DIN-RCA igen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lasse-pin

DIN-RCA igen

Inläggav Lasse-pin » 2015-02-26 22:57

Har blivit "påtvingad" en trave elektronik bla. en liten trevlig Phlips förstärkare typ22GH923/19.Har naturligtvis DIN kontakter.Jag tänkte koppla in en cd och jag har ett "kopplingschema" från någon tråd härifrån. Har en fyrdelad DIN/RCA koppling.Schemat säger "left tape play cable black,Right tape play cable yellow.Bara ljud i ena kanalen
Har flyttat om och det blir ljud bara i ena kanalen.Kopplar jag däremot min Sentec TU 77 blir det ljud i båda.Samma gäller när jag kopplar in resten av Sentecarna.(Har kopplat bort Phlipsen.....)
Ljud i båda med tuner och i ena med rca kopplingen .Vilka färger är det som gäller?
en sak till behöver en signalampa 6v 0,05 A. Kollat på Conrad men dom har 80mA .Vad händer?
Ska försöka få upp lite bilder men.........

Cicaro

Re: DIN-RCA igen

Inläggav Cicaro » 2015-02-27 07:56

Tyvärr tror jag inte det är standardfärg på RCA-DIN adaptrarna så där måste man mäta sig fram. (Och kommer inte ihåg vilken pinne som är vilken i dinadaptern men har ett schema någonstans men var är en bra fråga)

0,05A=50 mA

80mA är alltså på tok för stark. (60% starkare än det ska vara) I bästa fall klarar strömsteget ökningen och det som då händer är att lampan lyser för mycket och värmeutvecklingen får omkringliggande komponenter att grillas (och eventuell plast att smältas/deformeras). I sämsta fall knäcker man strömförsörjningen. Var sitter signallampan?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-27 11:33

För att testa en adapter finns det ett mycket enkelt sätt.
Anslut på tuneringång på Philipsen,vrid upp lite volym och peta på en i taget av de fyra RCA mittstiften (utan att samtidigt ta i någon jord) och lyssna på surret,Välj två som ger lika stark volym och i stereo.
Klart!
Det finns 6V 50mA(med E10 gänga) lampor hos bl.a Elektrokit och Svebry.Kanske hos ännu fler.
Lampan sitter helt fritt och är ansluten till egen lindning på trafon,så det är inga större problem med för hög värme,men det är väl bäst att hålla sig till original.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-02-27 15:00

Tackar för svar. Skall testas framåt kvällningen.Lampan sitter obsent lätt åtkomlig på en pidestal på högersidan....
Ska försöka få fram bilder....

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-02-27 22:14

Testat på min Sentec se77/pa77 och fick ljud i båda kanalerna :P .Har även hittat en lampa som ser trevlig ut.
Ska nu kolla vad min Technics SA-5060 behöver för lampor.Fick den av en granne också......Som Philipsen.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-03 02:26

Svart/blå/grå för vänster och gul för höger stämmer.

Detta är en rätt så väl etablerad standard - det enda som det velats om är alltså färgen för vänster uppspelning. Höger uppspelning (gul), vänster inspelning (vit) och höger inspelning (röd) har alltid haft samma färger på alla adaptrar som inte är direkt felaktigt tillverkade. Eftersom de färger det velats mellan för vänster uppspelning inte krockar med nån av de andra färgerna så gör velandet inte så mycket.

Rolfs tips är bra. Om din adapter har RCA-honor så får du givetvis ansluta RCA-hane-hane-kablar i den, lite svårt att få in fingret i en RCA-hona.

Det har förekommit felmärkta adaptrar - men de är just felmärkta. Ja, sen kan ju en adapter ha gått sönder också; speciellt sånt som ligger i bra-att-ha-lådan eller köpts begagnat kan ju vara trasigt.

Om du har en mätare och/eller om det går att lyfta av locket på DIN-kontakten så kan du kolla kopplingen. Kopplingen finns på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-03-03 20:23

Ja,Enkelt och bra.fast färgerna är helt åt fanders left play gul,right play vit.
Hur som helst blir det lampfrågor nu.det gäller en helt annan maskin så jag kör i gång en ny tråd.

Återgå till Vintage-hifi