Nakamichi BX 125E

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lasse-

Nakamichi BX 125E

Inläggav Lasse- » 2015-03-18 22:10

Hej jag budade in ett trasigt Nakamichi kassettdäck på Tradera för ett tag sedan som jag hoppas på att jag ska kunna
reparera det är något fel på drivningen av bandet men när man skruvar av locket på däcket och stoppar i en
kassett och trycker på play så ser man att kapstan motorn och svänghjulet och drivremmen fungerar men
Däcket slår av play efter några sekunder .

Det ser ut som det är något fel på motorn som tar upp bandet och jag ska skriva ut manualen ifrån hifiengine när jag
kommer till stan vrider man på bandupptagaren så fungerar räkneverket men motorn måste man skruva bort
för att komma åt axeln på motorn.

Är det någon som känner till det här däcket och jag ska investera i ett sett med små skärnmejslar så att blir
lite lättare att komma åt i däcket och jag har sett att det finns remmar att köpa på ebay det kanske är dags
att byta ut dom.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Nakamichi BX 125E

Inläggav Bill50x » 2015-03-18 23:18

Det är säkert så att remmen till den högra axeln på kassetten slirar. När denna står still tror bandspelaren att bandet är slut och då stänger av. Så ja, byte av remmar kan vara ett lämpligt första steg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-18 23:25

Lasse- skrev:Hej jag budade in ett trasigt Nakamichi kassettdäck på Tradera för ett tag sedan som jag hoppas på att jag ska kunna
reparera det är något fel på drivningen av bandet men när man skruvar av locket på däcket och stoppar i en
kassett och trycker på play så ser man att kapstan motorn och svänghjulet och drivremmen fungerar men
Däcket slår av play efter några sekunder .

Det ser ut som det är något fel på motorn som tar upp bandet och jag ska skriva ut manualen ifrån hifiengine när jag
kommer till stan vrider man på bandupptagaren så fungerar räkneverket men motorn måste man skruva bort
för att komma åt axeln på motorn.

Är det någon som känner till det här däcket och jag ska investera i ett sett med små skärnmejslar så att blir
lite lättare att komma åt i däcket och jag har sett att det finns remmar att köpa på ebay det kanske är dags
att byta ut dom.

mvh Lasse-

Länk till sida där man tydligen kan hämta både användar och ervicemanual.
enda kruxet är att man måste regga sig.
http://www.hifiengine.com/manual_librar ... -125.shtml
och en annan
http://www.hifi-manuals.com/Nakamichi/B ... /downloads
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-18 23:40

Perfector skrev:Länk till sida där man tydligen kan hämta både användar och ervicemanual.

Jag är reggad där och har tagit hem servicemanualen för kassettdäcket, du kan ladda ner den från min Dropbox
https://www.dropbox.com/s/m690lcyiqbtky ... e.pdf?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-18 23:43

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Länk till sida där man tydligen kan hämta både användar och ervicemanual.

Jag är reggad där och har tagit hem servicemanualen för kassettdäcket, du kan ladda ner den från min Dropbox
https://www.dropbox.com/s/m690lcyiqbtky ... e.pdf?dl=0

/ B

skicka det i pm till lasse så blir han glad
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-03-19 18:50

Hej och tack för hjälpen men jag har också ett konto på hifiengine men jag har ingen fungerande skrivare hemma
så jag åker till stan till en butik där dom lagar datorer och så kan man internetta och skriva ut papper på en
stor skrivare svartvit utskrift kostar inte så mycket.

Jag har tittat på sprängskisserna på mekaniken på kassettdäcket men man ser inte så mycket av hur det
mekaniska fungerar till bandupptagarna så jag tar det lite lugnt ett tag.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 20:32

Skriva ut? 8O Man tittar väl på skärmen medan man mekar? :wink:

Utan att veta hur just det där däcket fungerar så gissar jag att det har någon konstruktion som beroende på spolmotorns riktning väljer att överföra rörelsen till ena eller andra axeln. Det kan eventuellt också finnas nån mekanik som väljer hur hård kopplingen är mellan motor och spole, t.ex. beroende på om tonhuvudena är inkörda i bandet eller inte (för att växla mellan stark styrka för snabbspolning och svag styrka för in/uppspelning).

Fungerar snabbspolning åt något håll?

Om snabbspolning fungerar men går sakta/segt så skulle jag låta däcket snabbspola ett band några gånger fram och tillbaka och hoppas att det ruggar upp slirigt gummi.

Jag vet inte hur försiktig du vill vara med ditt däck. Min erfarenhet från t.ex. VHS-spelare utan särskilt stort värde är att det kan gå att få hyggligt liv i trötta gummidelar om man ruggar upp dem genom att helt enkelt tvinga dem att slira extra hårt. Om det t.ex. är två axlar som är kopplade via gummiring på den ena så kan man för hand (med däcket avstängt) snurra ena axeln och bromsa den andra så att det "slipar" gummiytan. OBS: detta gäller alltså gummiringar men lär inte fungera på drivremmar. För övrigt så kan det i vissa fall gå att montera en sådan gummiring "åt andra hållet" så det som är tänkt att vara den inre cirkeln hamnar ytterst och vice versa. Det blir visserligen lite våld mot gummit jämfört med hur det är tänkt, men exakt diameter är inte kritiskt här (i den mån den ändras alls) och det kostar ju 0:- i delar och ifall det misslyckas så är det ju ändå gummidelen som behöver bytas. Se bara upp så att ingen ömtålig eventuellt spröd plast skadas.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-20 20:35

Usel på att läsa sprängskisser som jag är får jag en tanke i skallen.
Är det direktdrivna tallriksmotorer?
Tandberg hade på TD-310 och några till just det, och klämman som håller navet på axeln blir glappt efter många års användning.
Klämma ihop ruggigt försiktigt så den sitter fast igen hjälpte den gången.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 21:21

Specen verkar säga två motorer, en för kapstan och en för spolarna. Då lär det inte vara direktdrivna motorer till tallrikarna.

Teoretiskt skulle det kanske gå att bygga ett däck med direktdriven motor till höger tallrik och någon mekanisk koppling mellan kapstanmotorn och vänstra tallriken för backspolning, men något sådant har jag inte sett i praktiken.

Tandbergen du nämner är ett tremotorsdäck. Rätt skönt att det i princip bara är motorerna och de två kapstanaxlarna som kan slitas i mekaniken. (Ja, luckan och det som för huvudena fram och tillbaks kan förstås också slitas).

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-03-21 19:07

Hej det är tra motorer i kassettdäcket en motor som drar upp tonhuvudbryggan en till kapstan och en motor till spolarna ,som
på något sätt väljer uppspolning av kassetten . Man ser att locket på kåpan till kassettdäcket är omlackad
med svart färg men inte på sidorna på kåpan.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-21 23:31

Aha, ett "tvåmotorsdäck med tre motorer" så att säga :wink:

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-03-28 19:21

Hej nu har jag skruvat bort plåten i kassettdäcket bakom luckan och det sitter ett mellanhjul mellan
motor och bandupptagarna och det åker till höger och vänster beroende på vilken bandtallrik som
det ska driva.

På mellanhjulet sitter det ett gummihjul i ett spår och det ser ut gå och plocka av med något vasst föremål
På ebay finns det renoveringssattser till det här kassettdäcket och i sattsen ser det ut som att det där gummihjulet
ingår.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-28 20:04

Är det till drivningen då?
Verkar mer till spolningen.
det går ju en rem från motor över en rotor som driver bandtallriken och vidare till kapstan
Eller är det direktdrivet?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-03-28 22:02

Hej det är en motor som driver kapstan via en rem och ett svänghjul och en motor som driver bandtallrikarna via ett mellan
hjul och en motor som trycker upp tonhuvudbryggan och så går det en rem som driver räkneverket ifrån bandtallriken
som driver bandet i framriktningen.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-28 22:04

mer komplicerat än mitt Yamaha KX-250 då.
Lycka till med renoveringen

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-03-29 22:43

Pillade bort gummit idag med en möbeltappetseri nål och beställde ett nytt gummihjul på ebay
få se när det kommer i bevlådan.

mvj Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-04-09 19:33

Hej jag var och hämtade paketet med gummihjulet till Nakamichidäcket idag och monterade dit det .
När jag försöker att spola en kassett i däcket så verkar det som om det spolar åt fel håll så jag kastar
om tamparna på motorn för bandtallrikarna och det blir lite bättre med att spolningen går åt rätt håll
men tonhuvudbryggan åker upp och ner och stannar inte i uppeläge när det ska det ska det .

Tonhuvudbryggan styrs av en motor inne i däcket med hjul med nockar som påverkar tre olika brytare.
kan det vara något skumt med dom eller?

mvh Lasse-
Senast redigerad av Lasse- 2015-04-09 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-09 19:35

Lasse- skrev:Hej jag var och hämtade paketet med gummihjulet till Nakamichidäcket idag och monterade dit det .
När jag försöker att spola en kassett i däcket så verkar det som om det spolar åt fel håll så jag kastar
om tamparna på motorn för bandtallrikarna och det blit lite bättre med att spolningen går åt rätt håll

Den spelar fortfarande framåt hoppas jag, annars blir det cirkus ;-)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-04-09 20:04

Hej Perfector jag ska studera manualen och få se om jag kommer på något intressant med Nakamichin när jag har tid.

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-04-10 19:35

Hej jag har tittat runt på videos på youtube och hittade en reparation på ett annat Nakamichi med samma typ
av mekanik där man bytte ut gummitrissan

Nakamichi BX1 cassette deck repair

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-10 20:29

'Audiophile in hibernation'

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-04-10 20:54

På motorn i kassettdäcket på videon så såg man vart blå och röd tamp skulle sitta på motorn innuti
och jag lyckades med att få kassettdäcket med att spela en kassett med hjälp av att böja ena kontakt
bläcket till kammhjulet som håller tonhuvudbryggan i uppläge men det vart inte riktigt bra.

Jag tror att jag får skruva ur hela enheten så kommer jag åt att justera brytaren lite lättare.

När jag lyssnade på kassetten i hörlurar så hördes det ett smattrande i bakgrunden men
det fanns en jordtamp som hängde lös i ena änden så jag höll den emot mekaniken och
då vart det tysst i bakgrunden i lurarna.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-10 22:17

Jag köpte en Yamaha KX-250 med snarlika problem, den gick för sakta och spolade som en kråka.
Lite inställning av hastighet och riktande av tonhuvudet samt bortplockning av en rem till räkneverket som blivit gummiklister så går den fint igen.
Inget är så tillfredsställande som att fixa en gammal pryl så den funkar som ny
Nakamichi är dessutom av den högre skolan så där har du framtiden för dig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-04-16 15:23

Jag har en BX 125E, som jag köpte nytt.
På min var det gummihjulet som hade torkat när den betedde sig som du beskrev.
Tryck på play -> automatstopp.

Jag köpte en ny rulle och bytte. Efter det fungerade den perfekt :D
Det var ett gäng år sedan. När jag för några år sedan på skoj plockade fram kassettdäcket igen så var det samma visa :(
Nu står det bara och samlar damm igen.

Rotation åt "fel" håll är inget jag råkat ut för däremot.

Återgå till Vintage-hifi