt på styrkortet. Kan ju bara hoppas på att få igång rätt nätaggregat så kanske den går som den ska sen... :(

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-17 21:21

Inte stressa, det brukar bara resultera i att det tar längre tid. Lugnt och metodiskt så går det fortare.

Pipmät(med allting urkopplat) och kolla att du har kontakt mellan transformatorns sekundärstift och nästa lödpunkt.Ta ur säkringen när du gör det och när du har säkerställt att du har kontakt. Med säkringen urtagen, mät AC på sekundären så borde du kunna få ut och se att du har spänning om det är kopplat som det ser ut att vara så bryter säkringen mellan fasen och likriktarbryggan. Med säkringen ur eliminerar du risken att något annat kortsluter och därmed drar all kräm så du inte ser om transformatorn är hel. (Vilket iofs borde resultera i att säkringen går men för att vara på säkra sidan ta ur säkringen)

Om du är hundra på att du har spänning in återstår då att löda loss transformatorn och koppla upp den mäta upp den fristående från kortet för att eliminera att det är någon lödpunkt eller bana i kortet som är felet.

Det enda det kan vara på ditt nätaggregat såvitt jag ser är:
a) brott i ledningsbana (pipmät mellan stift på inkommande och stift på transformatorn osv du ska ha i princip 0 i motstånd, om det är felet går det utmärkt att bygla brottet bara man hittar det)
b) trasig transformator (om den är trasig visar sig när du testkör och har den helt urkopplad ur kortet eller när du har brytit säkringen och garanterat eliminerat felet ovan) Vet du bara vad du ska ha ut på sekundären finns nya transformatorer att köpa (om än meckigt att få dit på kortet om benkonfen inte är lika)
c) likriktarbryggan (den ska du kunna pipmäta upp att den är hel när du har säkringen urtagen, enkel och billig att byta om det är något paj)
d) elektrolyten (den har du bytt så gissningsvis inte)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 21:50

Innan vi funderar mer på nätaggregatet så undrar jag om svajet möjligen försvinner med rätt trafo? :P För Nu har jag som sagt rengjort allt som jag kan rengöra, och sedan mitt förra inlägg har jag smort motorn, jag öppnade den och droppade olja. :) Det finns inget mer att göra som jag kan komma på, jag sitter nämligen och lyssnar på spelaren nu, med en tjuvkopplad 12 vdc-adapter. :) Det låter ganska illa... Då jämför jag med min Lenco L75 med samma sorts pickup... :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-17 23:04

Hej på dig Cicaro och er andra.

Jag märkte nu att det var liv i den. 5,8 vac direkt ur trafon. Det höjde sig sakta. Satte i säkringen och mätte dc. Den höjde sig sakta, och jag kopplade ur den vid cirka 0,7 vdc. :)

Ska jag låta den ligga och gå tills den fått upp spänningen?

Kan det bero på att den inte är använd sedan 80-talet, och behöver värmas upp?

Den lever alltså men är väldigt trött... den har inte använts kontonuerligt sedan mitten av åttiotalet, typ.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-18 16:53

Kan detta styrkort ha gjort sitt/vara källan till det förhatliga svajet?

Bild

Bild

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-18 23:39

Falkis skrev:Hej på dig Cicaro och er andra.

Jag märkte nu att det var liv i den. 5,8 vac direkt ur trafon. Det höjde sig sakta. Satte i säkringen och mätte dc. Den höjde sig sakta, och jag kopplade ur den vid cirka 0,7 vdc. :)

Ska jag låta den ligga och gå tills den fått upp spänningen?

Kan det bero på att den inte är använd sedan 80-talet, och behöver värmas upp?

Den lever alltså men är väldigt trött... den har inte använts kontonuerligt sedan mitten av åttiotalet, typ.



Hm, 5,8 VAC låter väldigt lite, var det med säkringen urtagen? Jag skulle gissa att du borde ha strax över det dubbla. Var det obelastat så är jag rädd att det är en lindning som gått någonstans :( Om du kan värma upp den genom att låta den ligga och gå vågar jag bannemig inte svara på ikväll (tror inte det hjälper men måste fundera på om det skulle kunna vara skadligt att försöka) eftersom jag nyss kom hem efter ett alldeles för långt AW med lite god öl så där måste jag fundera på vad som kan hända om man göra det. Passar alltså på den fråga tillsvidare.

Falkis skrev:Kan detta styrkort ha gjort sitt/vara källan till det förhatliga svajet?
**kortade ner citeringen genom att klippa bort bilderna***


Det där kortet ser ut som det behöver restaureras och kan mycket väl bidra till svaj. Den kan jag definitivt svara på redan ikväll för kort i det skicket har jag rekonstruerat många genom åren som student under lödkvällar med lika mycket öl som lödångor :)

Nu ska vi se. Tar mig friheten att rita och skriva i ditt foto. Ber om ursäkt om det är barskt skrivit för jag insåg nu efter att jag sparat att jag nog skrev det som man skriver instruktioner till assistenter man känner sedan flera år när man har bråttom :)

9391-styrkort-02.jpg
9391-styrkort-02.jpg (110 KiB) Visad 7022 gånger


Dels är det ett ställe som jag är osäker på fotot om det är kontakt mellan banorna men jag tror inte att det bör vara det så kolla om det är kortis där (och åtgärda om det är och inte finns ledningsbana)

Dels är kortet av vilket skadat en ledningsabana. Fixera ihop delarna med epoxilim så att det blir ett helt kort. Sedan behöver du bygla eventuella brott. Det är främst två ställen som jag misstänker av fotot. Dels är det där banan släppt från kortet vilket brukar resultera i dålig kontakt dels är det den lilla "tarmen" ned som är ett känsligt ställe. Här är det dels uppenbara brott du behöver leta efter (Banan är tydligt av) men kan även vara mikroskopiska sprickor som man ser först när man skrapat bort lacken på banan. Där banan släppt från kortet skulle jag definitivt bygla med en kabel (antingen på andra sidan genom att borra två hål) eller förstärka genom att skrapa bort lacken och löda bit en tunn kabel (tänk en kardel från en finkardelig kabel). Detta bör dock göras efter att du har limmat ihop kortet med starkt lim så att det blir i ett stycke igen.) Du ska i princip ha 0 i motstånd mellan alla punkter som ansluter till ledningsbanan.

Sen har du två stycken trimpotentiometrar (var det dom du smörjde upp?) av äldre modell som oftast bara är att byta. Den ena står 22k på och den andra kan jag inte läsa av fotot. De här byter man helst mot flervarviga bournespotar eftersom det blir mycket mycket lättare att ställa in rätt hastighet om man har flervarviga potar.

Sist har du en till elektrolyt (tror jag i vart fall vad står det på den?), nu ska jag ju säga att jag är allergisk mot två saker i gamla apparater jag renoverar och alltid byter, det ena är trimpotar och det är för att jag aldrig lyckas kalibrera med de gamla och det andra är elektrolyter eftersom de brukar ha en livslängd på ca 10 år och det är bland det första som ger upp.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-19 13:26

Hej Cicaro och ni andra!

Jag ska undersöka detta senare idag. Tack för att du hjälper mig.

Kondensatorn hade turligen nog precis samma värde som de NOS:ar jag fått från Stig. Så jag bytte den. Den gick inte att få tillbaka på samma ställe, så jag lödde på den på punkterna närmast "ringarna". Upplevde därmed en rätt tydlig förbättring av svajet. Men även trimpotarna har gjort sitt, det räcker om man vickar lite på kortet eller utsätter det för tryck för att det ska svaja något så in i bängen!

Ska följa dina instruktioner senare!

Är väldigt intresserad av var man kan köpa bournespotar! Är de dyra?

Ps. Jag har kopplat förbi de yttre potarna som sticker upp på ovansidan för användarpitchreglering. Tänkte typ: "en felkälla mindre!". Ds. :)

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Cicaro » 2015-02-19 13:38

De är inte jättedyra i jfrelse med andra komponenter men de väldigt dyra för att vara trimpotar. Jag brukar alltid beställa från mouser men där är frakten 250kr om man inte köper för minst 600någonting men måste finnas på närmare håll. Kolla efter Flervarviga med cermetbana.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20187&pageSize=10&filterClause=MANUFACTURER%253DBourns%2526%2526%2526COL_1%253D22%2520k%25CE%25A9

Elfa hade visst likadana om jag brukar köpa.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-19 15:13

Hej Cicaro och alla som nu läser!

Jag har som jag skrev tidigare, bytt kondensatorn!

Jag har följt banorna på kortet och alla banor leder genom dit de ska, punkt för punkt! :)

Jag tror väldigt kraftigt på att det är trimpotarna som strular med farten! (och kanske något annat också, vi får se). :) Kan jag försöka mig på en budgetvariant på trimpoteriet och höra om Stig har 22K NOS-potar? Jag har inte råd att beställa såna där fina från elfa... :(

Pinsamt nog så är kortet limmat på bilden, en bit är borta och det är någon ännu större dilettant än undertecknad som varit på denna apparatur före mig, misstänker jag storligen... :)

Edit:

Bild

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-19 15:32

Cicaro skrev:Det där kortet ser ut som det behöver restaureras och kan mycket väl bidra till svaj. Den kan jag definitivt svara på redan ikväll för kort i det skicket har jag rekonstruerat många genom åren som student under lödkvällar med lika mycket öl som lödångor :)


:mrgreen:

Det låter mycket trevligt! :D Lödångor och öl! :D

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-02-20 16:06

Nu kommer jag inte ha möjlighet att pyssla med detta förrän om cirka 2-3 månader, då jag ska flytta och så. Men jag återkommer i frågan! :D

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav Falkis » 2015-06-08 20:01

Lyssnar på en grammofonplatta med Luxor 9391-spelaren nu, med korrekt avspelning... :)

Bytte kondensatorn och transistorn, kopplade förbi de yttre potentiometrarna som tillåter användaren att ändra fart under färd.

Måste fixa en till 22k linjär pot så jag kan köra 45 varv också... :) Jag råkade vid ett oömt tillfälle he sönder den. :P Men som sagt, lugn och ro och utrymme, blandat med möjligheten till ett mekrum har liksom förorsakat denne fågel frid, förvisso och föranlett fina stunder i pysslandets värld, resulterande i gott utfall. När jag hittat en till 22k-pot och monterat den, så får jag väl skaffa mig något annat att joxa med! :D

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav rampitsch » 2015-06-16 16:19

Roligt att den är iordninggjord! Och det viktigaste torde vara att du hade en bra resa under tiden. Det är i alla fall en stor del för mig när jag renoverar vintage-elektronik :)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Luxor 9391 Professional - återträffen

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-06-16 17:06

rampitsch skrev: Och det viktigaste torde vara att du hade en bra resa under tiden...

//Rampitsch



det där var mycke bra uttryckt! vet precis vad du menar :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster