Sony + Sansui + Mirsch. Det spökar och jag behöver hjälp.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

hinge

Sony + Sansui + Mirsch. Det spökar och jag behöver hjälp.

Inläggav hinge » 2015-03-16 21:30

Hej!
Jag är ny på forumet så jag har inte riktigt lärt mig att leta än. (Hoppas ursäkten accepteras)

Jag är ganska novis inom området, så därför önskar jag gärna lite tips och hjälp från er.
Jag sitter här med min vackra och oerhört välbehållna Sony PS-5100 skivspelare , en fullt godkänd Sansui AU 2200 förstärkare samt ett par ljuvliga högtalare från Olle Mirsch.

Tyvärr kan jag inte njuta som jag önskar då ljudet avtar och sakta minskar i den ena högtalaren direkt efter man kört igång anläggningen.
Ca 10 sekunder av ljud och sedan så försvinner det sakta.

Högtalarna har jag testat ordentligt med cd-spelaren och de fungerar utmärkt. Länge, högt och hela tiden.
Förstärkaren fungerar fläckfritt och är relativt nyservad dessutom. Den har integrerad phono-ingång.

Det kvittar om jag drar ut och byter skivspelarens kontakter i förstärkaren. Det blir exakt samma fel i samma högtalare ändå.

I vad kan felet ligga?

Är det skivspelaren?
Är det förstärkaren?
Är det nålen som är sliten? (hmm)

//
Förtvivlad men förundrad

Användarvisningsbild
leffe

Re: Sony + Sansui + Mirsch. Det spökar och jag behöver hjälp

Inläggav leffe » 2015-03-16 23:15

Om felet bara uppstår när du spelar vinyl, och felet är kvar i samma kanal när du växlar kablarna på ingången så lär ju felet ligga i förstärkarens phono-steg eller ingångsväljare

hinge

Inläggav hinge » 2015-03-17 09:03

Tack Leffe.
Just det att förstärkaren är nyservad så blev jag väldigt fundersam kring detta, men det är klart att något kan ha hänt under servicen.
Må väl!

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-17 13:28

Kan ju vara vad som helst, oxid i omkopplaren, kallödning, paj kondensator - servad är ju ett diffust begrepp om det inte finns ett vidhängande kvitto/serviceprotokoll.
En del säljare tycker att lite sprutande med kontaktspray = nyservad :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 20:09

Om förstärkaren är nyservad av någon annan specifik anledning så är det kanske inte säkert att den som gjort service verkligen provat vinylingångarna.

Vinylingången har ett extra förförstärkarsteg som på de flesta förstärkare inte används för någon annan ingång. Det som brukar ge sig i förstärkare är dels sönderkörda slutsteg (oftast pga överbelastning) och oxid i omkopplar/potentiometrar. Det är alltså rätt troligt att vinylingången hoppas över vid ett enklare funktionstest.

Utan att veta något om just din förstärkare så kan man generellt säga att det är oftast billiga och lättfunna komponenter i ingångssteget för vinylingången så det är nog ingen större risk för att det är särskilt dyrt att laga.

Om du inte är sugen på att lämna in förstärkaren på lagning så kan du alltid köra en extern vinylförförstärkare ("RIAA-steg"); de verkar finnas att köpa från många tillverkare idag eftersom en ny förstärkare sällan har sådan ingång men en del ändå vill spela vinyl på nya förstärkare.

Återgå till Vintage-hifi