Luxor typ 4211 skivspelare från 1971

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Luxor typ 4211 skivspelare från 1971

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-31 17:43

Nu har jag en efterlängtad vinylspelare på gång till min Luxor anläggning :)

Såg en radannons på en Luxor typ 4211 spelare. Trots ett mycket blygsamt pris hade säljaren inga problem med att skicka spelaren. Om allt går bra borde spelaren landa hos mig på torsdag alltså lagom till Påskhelgen.

Visste ingenting om 4211 men hittade ett serviceblad på nätet. Det verkar alltså vara en Garrard AP-46 svarv i en Luxor plint. Har aldrig ägt någon engelsk Garrard blir första gången. Automatiken krånglar men enligt säljaren har han använt den i manual läge utan problem. Han sände mig en videosnutt av spelaren i drift. Plinten är vit 8O vet inte om det är trä eller plast (?) tyvärr funkar inte vit färg hos mig så kommer nog att fanera lådan eller fuskfixa den med DC-fix trävinyl. Blåtonat lock har den med Luxor logga.

Någon som vet något om denna Luxor hybrid? trodde att allt från Luxor under denna tid var deras egna konstruktioner så blev förvånad att hitta ett Garrard verk i en Luxor plint
Bilagor
luxo.jpg
luxo.jpg (13.15 KiB) Visad 1266 gånger
luxo2.jpg
bild på den aktuella spelaren taget från säljarens videosnutt
luxo2.jpg (30.74 KiB) Visad 1266 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Luxor typ 4211 skivspelare från 1971

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-02 17:20

Spelaren har kommit.

Snabbtestat den genom att spela igenom några lp skivor. Låter ganska ok men nytt stift och kanske också ny pick-up kan vara en bra investering. Det hörs ett svagt "duns" ljud typ en gång i sekunden från skivtallriken. Har konstaterat att ljudet inte kommer från motorn utan ljudet kommer från gummi svänghjulet som drar tallriken. Tror hjulet är lite skevt och gummit torrt... hmm var hittar man nya sådana hjul?

Hade tänkt fanera lådan som är vitmålad i original. Tänkte jag skall slipa ner färgen så att limmet fäster bättre och vad hittar jag under färgen? jo äkta träfaner lådan är alltså redan fanerad från fabrik och sedan lackerad vit. Gissa om jag blev glad :lol: nu slipper jag fanera bara slipa ner färgen och sedan klarlacka originalfaneret som gömde sig därunder.
Bilagor
gar1.jpg
gar1.jpg (72.68 KiB) Visad 1199 gånger
gar2.jpg
gar2.jpg (66.35 KiB) Visad 1199 gånger
gar3.jpg
gar3.jpg (54.67 KiB) Visad 1199 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-02 21:42

Skoj! Såna överraskningar är roliga!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-04 16:57

Cicaro skrev:Skoj! Såna överraskningar är roliga!

precis! har nu lackat faneret 3 gånger och det blev en mörk rödbrun färg när klarlacken kom på. Supernöjd med färgen på faneret :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-04 17:08

Nytt drivhjul till tallriken verkar gå att få hos Svalander. Man skickar in det gamla som de fixar till och sänder i retur.

Har kollat lite på auto mekaniken men förväntar mig inte att kunna fixa det. Får väl nöja mig med att spelaren går att använda i manual läge.

Det som händer när man försöker aktivera automatiken är att play läget inte hålls på, reglaget studsar tillbaka och det hörs inget klick från strömreläet. Försökte aktivera det underifrån så att det slår till men även då händer inget. Till slut fick jag automatiken igång med hjälp av mina fingrar :) men det som då händer är att armen bara lyfts upp från sitt viloläge på stället, sjunker ner igen och strömmen bryts när "automatikhjulet" snurrat ett varv.
Bilagor
py.jpg
py.jpg (91.67 KiB) Visad 1137 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-10 18:14

På bilden syns ganska tydligt orsaken till dunsen som hörs från skivtallriken under drift.

Blir till att skicka hjulet på omvulkning åt Svalander. Mejlade dom igår kväll och fick ett vänligt svar redan efter en timme (!)
Bilagor
hjul.jpg
hjul.jpg (53.59 KiB) Visad 1069 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-11 07:46

Trist, men går ju att få åtgärdat tur nog. En fulvariant är ju vulktejp och lägga på själv men svårt att få det bra
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till Vintage-hifi