Dual 502 pickup/nål

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

Dual 502 pickup/nål

Inläggav RobotKeso » 2015-03-10 17:08

Har en dual 502 med en shure M75 pickup samt shure nb 71 nål. Nålen är sliten och jag vill gärna byta ut den.

Är pickuoen m75 något att spara på eller ska jag köpa helt nytt pickup samt nål? Hur mycket är det värt att investera i en Dual 502?

Jag har funderat på Grados nålar, men har bara hört deras Grado Gold på en dual 1219, vilket lät bra.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Dual 502 pickup/nål

Inläggav Perfector » 2015-03-10 19:40

Shure M75 alla efternuffror är inte på långa vägar lika bra som en Grado.
Även den billigaste gradon kan förses med en bättre nål, tex Referense series black Diamond, vilket jag har till min Grado GF2+
Spårar utmärkt vid 1.5 grams nåltryck.
dual har ju en arm som spårar från Ca: 0.5 grams nåltryck så det borde bli en bra kombination.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-11 13:31

Okej, men utöver nåltrycket, hur är det med MM och MC?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-11 15:11

Det beror helt på dig om du har mc eller mm pickup
mc kräver mer pengar i inköp av mc-förstärkare, men en grado är så välljudande att det inte framstår som ett större behov av en mc-pickup.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-11 17:53

Min förstärkare fungerar med bägge MM och MC. Jag antar att prisnivån är högre för MC pickuper? Litar åt Grado Red, den ligger vid 800kr ungefär så jag har inte en stor budget.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-11 17:55

Oj, såg nyss Denna: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2449&menu=2

Det ska vara en ingångs pickup också så skrotar nig tanken om MC

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-11 18:11

Den röda är ju vacker. och du har mc-förstärkaren i Förstärkaren.
Men en vanlig mm pickup är inte alls dum.
Dels får du en nål som du själv kan byta vid behov.
Dels får du en nålgeometri som är väldigt liten (3x7um) vilket gör att nålen hamnar längre ner i spåret där ingen varit förut.
Ibland känns det som en helt ny vinyl.
Enda kruxet blir att noga som sjutton använda en skivborste så du får upp allt damm som samlats i spåret.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-11 18:56

Köpte dualen för 85kr så känns felprioriterat att skaffa nål för 2000+.

Det är just därför jag är inne på grado, att dom går ner djupare i spåren.

Vad är det mer man ska tänka på när man ska matcha pickup och skivspelare?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-11 19:06

RobotKeso skrev:Köpte dualen för 85kr så känns felprioriterat att skaffa nål för 2000+.

En dual?
Ingenting.
Du har en underbar tonarm på den med äkta kardanupphängning och ett fäste som lägger nålspetsen i rörets längdriktning
tror det kallades vridstyv tonarm, så det är bara att köra på.Enda man kan tänka på är att fjädringsmjukheten i nålröret måste passa till motståndet i sidled så inte nålen spårar skevt, dvs att röret rör sig i sidled men att armen inte hinner med.
Med dual har du inga sådana problem utan kan spåra från 0.5 grams nåtryck

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-12 22:39

Bor nära en hifi affär så har tänkt att dom får ställa in dualen på det optimala sättet.

Men jag vet ej om du hör grado red\black. Vilken ska man satsa på? Ljud skillnaden kanske är liten..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-12 22:43

mm eller mc är subtilt.
Visst kan det finnas skillnader, men då krävs att hela anläggningen är top of the line.
Och ställa in den är inte svårt.
Titta hur skruvarna sitter nu som håller i din pickup och montera den nya så att nålen sitter i samma vinkel
Sedan nollställa nåtrycket med motvikten och ställa in 1.5 gram med fjädern och anti skating till 1.5 gram oval nålspets.
Färdig och spelklar.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-12 23:19

Har en Cambridge dac - Demon PMA 700V - Sony SS-G5. Så det är inte top of the line men är nöjd. Jag har ej någon nålvåg, men kanske är värt att inskaffa, finns för 300 kr.

Så man ska jobba mellan vikten på armen med antiskating för att få fram önskat resultat?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-13 00:14

tonarmen har sin skala och antiskatingen åxå, bara att ställa in så är det klart
Dual är väldigt noga med toleranserna för nålviktsinställningen
När man lyfter tonarmen med lyften skall tonarmen om antiskatingen är rätt inställd backa ett eller 2 varv utåt.
Senast redigerad av Perfector 2015-03-13 00:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-13 00:39

RobotKeso skrev:Köpte dualen för 85kr så känns felprioriterat att skaffa nål för 2000+.

Vad du har gett för har väl inget att göra med dess synergieffekter med olika pickuper?
Tänk om du fått den gratis, skulle du bara kunna acceptera en gratis pickup då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-13 00:43

paa skrev:

Vad du har gett för har väl inget att göra med dess synergieffekter med olika pickuper?
Tänk om du fått den gratis, skulle du bara kunna acceptera en gratis pickup då?

Det skulle tom. kunna vara en anledning att spendera lite extra på en pickup, då totalkostnaden blir hanterbar oavsett :-)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-13 00:51

Okej. Men det grundar sig i att jag är snål. Mem jag är väldigt förtjust i dual armarna..

Men vad tycker ni att jag ska investera i?

Grado black/red
Eller i MC PICKUP typ den jag länkat? Kan tillägga att jag aldrig hört en MC pickup innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-13 00:54

Fördelen med MM är att du kan byta nål på 15 sekunder utan att lämna in hela pickupen.
Ljudmässigt har jag ingen erfarenhet eftersom jag aldrig haft en MC-pickup.
Grado och dual är matchade för varandra.
Köp och spela så får du höra själv
Köp den lite dyrare MM så har du inte snålat, eller köp den billiga och en reservnål till den högre klassen.
dom passar på samtiliga

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-13 02:10

Oj oj oj. Ska nog statsa på en grado red ändå.. Pris skillnaden mellan red och black är inte stor. Kollade på tyska sidor men där var dlm nästan dyrare.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-14 14:20

Vad jag förstått så är nålar sällan slitna men däremot kan diamantspetsen ha samlat på sig vinylrester från skivor som spelats genom tiderna.

Det är nog rätt stor risk att paja upphängningen men om du är i läget att du inte har något att förlora så kan du faktiskt prova att köra finaste sortens sandpapper på nålen. Det är trots allt diamant i nålen, bland de hårdaste materialen som finns. Jag har provat detta med framgång på en Shure-nål av en gammal typ som var svår att hitta ersättare till och som lät rätt risigt. Det blev riktigt bra ljud efter detta, fast det var inte en hifitillämpning. (Originalnål i en jukebox från början av 60-talet, detta var på slutet av 90-talet).

Praktiska studier visar för övrigt att nålarna verkar gå att växla mellan M-75 och V-15, åtminstone på så sätt att en M-75-nål passar i en V-15-pickup (av tillräckligt gammal årgång) och verkar låta minst så bra som en M-75-nål låter i en M-75-pickup. Perfekt för mig som har V-15 på spelaren och har ett par original M-75-reservnålar (och även några "Huco" pirat-ersättningsnålar som låter rätt vedervärdigt i jämförelse). V-15-nålen för finskivorna men nån M-75-nål kommer fram när nån riktigt risig och/eller okänd skiva ska spelas.

(Jag skulle för övrigt vilja säga att en del skivor kan ge en riktigt bra uppelvelse även om de är rejält repade/knastriga).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-14 14:29

Jag menar inget illa, men aldrig sandpapper på en nålspets.
Och visst slits en nål av dammet som samlas i spåret.
Sveriges radio har visat hur det ser ut efter bara 100 timmars spelning och det är ingen vacker syn.
Anledningen till att de flesta Shurenålar passar på alla förutom vinkeln och utförandet av plastbiten den sitter i är att det ruterformade "röret" är identiskt.
Dock skiljer det sig markant på den lilla tråd som är fästad i rörets bakkant och som anger hur mycket nålen kan fjädra innan det tar stopp.
Dock kan man inom M-75 familjen byta mellan alla typer, dvs m75 mg och alla andra beteckningar.
Men som sagt, slipa inte om nålen med sandpapper utan kassera den om det inte går att borsta av den med en liten ganska hård borste bakifrån och framåt.
Vinylerna kan inte återställas efter en nål som graverar om spåren.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2015-03-14 15:21

Det är MYCKET viktigt med matchning av pickup och tonarm. Fjädringsmjukheten i pickupen ställer krav på tonarmens vikt. Det är Sällan som en MC pickup fungerar på en lätt arm. Nu vet jag dock inte vad armen väger på Din Dualsvarv men jag skulle gissa att den är lätt och då bör Du fokusera på någon rimligt högkompliant MM pickis. Det är ingen slump att lätta armar oftast bestyckades med Ortofon OM pickuper.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2015-03-14 18:53

Om du gilla M75:an så varför inte satsa på en JICO:nål. Personligen skulle jag göra så istället för att satsa på Grado som jag gissar är väl styv för Dualarmen.
http://stylus.export-japan.com/advanced ... 75&x=0&y=0
H/S

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-14 19:03

Grado är inte för styv, den är perfekt eftersom armen har så liten tröghet i sidled.
Och alla nålar på piratsidan är direkt förkastliga.
Inga garantier att spetsen sitter exakt rät.
Endast en orginalnål kan göra det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-14 20:26

Perfector skrev:Grado är inte för styv, den är perfekt eftersom armen har så liten tröghet i sidled.

JICO är inte en "piratnål" vilken som helst, dom har japansk precision som kan konkurrera med de bästa fabriksnålar, se t.ex:
http://stylus.export-japan.com/sas.php
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-14 20:29

paa skrev:
Perfector skrev:Grado är inte för styv, den är perfekt eftersom armen har så liten tröghet i sidled.

JICO är inte en "piratnål" vilken som helst, dom har japansk precision som kan konkurrera med de bästa fabriksnålar, se t.ex:
http://stylus.export-japan.com/sas.php

Vill gärna se ett nålmikroskåp på det.
Lite bränd av huco's billiga krafsnålar med spetsen på sniskan
Det förstör skivorna totalt.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2015-03-15 00:39

Med Jico kan du garanterat sova lugnt! Jag har genom åren haft flera orginalnålar som suttit rejält på sniskan, framförallt Decca och Goldring som jag fått reklamera.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-15 17:19

Perfector skrev:Jag menar inget illa, men aldrig sandpapper på en nålspets.
Och visst slits en nål av dammet som samlas i spåret.
Sveriges radio har visat hur det ser ut efter bara 100 timmars spelning och det är ingen vacker syn.
Anledningen till att de flesta Shurenålar passar på alla förutom vinkeln och utförandet av plastbiten den sitter i är att det ruterformade "röret" är identiskt.
Dock skiljer det sig markant på den lilla tråd som är fästad i rörets bakkant och som anger hur mycket nålen kan fjädra innan det tar stopp.
Dock kan man inom M-75 familjen byta mellan alla typer, dvs m75 mg och alla andra beteckningar.
Men som sagt, slipa inte om nålen med sandpapper utan kassera den om det inte går att borsta av den med en liten ganska hård borste bakifrån och framåt.
Vinylerna kan inte återställas efter en nål som graverar om spåren.

Själv så har jag använt, inte sandpapper men väl ett slippapper de senaste 25-30 åren(efter varje avspelad skivsida) utan att jag för den skull lyckats med att "slipa om" någon nål . . . däremot så har både skivor å nålar bevarat
sig i ovanligt bra skick under denna tid. På senare tid använder jag mig dock främst av "Magic Eraser" för nålrengöring . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-16 17:12

Tack för alla svar. :)

Det blir förmodligen en Grado Red som kommer installeras. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-16 17:24

RobotKeso skrev:Tack för alla svar. :)

Det blir förmodligen en Grado Red som kommer installeras. :)

Välkommen i grado-klubben.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-17 13:21

Tackar. Har dock inte köpt nålen än, men har deras hörlurar så kanske är redan inne i klubben.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi