Moderator: Redaktörer

"Så om jag har förstått det hela rätt gäller följande för att jag ska kunna använda den med min relativt nya vinylspelare (ca 3 år gammal)
1. Jag behöver införskaffa en DIA-RCA adapter.
2. Jag behöver införskaffa en RIAA-förstärkare."
adakaso skrev: Vad är riskerna/problemet med att använda ojordat i jordat eluttag och vice versa?
paa skrev:adakaso skrev: Vad är riskerna/problemet med att använda ojordat i jordat eluttag och vice versa?
Problemet med ojordad kontakt till jordat uttag är att det inte går att koppla in, utan att byta till en otillåten kontakt, eller göra en olaglig adapter.
Risken med att koppla denna apparat till ett jordat uttag i vardagsrum i ett nyare hus, är väl dock ungefär lika liten som att ansluta den till ett uttag i ett gammalt hus som inte har jordade uttag, och där det passar utan modifiering.
Risken med att koppla en jordad apparat i ett ojordat uttag, är att apparatens hölje kan bli spänningsförande vid fel i apparaten, utan att säkringen går.
Det effektivaste sättet att minska alla risker, både vid jordat och ojordat, är att se till att man har jordfelsbrytare.

paa skrev:Några fler funderingar runt isolering och jordning.
Det fanns en typ av pågjuten kontakt som var ojordad men som passade i jordade uttag, genom att den hade två urtag i periferin. Fanns på bl.a dammsugare.
På mina Sentec PA9 så är det en kabelbrunn med två stift, men apparatkabeln har tre hål och är jordad. Förstärkaren verkar alltså vara jordad om man inte tittar närmare på den, fast den inte är det, och den har alltså samma problem som denna B&O som tråden handlar om.
Eller kan man hävda att den är dubbelisolerad när den ser ut så här inuti:
MiaM skrev:Kondingar med isolerande plast upptill, som de på bilden, kan väl se buktande ut fast de är friska?
adakaso skrev:Det är en hel vetenskap, detta med ojordad och jordad. Får tacka er för att man har lite mer kunskap om det nu i alla fall!
En sista fråga: Finns det några risker för att mobil/dator kan skadas om man kopplar in dem i maskinen via en sådan DIN-3,5 mm adapter?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 22 gäster