PerStromgren skrev:Jag har ofta funderat på detta. Troligen har jag ett LP-filter vid 15kHz, eller så. Jag hörde ingen skillnad på diskanten från Quad ESL63 och 989, men mina yngre kompisar har noterat en skillnad. Detta hänger troligen ihop med nämnda LP-filter.
Finns det något sätt att (åtminstone slarvigt) i hemmiljö avgöra hur det står till med hörseln? Jag har tillgång till hyggliga lurar (HD600) samt en yngling med vad jag förmodar anständigt oförstörd hörsel. Jag vill minnas att det fanns ett program baserade sig på en referenshörsel, men jag kommer inte ihåg vad det var. Jag tror t.o.m. att det var i en av mina gamla trådar här...

Finns det en tongenerator i hemmet så är det ju enkelt att undersöka hur höga frekvenser du kan höra.
Lagom nivå kan vara 20 dB, och om du har någon yngling gripbar, så spela 1 kHz och låt yngligen sänka nivån tills han eller hon precis inte kan höra den längre.
Öka sedan nivån en faktor 10 gånger (= +20 dB), bästa metoden att åstadkomma det är att ta bort en dämpsats som dämpat 20 dB då nollnivån ställdes in. Dämpsatsen kan bestå av 10 kohm i serie och 1 kohm till jord. När nivån skall höjas 20 dB så byt bara plats på motstånden!
Vrid sedan upp frekvensen tills ni inte hör den längre, en person i taget. Notera frekvensen.
Sen kan man göra om samma experiment vid en nivå om 40 dB, och sen vid 60 dB.
- - -
Äldre människor vinner ofta större bandbredd med nivån. Det vill säga deras avrullning uppåt i frekvens är flackare - de behöver mera nivå för att höra den diskant de hör.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det kan vara intressant att lyssna både i mono, bara L och bara R. En mikrofonförstärkare att koppla in någonstans i kedjan, utöver ett försteg, kan vara en tillgång om men vill kunna öka 20, 40 resp 60 dB utan att meckla med motstånd. Inte alla mikrofonförstärkare har riktigt graderade nivårattar dock, men skapligt många har det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).