Funktionen med detta?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

Funktionen med detta?

Inläggav RobotKeso » 2015-03-25 11:12

sätter den här då det är vintage prylar...

Hursom så kikade jag på innandömet i mina högtalare idag och såg att mellan registret har "bommul" i mitten, har då aldrig sett detta innan och funderar på vad det har för funktion? Min första tanke var att det är någon öppen konstruktion...

Bild

Kul att se dom använt sig av silvertejp, människans bästa vän.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Funktionen med detta?

Inläggav Svante » 2015-03-25 16:26

Hålet är ventilation av utrymmet bakom dammkåpan, fluffet är till för att dämpa den resonans som uppstår i det korta röret.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-26 09:18

ser ut att va Sony högtalare men vilken modell? det lilla som syns liknar lite som någon APM variant...
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-26 10:44

Svante skrev:Hålet är ventilation av utrymmet bakom dammkåpan, fluffet är till för att dämpa den resonans som uppstår i det korta röret.

Tror jag.

Okej, sett många baselement med ventilation, men aldrig mellanregister. Känns som att basen är större behov utav det än mellanregistret?

GrosvenorAudio skrev:ser ut att va Sony högtalare men vilken modell? det lilla som syns liknar lite som någon APM variant...

I wish... :) SS-G5 är det. Trodde jag såg en mindre apm variant på loppis häromdan vart helt lyrisk tills kan kom närmre och såg att det var fejk....
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Återgå till Vintage-hifi