Renovering av Audio Pro A4-14

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cloudsound
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-01-05

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Cloudsound » 2021-01-06 17:44

Hej!
Stort tack för de goda råden. Jag skall följa upp dem men inväntar min ESR mätare och kommer att plocka ut kretskortet för inspektion (sam ev löda om).
Utgår ifrån att det bästa är att börja och checka av elektrolyterna. Sitter två stora kondingar (C101,C102) 4700uF 40V på ingångssidan samt ca 8st mindre på kortet. Men ser att det kryllar av små kondingar. Jag noterar att det är säkringarna F601 och F602 (2A F) som är sönder. Ser på kopplingsschemat att de sitter som skydd för Amplifier Midrange-Tweeter sektionen emedan säkringarna F701 och F702 sitter på Amplifier Bass sektionen och är OK. Noterar också att de har 30V +/- spänning på schemat.

Innebär det att felet ligger mellan ingång/power supply och Amplifier Midrange-Tweeter sektionen eller är jag ute och cyklar?
Skall försöka att börja med att kolla powersupply sidan och kondingarna när jag fått ESR mätaren.

MVH/Peter

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav smile » 2021-01-07 01:28

De små kondningarna är inte av elektrolyttyp, dessa skulle jag inte bry mig om i första hand.
Fokusera först på de 10 lytar du räknar upp.

Edit: tycker mig se totalt 12 lytar på kortet, två stora och tio mindre.
Smådetaljer som du säkert ser ändå när du är där och kikar :)

Cloudsound
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-01-05

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Cloudsound » 2021-02-01 00:32

Hej!
Har nu försökt att leta mig fram till felet. Visar sig att jag har kortis på transistorerna (collector-emitter) på både V610 (BDW93B) och V611 (BDW94B). Jag har letat efter följdfel men ser inte att det är någon transistor, diod eller motstånd som ger avvikande värde (har bara en multimeter). Skall löda bort och dubbelkolla i nästa vecka.

Är det något jag bör vara extra vaksam på, ex något följdfel som kan ha hänt (båda säkringarna gick F610 och F602 på förstärkarsidan med 6xx numrering enligt schemat)?


Såg på ett annat forum där man ersatte B med C (100V) transistorer. Är det något ni rekommenderar eller skall jag hålla mig till "orginal" specifikation (80V).Han bytte även till nya trimmers.
Vad tycker ni?

Tacksam för er hjälp och tips.

MVH/Peter
PS lär få en utmaning i att justera/kalibrera Bias, går det att fixa med en vanlig multimeter?

Se nedan forum



https://www.diyaudio.com/forums/pa-syst ... y-age.html
Only one important thing if you want to readjust newly the bias current!

In fact to avoid the possible broken of the final transistors, I strongly sugget to substitute the original trimmers (for both amplifier they are 470 Ohm, but it's better to use 1K) with most reliable mult-turn trimmer and to set it before on max value of resistence to avoid a possible initial high current that could be destructive for final transistors.

In any case, you can substitute the BDW93B and BDW94B final transistors. with the "C" version that it's better because allowing 100V of VCE instead of 80V.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster