Hej, tråkradio

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Hej, tråkradio

Inläggav Daniel_A » 2015-01-28 16:10

I år tas eventuellt beslut om att släcka ned FM-bandet för vanliga radiosändningar år 2022.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5976295

Så istället för

Bild

,

Bild

eller

Bild

kommer det att se ut så här:

Bild

,

Bild

eller

Bild

Utan att leda in tråden på det förbjudna området politik, hur känner ni inför detta och hur kommer ni att göra med ert radiolyssnande (och alla gamla apparater)?

Rollo

Re: Hej, tråkradio

Inläggav Rollo » 2015-01-28 17:29

Bild
(Bilden skamlöst snodd från Kjellåkompany)
...eller motsvarande future-variant av ovanstående, ansluten till en tablettaskstor tingest med lazeranslutning till >95% av all utgiven musik.

Halas lämpligen fram när det är öppet hus i byagården och farbror berättar om hur det var förr i ti'n, när filmer sändes vid en viss tidpunkt, telefoner satt fast i saker och folk på sin höjd blev ett sekel gamla.

2022. Farbror Rollo can't wait.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-28 17:33

Jag ser fram emot DAB! Vi har bara FM kvar där vi lyssnar på pratradio: i köket, badrummet, tvättstugan och bilen. Där vi lyssnar på musik kör vi webbradio, oftast P2, och skulle gärna köra DAB.

Tekniken utvecklas, hur många använder sina bandspelare idag? Kassettspelare? LP-skivan är väl inte direkt död, men för den stora massan är den det. Rörslutstegen för en tynande tillvaro. Jag säger inte att detta är i kraft beslut av någon instans, men teknikutveckling kan göra samma sak.
... tycker jag!

Per

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-28 17:38

Jag ser fram emot "bygg din DAB-radio"-kit när folk väljer bland displayer och liknande och gör skitsnygga lådor...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 18:01

Fy fan vad tråkigt... Ingen radio i bilen!! Ingen trafikinformation - hur tänker man?

Analog radio går dessutom sönder på ett rätt snällt sät;, digital radio med dålig utsändning? *rys*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-28 18:04

Men Nattis! Det blir svart eller vitt, dag eller natt! Allt eller inget! Det är väl bra!

Vid närmare eftertanke så kanske det blir digitala artefakter när det är "dålig mottagning"? Mottagaren hänger sig och man måste starta om bilen och reset:a bi(l)os för att få igång ljudet igen? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 18:06

Nattlorden skrev:Fy fan vad tråkigt... Ingen radio i bilen!! Ingen trafikinformation - hur tänker man?

Analog radio går dessutom sönder på ett rätt snällt sätt;, digital radio med dålig utsändning? *rys*

Fast det kräver ännu sämre förhållanden innan den digitala radion ger upp.

Men du vill kanske ha tillbaka den analoga tv´n eller NMT också? Båda dog ju snyggt och mjukt när signalen försvann.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-28 18:06

Nattlorden skrev:Fy fan vad tråkigt... Ingen radio i bilen!! Ingen trafikinformation - hur tänker man?

Analog radio går dessutom sönder på ett rätt snällt sät;, digital radio med dålig utsändning? *rys*

Har du samma åsikter om digital TV? Eller digitalt ljud? Om inte, varför?

PS. Här går det undan... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-28 18:08

nej, nej , nej! inget dab för mig :(

klart detta är ett hot mot en sann vintage audio entusiast :) den analoga känslan med att ratta in radiokanaler på den gamla dammiga tunern är ju en del av upplevelsen o känslan.

Sen kan man undra ifall det blir dab för hela slanten kommer det då att dyka upp dab-->fm "modulatorer" på marknaden? i stil med digitalboxar med rf modulatorer
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-28 18:10

Vad dog först? Signalen eller mottagaren?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-28 18:11

GrosvenorAudio skrev:Sen kan man undra ifall det blir dab för hela slanten kommer det då att dyka upp dab-->fm "modulatorer" på marknaden? i stil med digitalboxar med rf modulatorer

Det är tveksamt om det behövs, annat än för den verklige entusiasten. I nästan samtliga andra fall är ju FM-tunern redan kopplad till en förstärkare och kan ersättas av en DAB-tuner. Undantaget är väl en gammal bilradio utan linjeingång, som någon nämnde.

Är det någon som var med när FM-bandet infördes?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 18:15

PerStromgren skrev:Har du samma åsikter om digital TV? Eller digitalt ljud? Om inte, varför?

Tvantenn är stationär och riktad mot sändare. Digitalbox etc är enkelt att byta. Radion i bilen är fast integrerad och byts inte på annat sätt än byte av bil, vilken kan vara tio år fram i tiden.

Hur skulle du tycka om du behövde köpa nytt hus när det blev digitaltv eller kompaktskiva?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-28 18:16

Var du med då, Per? Det var på 40-talet tror jag. Eller 50. Jag har nämligen sett förhistoriska radiomöbler som har fm-band upp till 100 Mhz eller så...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 18:18

Bill50x skrev:Men du vill kanske ha tillbaka den analoga tv´n eller NMT också? Båda dog ju snyggt och mjukt när signalen försvann.

Tvprogrammen var bättre på analogtvns tid och samtalskvalitén var bättre i NMT. Dessutom tålde den telefonen att tappas i marken och snudd på köras över med bilen utan problem. Båda dessa hade definitivt sina fördelar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 18:32

PerStromgren skrev:Är det någon som var med när FM-bandet infördes?

Mjae, jag var född men knappt mer. Testsändningar skedde -51, reguljärt startade det hela några år senare. Men jag minns när testsändningarna för stereo började, dels med det system vi har än idag och som är samma som i andra länder, dels det som jag tror kallades FM/FM eller möjligen kompandersystemet. Tekniskt sett ett bättre system än det vanligen använda pilottonsystemet (bland annat bättre kanalseparation, man kunde använda kanalerna till olika program om bara mono erfordrades). Men till slut infördes ändå pilottonsystemet 1977.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 18:35

Nattlorden skrev:Hur skulle du tycka om du behövde köpa nytt hus när det blev digitaltv eller kompaktskiva?

Om nu radion är så viktig för dig i bilen... du kan säkert koppla in en extern radiomottagare till aux-ingången eller usb-ingången. Och när du byter bil nästa gång, kanske rentav före 2020 när man i så fall skulle släcka ner FM-bandet, finns det säkert relevanta radiomottagare.

/ B

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-28 20:18

Jag tycker det är skönt. Då slipper man försöka reparera eller förbättra radiodelen i alla gamla receivrar, och kan då i stället låta dem vara trasiga som de så gärna vill vara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 20:25

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Hur skulle du tycka om du behövde köpa nytt hus när det blev digitaltv eller kompaktskiva?

Om nu radion är så viktig för dig i bilen... du kan säkert koppla in en extern radiomottagare till aux-ingången eller usb-ingången. Och när du byter bil nästa gång, kanske rentav före 2020 när man i så fall skulle släcka ner FM-bandet, finns det säkert relevanta radiomottagare.

Hade helst inte tänkt byta före 2034, helst senare.
Problemet med din lösning är att aux finns i handskfacket, men närmsta spänning sitter i mittkonsolen. Dessutom bryter inte min bil spänningen till uttagen när bilen stängs, så drar man inte ur kontakten så riskerar bilen att inte starta nästa gång man så önskar om det gått lång tid. (Finns tillfällen detta beteende är önskvärt, om man har ett miniskylskåp inkoppat eller så och kör tillräckligt ofta för att ladda på)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-28 20:28

Säg adjö till trafikrapporten i radio för det stora flertalet som inte kan byta.
Bla. jag som har en stereo i bilen speciellt framtagen för modellen.
Gärna dab men att döda etablerad teknik bara för att någon vill leka gud och bestämma känns som sovjetstatens återfödelse.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-28 20:50

Undrar om man får problem liknande Rakel och TETRA?
Eller fungerar digitalradio när det handlar om envägskommunikation?

Dagens Radiomeddelande tar gärna en 20 minuter eller mer innan man akut går in och bryter för att rapportera att Kön eller Kon är på isen,
lagom till perestrojkan löst problemet.

Waze Appen är kanon till Trafikläge mm.

PS Gå med i P2´s "radiopanel" musiknätverket, f h v kan det tekniska också påverkas.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3633&artikel=6046541

EDIT Lustifikation
Senast redigerad av ChristianAndersson 2015-01-28 21:42, redigerad totalt 1 gång.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 20:53

Vafalls, ska jag behöva byta ut min grammofon som spelar 78'or? Elektriskt? Jag bara vevar upp den. Perfekt ljud, jag hör precis att en ko låter som en ko. Ska de tvinga mig till att köpa ny apparat?

Gnällspikar. Ja, tänk om man måste byta anläggning i bilen innan man byter bil. Huvva, kostar flera tusen, kanske. Eller så lyssnar man via sin mobiltelefon, kostar nada. Men vad kostar en ny bil? Vad kostar er stereo? Ska vi andra, som kanske struntar i FM behöva vänta i åratal bara för att ni surgubbar inte hänger med? Bråkade ni lika mycket när digital-tv infördes? Om så, är ni lika mycket motståndare idag?

Tänk, en gång i tiden var man tvungen att investera i nya apparater när FM infördes, kanske inte med en gång men när AM-sändarna släcktes. För att inte tala om när TV infördes. Suck, varför nytt när det bara kostar pengar? TV är bara skit och kostar pengar, bättre lyssna på långvåg.

/ B

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-28 21:05

(eget OT; flyttar en analogi till Loudness War Slogan Tråden)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 21:09

Bill50x skrev:Ja, tänk om man måste byta anläggning i bilen innan man byter bil. Huvva, kostar flera tusen, kanske.

Fatta att det inte går - den är integrerad i panelen. Det är länge sedan det gjordes bilar med standardfack för ljudanläggning...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 21:21

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Ja, tänk om man måste byta anläggning i bilen innan man byter bil. Huvva, kostar flera tusen, kanske.

Fatta att det inte går - den är integrerad i panelen. Det är länge sedan det gjordes bilar med standardfack för ljudanläggning...

Fatta att JAG kanske vill ha bättre ljud och bättre möjligheter innan du har lust att byta bil.

Om din bil nu är så avancerad, visst har du en aux-, eller usb-ingång? Koppla din mobiltelefon dit så funkar även DAB eller internet-radio.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 21:40

Bill50x skrev:Fatta att JAG kanske vill ha bättre ljud och bättre möjligheter innan du har lust att byta bil.

Om din bil nu är så avancerad, visst har du en aux-, eller usb-ingång? Koppla din mobiltelefon dit så funkar även DAB eller internet-radio.

Du kan få det utan att behöva sno FM-bandet som på det stora hela är ett väldigt litet band.

Har redan skrivit om det. ingen usb, men aux. Dock inget spänningsmatning på samma ställe som aux.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-28 21:59

I'm too oldfashion to be modern.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-28 22:11

Tycker nog din slakt av "old fashioned" känns modern på nåt vis

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-01-29 04:20

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Fatta att JAG kanske vill ha bättre ljud och bättre möjligheter innan du har lust att byta bil.

/ B

Bättre ljud? Vad har du för tuner?
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-29 08:19

Daniel_A skrev:Utan att leda in tråden på det förbjudna området politik, hur känner ni inför detta och hur kommer ni att göra med ert radiolyssnande (och alla gamla apparater)?

Jag är motståndare, helt enkelt för att fördelarna inte står i proportion till nackdelarna.

Det har nämnts bandspelare, analog-tv och 78-varvare i tråden. Faktum är att en mp3-spelare (eller motsvarande) ger bättre ljudkvalitet, är avsevärt smidigare att använda och drar mindre ström än en kassettbandspelare. Digital-tv ger avsevärt bättre bild än analog tv. Vinylskivor och cd ger avsevärt bättre ljud än 78-varvare.

Men digitalradio då? Visst blir det säkerligen en viss förbättring av ljudkvaliteten jämfört med FM-radio men vem kommer uppskatta den? Det är tveksamt om fler än enstaka procent av invånarna uppfattar skillnaden. Observera att det är försumbar prisskillnad mellan att göra en bra och en dålig FM-radio, till skillnad från att det är rätt stor prisskillnad på att göra en bra eller dålig vinylspelare och för den delen en bra eller dålig kassettbandspelare.

Radio används dessutom betydligt oftare där det finns ett behov av att ha något att lyssna på men kraven är "enklare" och det dessutom är önskvärt att den ekonomiska förlusten blir mycket låg om det händer en olycka med apparaten. Det kommer säkert billigare DAB-apparater på marknaden framöver men det kommer nog ändå under överskådlig tid bli en extra kostnad.

Frågan är hur stor andel av dagens lyssnare som över huvud taget kommer skaffa DAB-mottagare?

P.S. har forumreglerna försvunnit efter uppgraderingen för ett tag sedan, eller är jag blind?

Eftersom jag inte hittar reglerna så chansar jag på att det borde väl vara okej att framföra en tolkning av läget så länge det inte blir någon form av politisk åsikt av det hela. Vi kan konstatera att denna utredning tillsattes av förra regeringen och att det inte alls är säkert att den nuvarande regeringen är sugen på att fortsätta i samma linje. (Mig veterligen ingår inget om detta i "decemberöverenskommelsen"). Kristallkulan säger "kanske" i frågan om utredningens slutsatser kommer följas eller inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-29 10:23

Vinylcalle skrev:Bättre ljud? Vad har du för tuner?

Jag hade en Tandberg 3011 men i ett anfall av sinnesförvirring sålde jag den.

/ B

Nästa

Återgå till Vintage-hifi