Hur är det med era vintage öron?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Hur är det med era vintage öron?

Inläggav leffe » 2015-03-13 12:57

Jag har ju i o f s länge insett att mina "guldöron" är long gone :)

Men eftersom jag i många år plågats av en ganska rejäl Tinnitus, troligen orsakade av många år i replokal och turneverksamhet - så har jag inom loppet av 5år gjort 2 hörseltest hos audiologen, det senaste nyligen med än mer nedslående resultat.
En rejäl dip efter 4kHz (typ 50dB)som sedan bättrar på sig igen efter 6,5 kHz - men över 8kHz mäts ju inte ens, så den biten kan man ju bara spekulera i.........
M a o - bör vi som passerat 50 ens hålla på att vara HiFi intresserade? :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur är det med era vintage öron?

Inläggav paa » 2015-03-13 13:01

Tycker du om att lyssna på musik?
Vill du att musiken från din anläggning ska låta som när du lyssnar på musik live?
Då ska du inte ställa dig så där negativa frågor, utan skaffa grejor som fungerar!
Hörselskadade kan i vissa fall vara mer känsliga för distorsion, så det är förstås bra med högtalare som spelar distorsionsfritt på alla de nivåer du önskar.
Senast redigerad av paa 2015-03-13 13:08, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-13 13:03

Nä, ni kan väl mata ankorna

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-13 13:45

Tja, både ankor och duvor i närområdet är ju numera smällfeta - duvorna kan knappt flyga längre....så för deras skull återgår jag till musiklyssnandet på "heltid"

Egentliga anledningen till att jag undrar var att jag rotade fram ett par gamla EPI microtower (mk1) och kopplade till min Revox stereo 40 rörhäck, Marantz 6300 vinylsvarv med Shure V15/3, och med ett par dB+ i topp och botten så låter det riktigt trevligt............ det ska det ju inte göra enligt enad expertis 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-13 13:51

Det är ju först när hörseln viker totalt som det blir ett problem. Normal försämring kompenseras av hjärnan, dvs vi uppfattar verkligheten på samma sätt (eftersom vi vänjer oss vid den gradvisa försämringen) trots att öronen inte riktigt hänger med. Därför kan vi fortfarande bedöma ljudet från en anläggning eftersom vi jämför med den verklighet som vi hör - med alla dess brister. Men visst, hör man nada över tex 8 kHz så kanske man inte är den mest lämplige att bedöma kvaliteten på en supertweeter som ramlar in vid 12,5 kHz...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-13 13:55

Äh, loudness-kriget har till dags datum inte skördat ett enda dödsoffer så kör du på med en liten knuff i basen eller varhelst du önskar. Helt ofarligt!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-13 13:56

Jag har ofta funderat på detta. Troligen har jag ett LP-filter vid 15kHz, eller så. Jag hörde ingen skillnad på diskanten från Quad ESL63 och 989, men mina yngre kompisar har noterat en skillnad. Detta hänger troligen ihop med nämnda LP-filter.

Finns det något sätt att (åtminstone slarvigt) i hemmiljö avgöra hur det står till med hörseln? Jag har tillgång till hyggliga lurar (HD600) samt en yngling med vad jag förmodar anständigt oförstörd hörsel. Jag vill minnas att det fanns ett program baserade sig på en referenshörsel, men jag kommer inte ihåg vad det var. Jag tror t.o.m. att det var i en av mina gamla trådar här... :oops:
... tycker jag!

Per

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-13 14:01

Jag vet inte, jag tror jag hör bra speciellt i övre registren för jag hör alltid en ton på ca 7kHz oavsett om jag har hörselkåpor eller inte :x :lol:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

JM

Inläggav JM » 2015-03-13 18:22

leffe skrev:Jag har ju i o f s länge insett att mina "guldöron" är long gone :)

Men eftersom jag i många år plågats av en ganska rejäl Tinnitus, troligen orsakade av många år i replokal och turneverksamhet - så har jag inom loppet av 5år gjort 2 hörseltest hos audiologen, det senaste nyligen med än mer nedslående resultat.
En rejäl dip efter 4kHz (typ 50dB)som sedan bättrar på sig igen efter 6,5 kHz - men över 8kHz mäts ju inte ens, så den biten kan man ju bara spekulera i.........
M a o - bör vi som passerat 50 ens hålla på att vara HiFi intresserade? :oops:

Dippen vid 4000 Hz kan var förenlig med permanent skada efter snabb transientpuls kortare än 1 sekund. Vanligen ett gevärsskott.
Skadorna över 8000 Hz kan vara förenliga med permanent skada efter långvarigt lyssnande på ljudnivåer under 130 dB.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-03-13 19:50

Har hörapparater som bara kompenserar diskantbortfall. De funkar inte till musiklyssning. Men då drar jag på diskanten på datorns BOOM EQ. :D Har kraftig tinnitus och är även väldigt ljudöverkänslig på vänster öra som distar kraftigt vid vissa frekvenser o nivåer. Jag är jättekänslig för hur högtalare låter. Hängmattakurvor är bättre än mellanregtydlighet.
/Krister

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-13 20:11

Bill50x skrev:Det är ju först när hörseln viker totalt som det blir ett problem. Normal försämring kompenseras av hjärnan, dvs vi uppfattar verkligheten på samma sätt (eftersom vi vänjer oss vid den gradvisa försämringen) trots att öronen inte riktigt hänger med. Därför kan vi fortfarande bedöma ljudet från en anläggning eftersom vi jämför med den verklighet som vi hör - med alla dess brister. Men visst, hör man nada över tex 8 kHz så kanske man inte är den mest lämplige att bedöma kvaliteten på en supertweeter som ramlar in vid 12,5 kHz...

Det kan nog inte sammanfattas bättre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-13 20:21

PerStromgren skrev:Jag har ofta funderat på detta. Troligen har jag ett LP-filter vid 15kHz, eller så. Jag hörde ingen skillnad på diskanten från Quad ESL63 och 989, men mina yngre kompisar har noterat en skillnad. Detta hänger troligen ihop med nämnda LP-filter.

Finns det något sätt att (åtminstone slarvigt) i hemmiljö avgöra hur det står till med hörseln? Jag har tillgång till hyggliga lurar (HD600) samt en yngling med vad jag förmodar anständigt oförstörd hörsel. Jag vill minnas att det fanns ett program baserade sig på en referenshörsel, men jag kommer inte ihåg vad det var. Jag tror t.o.m. att det var i en av mina gamla trådar här... :oops:

Finns det en tongenerator i hemmet så är det ju enkelt att undersöka hur höga frekvenser du kan höra.

Lagom nivå kan vara 20 dB, och om du har någon yngling gripbar, så spela 1 kHz och låt yngligen sänka nivån tills han eller hon precis inte kan höra den längre.

Öka sedan nivån en faktor 10 gånger (= +20 dB), bästa metoden att åstadkomma det är att ta bort en dämpsats som dämpat 20 dB då nollnivån ställdes in. Dämpsatsen kan bestå av 10 kohm i serie och 1 kohm till jord. När nivån skall höjas 20 dB så byt bara plats på motstånden!

Vrid sedan upp frekvensen tills ni inte hör den längre, en person i taget. Notera frekvensen.

Sen kan man göra om samma experiment vid en nivå om 40 dB, och sen vid 60 dB.

- - -

Äldre människor vinner ofta större bandbredd med nivån. Det vill säga deras avrullning uppåt i frekvens är flackare - de behöver mera nivå för att höra den diskant de hör.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det kan vara intressant att lyssna både i mono, bara L och bara R. En mikrofonförstärkare att koppla in någonstans i kedjan, utöver ett försteg, kan vara en tillgång om men vill kunna öka 20, 40 resp 60 dB utan att meckla med motstånd. Inte alla mikrofonförstärkare har riktigt graderade nivårattar dock, men skapligt många har det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-03-13 21:58

PerStromgren skrev:Finns det något sätt att (åtminstone slarvigt) i hemmiljö avgöra hur det står till med hörseln?

Ja, du har säkert en Iphone eller Android-lur i fickan. Blir utmärkt.

IOS: https://itunes.apple.com/us/app/audio-f ... 29610?mt=8

Android: https://play.google.com/store/apps/deta ... lgen&hl=en

Båda apparna är gratis och alldeles utmärkta.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-14 14:36

... och det finns också tongeneratorer för vanliga datorer.

Förutom att köra med fasta steg om 20 eller 40 dB så kan man med dator/smartphone givetvis variera nivån steglöst. Då kan man göra ungefär som föreslagits ovan, fast "tvärt om". Man hittar först svagaste nivån man kan förnimma 1kHz på, och sedan väljer man en högre frekvens och ser hur mycket man måste höja ljudnivån för att höra den frekvensen.

P.S. en slags vädjan till alla som drabbats av begränsad hörsel i diskanten: Tänk på att rejält påskruvad diskant kan vara rätt påfrestande för andra som har mer hörsel i diskantområdet. Ett klassiskt problem är att diskantreglaget på en förstärkare kanske arbetar med en brytfrekvens och lutning som egentligen inte passar den begränsade hörseln utan till största del höjer tokmycket allra högst upp där den med begränsad hörsel kanske ändå inte hör något.

Om det rör sig om en bilstereo så kan det kanske vara värt att kosta på en separat equalizer eller liknande för framkanalerna (och då givetvis separata slutsteg för fram och bak) så att en förälder med nedsatt diskanthörsel kan skruva på mycket diskant fram (och inom de frekvensband det faktiskt gör rejäl nytta) utan att yngre passagerare bak behöver utsättas för att få varje mikroskopisk störning i FM-mottagning uppförstärkt till elefantnivå.

M.v.h. nån som har upplevt detta under uppväxten...

Just nån slags equalizer kan nog vara en rätt bra idé istället för enkla tonkontroller. Bäst torde någon slags parametrisk equalizer vara, men även en vanlig 10-bandare som man kan köpa för nån hundring eller två begagnad kan nog vara en bra ide.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-14 14:43

AlNiCo skrev:
PerStromgren skrev:Finns det något sätt att (åtminstone slarvigt) i hemmiljö avgöra hur det står till med hörseln?

Ja, du har säkert en Iphone eller Android-lur i fickan. Blir utmärkt.

IOS: https://itunes.apple.com/us/app/audio-f ... 29610?mt=8

Android: https://play.google.com/store/apps/deta ... lgen&hl=en

Båda apparna är gratis och alldeles utmärkta.

Men det är ju bara en tongenerator! En sådan har jag, förstås! Jag tänker mera något som kan kalibreras och som sedan kan köras på mina öron, precis som audiologen gör. Jag vet att ett sådant program finns, jag har sett det för länge sedan.

Ingvars metod funkar förstås, men det är en aning omständligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-14 14:50

Om du ska kalibrera så behöver du i princip ett kalibrerat referens-konsthuvud för hörlurar respektive en kalibrerad ljudnivåmätare för högtalare. Även den bästa mjukvara kan ju inte veta hur stor förstärkningen är i förstärkaren och hur känsligheten är i dina hörlurar/högtalare.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2015-03-30 21:41

I morgon skall jag till professionell audiolog för ett "riktigt" hörseltest. Är 41 år och har ägnat nästan varje helg i 20 år åt att vara DJ. Kan tänka mig att det blir körföbud :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-30 21:56

Håller tummarna för att du slipper bli "sjukskriven" :D

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2015-03-31 17:51

Konstigt nog...så var det inte så illa. Bägge öronen dippade i diskanten...eller ja dom mäter ju bara upp till 8000. Fullt normalt i min ålder enligt läkaren. Höger öra behövde till strax över 30 db vid 8000 innan jag hörde, vänster ca 25 db. Inte alls nåt att anmärka tycktes det. Dock har jag en hel del tinnitus men det är inte lika med nedsättning av hörseln sa dom. Innan hörseltestet gjorde de nån sorts tryckmätning av öronen och höger visade galet...förmodligen pga. förkylning. Så hörseltestet kanske inte var helt rättvist för höger mao.

Ganska nöjd ändå. :) Med tanke på allt dj:ande..har ju spelats väldigt högt i lurar emellanåt.

Återgå till Vintage-hifi