Renovering av Audio Pro A4-14

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-03-12 22:55

En liten tråd om min renovering av dessa svenska klenoder.

Köpte dem på Tradera för ett bra tag sedan, och satte genast tänderna i dem. De såldes som defekta och när jag öppnade upp dem insåg jag varför.
De 5-poliga DIN-kontakterna hade lossnat från sina lödningar och gav glappkontakt eller ingen kontakt alls. Efter omlödning blev det en testrunda och det visade sig att de spelade på bra och fint.

Dock led de av fler åkommor. Som brukligt var skumkanterna slut, så det fick bli byte av dessa. Dessutom var potentiometern för ingångskänsligheten helt slut. Inte ens den bästa elektroniksprayen kunde hjälpa dem. När man ändå ska in och leka med att ta bort kort och transformator kan man lika gärna byta alla elektrolyter.

Sagt och gjort, en beställning senare från Mouser.com fanns nya kondingar och efter en tur till Elfa fick jag tag på nya pontetiometrar. Passade på att köpa nya till bas- och diskantkontrollerna också.

När jag väl tagit mig igenom större delen av renoveringen hittade jag på lite artiklar om de här burkarna, där det konstaterades att om man styvade upp mellanregisterkammaren och biffade upp nätstegets kondingar till det dubbla skulle man få en riktigt bra högtalare. Ja, vem vill inte ha det.
Extra kondingar till nätsteget fick helt enkelt beställas, och en tur till Biltema gav lite asfaltsplattor att styva upp mellanregisterkammaren med.

När jag till sist hittade de sista kvarvarande kondensatorerna som skulle bytas fick jag ikväll äntligen baken ur och började färdigställandet. En fröjd att äntligen få vara på väg och avsluta projekt.
Med en sambo som är på väg hem hann jag dock bara färdigställa en av dem, så lyssningsintryck får jag be att återkomma med.

Men bjuder på lite renoveringsfoton under tiden.



2st basar som ser ut att vara i behov av lite nya skumkanter...
Bild


...och såhär ser det ut när en ny är monterad.
Bild


Nya elektrolytkondensatorer av Audio Grade-modell är ditsatta, utom i nätsteget där jag nöjde mig med högkvalitativa "vanliga":
Bild


De gamla potentiometrarna som tydligen inte ville vara med och leka längre...
Bild


...och därför byttes ut till några moderna diton som passade alldeles utmärkt!
Bild


Mellanregisterkammaren håller på att få sig en uppstyvning:
Bild


Till slut var hela kammaren täckt:
Bild


Och efter att ha fintrimmat bias till sluttrissorna kan man få njuta lite!
Bild


Avslutar med en helbild, notera skumfrontarna som inte är original, då originalen frasades sönder bara jag tittade på dem.
Bild

Återkommer med lyssningsintryck och fler bilder på de båda när dem är ihopsatta.


//Rampitsch

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav hifikg » 2015-03-12 23:19

Snyggt jobbat med skumfronten. A4-14 måste höra till de bästa högtalare som gjorts i Sverige. Hoppas modifieringarna gör dem ännu bättre. Högtalare att njuta av. Länge och mycket. Grattis!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
akny
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2010-06-09
Ort: Jönköping

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav akny » 2015-03-12 23:20

Snyggt [emoji106]. Denna högtalare har jag inte lyssnat på än men hoppas att det blir tillfälle.
Serendipity - att ta tillvara på upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Kenta » 2015-03-13 10:31

Kul projekt!

Hade ett par som var in och vände hos mig för 15-20 år sedan.
Skum ljudbild, basen tycktes komma från nå´t annat håll än resten och övre mellanregister/undre diskant var mindre än njutbart, alldeles för hårt/vasst.
Tyckte jag i.a.f.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Svante » 2015-03-13 17:45

rampitsch skrev:Mellanregisterkammaren håller på att få sig en uppstyvning:
[ Bild ]


Är inte det där basreflexröret?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-03-14 15:23

Nej, men förstår att du tänker så. Det där är mellanregisterkammaren, som har en förmåga att bli påverkade av badarna som sitter precis intill.

//Rampitsch

Svante skrev:
rampitsch skrev:Mellanregisterkammaren håller på att få sig en uppstyvning:
[ Bild ]


Är inte det där basreflexröret?

Användarvisningsbild
Stephan
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-10-24

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Stephan » 2015-03-14 18:46

Good Job!

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-03-15 21:35

Sådär, då har helgen börjat gå mot sitt slut. Efter en mycket trevlig helg med "grabbarna" som innefattade en loppisrunda på lördagen med uppskattningsvis över 10 olika loppisar, god mat, god öl och gott sällskap, hann jag idag hem och pilla lite till med dessa burkar.

Kvällen ägnades åt att förstå hur man ska göra för att justera in dessa enligt servicemanualen, och sedan utföra det.


För att justera bias till trissorna säger servicemanualen:
Bild


Och med hjälp av detta fina schema var det enkelt att ansluta sig på motstånden och sedan justera in till rätt värden (20 mV resp 10-15 mV).
Bild


Nästa steg tog mig dock, som icke-utbildad på elektronik, en aningens längre tid att klura ut:
Bild


Efter en del surfande och klurande kunde dock konstateras att -5,5dB från 0,775 volt innebar 0,411 volt.
(Notis: sista raden som säger att man ska gå fram och tillbaka tills man stabilt mäter -7,3dB är rester från A4-14 MK I, jag har MK II, och då gäller -5,5dB)

Rätt frekvens för första delen av injusteringen, ca 60 Hz och 0,775V:
Bild
Bild


När detta är korrekt inställt vrider vi upp till 180 Hz och justerar därefter R410 (markerad som P410 på kortet, liksom alla potentiometrar, men står Rxxx i manualen), till vi läser av 0,411V.
Bild
Bild


Därefter följde jag manualens ord och gick tillbaka till 60 Hz och rätt spänning, och sedan upp till 180 Hz igen. Detta gjordes 2-3 gånger tills det kändes tillräckligt stabilt. Man inser snabbt att en signalgenerator med finjustering inte hade varit en dum idé att ha. Längst tid tog det att få potentiometern i signalgeneratorn att vara stabil på just 60 Hz.

Tyvärr hann klockan bli för mycket för att koppla upp dem och spela dem rättvist, så det får bli en teaser framåt.


Bjuder istället på en bild från hela förfarandet vid labbänken ikväll:
Bild


MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Triggerhappy » 2015-03-15 21:44

Bra jobbat!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-03-25 20:35

Sådär då, då står de och spelar i vardagsrummet. :D

Vet inte hur jag ska beskriva ljudet, men kan i alla fall konstatera att det inte är vad jag är van med (är min vana trogen Mirsch- och Carlsson-ljudet). Det behöver inte betyda att det är dåligt, men tar en stund att vänja sig vid direktstrålande ljud och dessutom aktivt drivet. Dessutom saknas försteg, utan går direkt från musikplatta in till burkarna, så helt rättvist blir det troligen inte.

För att vara så små presterar de riktigt fint. Inga problem att driva bas på så vis. Dock kan jag tycka att de är lite grumliga i mellanregistret och kanske måhända lite hissade i mid-bas för att dem ska låta större än dem är?

Klart är dock att elementen inte är inspelade efter omkantningen, och kanske är det läge att justera in ACE-kretsen igen efter det att kanterna fått sätta sig.

Kanske inget jag skulle ha som huvudhögtalare i en större LGH, men i en mindre LGH eller i sovrummet/arbetsrummet tror jag dem kan fungera ypperligt! Och dessutom smälter de ganska fint in i omgivningen.
Allra snyggast kanske hade varit med stativ så att de lutar lite snett uppåt, lite för lång spelbild.

Ni andra som har A4-14 - vad säger ni om era?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-27 11:14

rampitsch skrev:För att vara så små presterar de riktigt fint. Inga problem att driva bas på så vis. Dock kan jag tycka att de är lite grumliga i mellanregistret och kanske måhända lite hissade i mid-bas för att dem ska låta större än dem är?


Brukar väl hävdas att mellanregistret är lite lågt/tillbakadraget? Tycker det gäller även några andra modeller från Audio Pro.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav ChristianAndersson » 2015-03-27 17:00

Som ett påsk kinder ägg.
Brasklapp: Enligt något inl ägg på forat kan det vara elektroniken som sätter bäggrensningen för välljudet i A4-14.
Glad Påsk hursomhelst!
Shatterer of words

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav data_foggen » 2015-03-27 17:48

Åhh vad jag gillar renoveringstrådar med många bilder! :wink:
Bra jobbat rampitsch.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-03-27 18:47

ChristianAndersson: Jaså? Du menar att det är något man hyfsat enkelt skulle kunna åtgärda? Vet du mer? Trodde jag hade läst allt på faktiskt.se ang dessa burkar.

data_foggen. Tack! :D Tycker själv om bildtrådar otroligt mycket, så därför försöker jag skapa egna när jag har nått vettigt att förtälja.

Fråga: Någon som har förslag på ytbehandling av dessa? De är ju svarta, men har lite märken från tidens tand.
Såhär ser de ut på toppen (man kan ana att det släppt färg på några ställen):
Bild

Vad tror ni? Slipa, betsa och lacka?
Men med vad?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav ChristianAndersson » 2015-03-27 21:26

Har inte läst om någon modifierad kretslösning.

Är det bara är basen som har inbyggd drivning borde det inte vara så som jag vill minnas mig läst...
finns det olika varianter på modellen vad avser drivningen?

Den röda tråden torde vara följande:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=613&start=30
Shatterer of words

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-04-20 11:43

Ibland är de enklaste lösningarna de bästa!

När jag köpte högtalarna kom de levererade till lokala matbutiken. När jag packade upp dem hemma visade det sig att sockeln som sitter på framsidan under fronten hade fått sig en rejäl törn på ena högtalaren. Förutom att den hade släppt i limningen så hade de plastplupparna som ska hålla fast sockeln också gått av. Återigen får man lida för folk som inte riktigt kan packa ordentligt.

Det är alltså denna sockeln vi pratar om, som sitter under skumfronten:
Bild

Denna sockel sitter fast med plastpluppar som sticks in i högtalaren:
Bild


Jag funderade länge på hur man skulle göra för att lösa detta. Testade med att sätta fast en bit gängstång i sockeln som stack ut och lindande vulktejp på denna, men detta var ingen bra lösning, sockeln fäste inte ordentligt. Efter att ha funderat både länge och mycket på detta, ungefär varje gång jag gått förbi och sett sockeln ligga i arbetsrummet, så kom jag häromdagen på en tänkbar lösning. Visade sig att det fungerade utmärkt!

Bild

Lösningen består av 8st neodym-magneter, 4st i vardera hål i högtalaren. Jag satte fast 2st muttrar i varje hål i sockeln där plastplupparna har suttit, och limmade fast dem med epoxilim. Sedan satte jag fast neodym-magneterna på muttrarna, fyllde hålet i högtalaren med epoxilim och sedan satte jag dit sockeln där den skulle sitta och höll fast sockeln med 2st tvingar.
Efter en timme var det garanterat torrt och jag testade försiktigt att lossa på sockeln. Fungerade över förväntan, riktigt snyggt och enkelt, men fyller sin uppgift.
Kanske kan någon annan ha nytta av detta, som slipper fundera lika länge som mig (alternativt är alla andra mycket mer kvicktänkta än mig och kläcker denna idé direkt).


En fråga gällande färgfrågan: Några som har testat Herdins lackbets på högtalare? Vad är era erfarenheter?
Behöver man tex lacka efteråt?


MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav ChristianAndersson » 2015-04-20 13:04

eller Täcklasur.

Vad är det nu?
Shatterer of words

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Cicaro » 2015-04-20 14:39

Herdins lackbets på högtalare nej men på hylla om vi menar samma produkt. Resulterar i att man måste slipa massor och göra om allting när lillebror ställer en öl utan underlägg på hyllan.. Nästa gång la jag lack uppepå..
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-20 15:08

ChristianAndersson skrev:Är det bara är basen som har inbyggd drivning borde det inte vara så som jag vill minnas mig läst...


A4-14 har inbyggd drivning för både basen och mellan-/diskantregistren. Enda modifieringen av elektroniken jag har sett göras är att öka på glättningskondensatorernas värden.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-04-20 16:19

Som RogerGustavsson säger är det den enda modifieringen av elektroniken jag har sett, förutom att man kan lägga bättre kondensatorer på delningsfiltret om man vill.

Just glättningskondingarna har jag ökat på till det dubbla i mina 2st exemplar.

OK - dvs risken för att få märken efter Herdins lackbets är stor, således borde man lägga ett lager lack ovanpå betsen...

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav MiaM » 2015-04-27 02:13

Om du inte har någon förstärkare med pre out att provköra med, och vill köra med ett försteg, så kan du med lite tur i nödfall använda hörlursuttaget på en förstärkare som pre out.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 07:53

Går det inte att köra från högtalarutgången som Audio Pro's bassystem?

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-04-27 08:00

Den enda ingång som finns på dessa är en lågnivå-ingång via 5-pol DIN.
Möjligt att man kan köra på hörlursutgång eller högtalarutgång om man drar ned Gain på ingången på högtalaren, men det bör man nog räkna lite på innan man gör.

Funkar dock alldeles utmärkt att köra direkt från telefon, dator, TV mm.
Har haft dem som TV-högtalare nu ett gäng veckor för att spela in dem (insåg att oavsett min egen vilja så är det TVn som är igång på kvällen och inte stereon...)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 08:05

rampitsch skrev:Den enda ingång som finns på dessa är en lågnivå-ingång via 5-pol DIN.
Möjligt att man kan köra på hörlursutgång eller högtalarutgång om man drar ned Gain på ingången på högtalaren, men det bör man nog räkna lite på innan man gör.

Funkar dock alldeles utmärkt att köra direkt från telefon, dator, TV mm.
Har haft dem som TV-högtalare nu ett gäng veckor för att spela in dem (insåg att oavsett min egen vilja så är det TVn som är igång på kvällen och inte stereon...)

//Rampitsch


Men på basarna körde man väl också in högtalarnivå på DIN-kontakten? Det är ju hög inimpedans så effekten blir begränsad.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav rampitsch » 2015-04-27 08:22

Ah, så kan det vara. Har tyvärr inte haft nöjet att leka med basen, så jag får passa här med litar på dina ord.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 13:10

De flesta Audio Pro inkl. A4-14 kan ta emot 50 V på ingången enligt manualen. 50 V = 312 W i 8 ohm. Det räcker med en signalkälla som lämnar långt mindre men om det finns t.ex. integrerad förstärkare eller receiver tillgänglig går det att prova högtalarna.

Cloudsound
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-01-05

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav Cloudsound » 2021-01-05 20:55

Hej!
Jag har ett par A4-14 MK2 som jag köpte för 35 år sedan för mina besparingar (som ung student). Var några riktiga pärlor då.
Plockade fram dem igen 2018 och fixade till basarna som fick nya kantband (de gamla hade torkat). De lät riktigt bra och
fungerade perfekt tills för ca 1 månad sedan då det började skorra i den ena enhetens mellanregister. Missljudet kommer efter ca 10 min. Nu har högtalaren lagt av. Så jag öppnade upp den och såg att två säkringar gått F602, F601 (enligt service manual, 2A F, snabb). Har plockat fram min gamla Universalmätare och checkat av transistorerna, de verkar OK. Kondingarna har inga synliga tecken på att ha svampat till sig eller läckt (elektrolyt) men har inte kunnat mäta upp dem. Så jag tror att felet kanske ligger där. Har beställt instrument för att mäta ESR på kretskortet, vill inte löda loss än. Har tyvärr inget oscilloskop. Har även mätt motståndet på högtalarelementen alla visar ca 4 ohm (dvs tror inte att det är någon kortis is spolarna) och ser inga synliga skador på kretskortet.

Gick precis med i forumet då jag såg att det finns flera entusiaster som givit A4-14 ett nytt liv och hoppas kanske på att få en hjälpande hand i min felsökning.

Kanske även skall passa på att fixa upp maken (även om den funkar för närvarande) när jag blir varm i kläderna (lödkolv) med nya delar. Vilka är det som ni rekommenderar att man byter först och främst?

Mycket tacksam för tips och goda förslag på hur jag kan renovera mina gamla godingar och fixa felet.
Bif en bild på kretskortet
MVH/Peter
Bilagor
A4-14 MK2 fuse 20210103_232407.jpg
A4-14 MK2 F602 F601 2A F säkringar
A4-14 MK2 fuse 20210103_232407.jpg (880.39 KiB) Visad 3338 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav hifikg » 2021-01-05 23:41

Välkommen till Faktiskt och lycka till, själv är jag ingen skruvare, men lyssnat på A4-14 har jag gjort i många år. De var länge de högtalare jag lyssnade mest på efter mina egna och de är riktigt bra, så du kommer få god utdelning på dina ansträngningar som är en kulturgärning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav smile » 2021-01-06 11:05

När ett fel kommer efter en liten stund så brukar jag i första hand misstänka elektrolyter som börjar bli lite trötta eller att någon lödning fallerat och ligger och växer och krymper med temperaturförändringarna.

Fram med lödkolven och smält om lödningar, Fram för allt runt större komponenter och de som alstrar mycket värme.

Lytarna ser ju relativt okej ut som du redan konstaterat!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Renovering av Audio Pro A4-14

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-06 11:52

Bara för att elektrolyter inte läcker kan de ändå vara körda. Finns en massa små elektrolyter också och de kan också börja ge upp.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster