Hemma står en ännu äldre CD-spelare, nämligen en Philips CD115
Det var min första CD-spelare och jag köpte den precis i början av 90-talet. Jag gick på högstadiet, hade knappt råd att köpa den och då var det den billigaste spelare jag kunde hitta. Tror att jag betalade typ 8 - 900 kronor. Själva chassit består av 100% plast och den väger ungefär lika mycket som ett tomt mjölkpaket. Ja, ja kanske ett halvfullt då. Ändå har den alltid stått som vinnare när jag släpat hem dyrare och framför allt mer välbyggda spelare. Jag erkänner villigt att prisklassen på dessa andra cd-spelare knappast har varit hög men i alla fall flera hundra procent dyrare än denna Philips 115
När jag nu kom hem med Rotelspelaren, som verkar vara väl ansedd och har en helt annan byggkvalitet med en vikt på 5.8kg, tänkte jag att Philipsen skulle få stryk så det sjöng om det. Men jag vet inte..... Jag hör fanimej ingen skillnad.
Lite googlande säger mig att Rotel-spelaren har en DAC som heter TDA1541A och Philipsen en som heter TDA1543. Och ytterligare googlande säger att de är bra båda två och ganska lika i ljudkvalitet. Men om nu dessa båda DAC:ar är mer eller mindre likvärdiga borde väl övriga komponenter i spelarna skilja sig avsevärt och påverka ljudet till Rotel-spelarens fördel?
Jag jag vet inte riktigt vad jag ville med denna post men jag tyckte att det var ganska kul och intressant i alla fall. Jag ska fortsätta lyssna och se om jag ändrar mig med tiden. Annars kanske Roteln får flytta in ändå eftersom den känns så mycket stabilare. Och andra sidan tycker jag att det är ganska kul att fortsätta använda en gammal lättviktig plastbit som fortfarande låter så pass bra
Övrig utrustning var: Luxman L-120A och JBL L-110