Daniel_A skrev:Utan att leda in tråden på det förbjudna området politik, hur känner ni inför detta och hur kommer ni att göra med ert radiolyssnande (och alla gamla apparater)?
Jag är motståndare, helt enkelt för att fördelarna inte står i proportion till nackdelarna.
Det har nämnts bandspelare, analog-tv och 78-varvare i tråden. Faktum är att en mp3-spelare (eller motsvarande) ger bättre ljudkvalitet, är avsevärt smidigare att använda och drar mindre ström än en kassettbandspelare. Digital-tv ger avsevärt bättre bild än analog tv. Vinylskivor och cd ger avsevärt bättre ljud än 78-varvare.
Men digitalradio då? Visst blir det säkerligen en viss förbättring av ljudkvaliteten jämfört med FM-radio men vem kommer uppskatta den? Det är tveksamt om fler än enstaka procent av invånarna uppfattar skillnaden. Observera att det är försumbar prisskillnad mellan att göra en bra och en dålig FM-radio, till skillnad från att det är rätt stor prisskillnad på att göra en bra eller dålig vinylspelare och för den delen en bra eller dålig kassettbandspelare.
Radio används dessutom betydligt oftare där det finns ett behov av att ha något att lyssna på men kraven är "enklare" och det dessutom är önskvärt att den ekonomiska förlusten blir mycket låg om det händer en olycka med apparaten. Det kommer säkert billigare DAB-apparater på marknaden framöver men det kommer nog ändå under överskådlig tid bli en extra kostnad.
Frågan är hur stor andel av dagens lyssnare som över huvud taget kommer skaffa DAB-mottagare?
P.S. har forumreglerna försvunnit efter uppgraderingen för ett tag sedan, eller är jag blind?
Eftersom jag inte hittar reglerna så chansar jag på att det borde väl vara okej att framföra en tolkning av läget så länge det inte blir någon form av politisk åsikt av det hela. Vi kan konstatera att denna utredning tillsattes av förra regeringen och att det inte alls är säkert att den nuvarande regeringen är sugen på att fortsätta i samma linje. (Mig veterligen ingår inget om detta i "decemberöverenskommelsen"). Kristallkulan säger "kanske" i frågan om utredningens slutsatser kommer följas eller inte.