Källarfynd: Kenwood KR-9600

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Tramsient

Källarfynd: Kenwood KR-9600

Inläggav Tramsient » 2015-04-06 08:46

Hej, ny här på forumet. Hoppas detta hamnar på rätt plats. Hittade en gammal receiver i svärföräldrarnas källare - en Kenwood KR-9600. Typisk muskelmaskin från mitten/slutet av 70-talet.

Tänkte att den kunde få bli ett kul projekt. Den har stått oanvänd i källare sedan tidigt 90-tal när kanterna på högtalarnas baselement torkade och sprack. Då ska reciecern ha fungerat, men idag är innanmätet täckt av åtminstone ett par millimeter damm.

Har skruvat av höljet och hittar inga uppenbara läckor eller liknande. Bör väl åtminstone rengöra innan jag försöker slå på den?

Någon här inne som har koll på den här modellen? Mycket av info på nätet är från USA (mitt exemplar är köpt där), och där verkar de förtjusta. Inser att det antagligen kommer att bli mycket jobb med att byta komponenter och liknande. Är det värt insatsen?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Källarfynd: Kenwood KR-9600

Inläggav Perfector » 2015-04-06 10:00

dammsug med det lilla runda munstycket som har en borste runt om, annars kan det bli dammbrand.
Om den funkade när den ställdes undan finns ingen anledning till att den inte funkar nu.
Komponenterna slits ju inte om den inte står påslagen och används.
Lycka till med uppspelning och hoppas den fortfarande låter så vackert som du kommer ihåg.
Samt, Välkommen till faktiskt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-04-06 10:25

Om något behövs bytas så är det väl värt insatsen, inte en av deras billigaste saker från 70 talet. Läste att någon köpte den ny 79 för 700 dollar.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-06 10:38

Ett perfekt verktyg för att komma åt med dammsugaren är Biltemas sats med små borstar: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Tillbehor/Tillbehorsset-till-dammsugare-23630/
Bilagor
Biltema borstar.jpg
Biltema borstar.jpg (69.02 KiB) Visad 10270 gånger
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2015-04-06 11:17

Tack så mycket!

Tyvärr tror jag att det är flera år av samlat damm, kombinerat med lite fukt och flott. Tror att jag behöver hjälp av någon vätska för att få bort. Vad är mest skonsamt? Finns så många råd där ute, gissar att en del är rätt dåliga - kemisk bensin känns inte helt hundra tex...

Har läst trådar här i rätt många år, men aldrig haft någon anledning att skriva (modern trist anläggning).

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-04-06 12:10

Hej jag tittade på Youtube och hittade flera videos där över Kenwooden men jag tittade bara på en och
det där verkar att vara en skaplig maskin.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-06 12:11

Tramsient: välkommen till forumet och grattis till källarfyndet: mången av oss har inte ens kommit i närheten av samma källarfynd :D

Innan du startar upp den bör du absolut försöka bli av med en hel del damm. Testa till att börja med en vanlig Wettex-trasa typ, som är lätt fuktig. Ta bort så mycket du kommer åt där. Även dammsuga enligt tidigare förslag är bra.
Om du inte får loss allt skit kan du testa tops (öron-rengörare) och kemisk ren bensin. Gnugga lite försiktigt. Brukar vara snäll mot kretskort, lack mm (kan få med sig vissa lacker, så var lite försiktigt).

Viktigast är att se till att det torkar innan du slår igång den.

Lycka till, och vi ser gärna lite foton på ditt fynd :)

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-06 12:21

Ut med den på gården och ta en borste med långa strån (10 cm kanske) och borsta ordentligt, överallt. Ta i så att allt kommer bort.

Sen är det färdigt.

Du kommer att behöva rengöra potentiometrar och brytare också, annars blir det ingen angenäm upplevelse.

Köp t ex oxide clean, samt contact protect från Biltema, och spreja med förstnämnda. Snurra och tryck så mycket du orkar. Efter tio minuter tar du contact protect och sprejar in i allting igen. Snurra och tryck lite till. Sen är det bara att vänta i en halvtimme eller så, så att allt blir lite torrt.

Klart!

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2015-04-06 12:58

Härligt, tack! Ska se om jag hinner fixa lite i kväll, lägger upp lite före och efter bilder när det är klart!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-06 13:00

Man kan ju tänka sig tryckluft på burk åxå och blåsa rent om man inte har nå't emot dammet och smutsen som kastar upp i luften.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2015-04-06 17:44

Enligt Hifi-handboken kostade den 5700 kr 1979. Det motsvarar idag drygt 20 000 kr.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-06 20:06

Jag skulle göra rent med isopropanol. Löser oxid också så samma sak kan användas för att rengöra kontakter :-)

Servicemanual finns här: http://www.hifiengine.com/manual_librar ... 9600.shtml

Och just det välkommen!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-26 03:49

Cicaro skrev:Jag skulle göra rent med isopropanol.

Medhåll. Finns t.ex. här, om inte ingredienserna ändrats sen sist:
http://www.clasohlson.com/se/Elektronikreng%C3%B6rare-CRC/34-6049

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-04-27 11:14

Cicaro skrev:Jag skulle göra rent med isopropanol. Löser oxid också så samma sak kan användas för att rengöra kontakter :-)

Servicemanual finns här: http://www.hifiengine.com/manual_librar ... 9600.shtml

Och just det välkommen!

Tack för länken, hittade info om min KR-9400 där. Köpte den ny på 70-talet men numer så är den inte i bruk så ofta. Har länge tänkt jämföra denna med de hembiorecievers jag har och Advance-slutstegen men det tar ju sån tid om man skall göra det ordentligt och så finns det ju en del annat man skall hinna med.
Bra att det finns en länk till servicemanualen eftersom den länge skrapat och knastrat när man bytt FM-station, gissningsvis någon dålig dc-blockkonding som rimligen borde vara lätt att byta om man vet vilken som troligen är boven och vilka värden den har.
Idea what a great ID

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-02 00:36

Hej igen (och tack för alla råd). Det hela hamnade i stiltje, bytte jobb och renoverade hemma. Men nu har jag åtminstone kommit en bit på vägen:

Före:

Bild

Efter:
Bild

Tyvärr är det allmänna hälsoläget inte hundraprocentigt. Båda kanalerna är döda, säkringarna har gått. En vän med betydligt större kunskaper inom elektronik menar att det är kretsarna som sitter på utgången (antagligen en grov förenkling från hans sida för att jag skulle förstå) som smällt. Efter att i helgen ha inspekterat högtalarna som den spelade med senast har jag en teori som åtminstone känns trolig: båda baselementen (höger plus vänster) har spruckit (skumkanter, 12 tum) och sitter som om de var fastbrända vid fullt utslag. Kan det förresten hända?

Lite Googlesökningar på komponenterna i fråga (TA200W) har mest renderat konstateranden att de är "pure unobtainium". Så det känns inte så lovande...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-02 00:40

Tramsient skrev:Hej igen (och tack för alla råd). Det hela hamnade i stiltje, bytte jobb och renoverade hemma. Men nu har jag åtminstone kommit en bit på vägen:

Före:

[ Bild ]

Efter:
[ Bild ]

Tyvärr är det allmänna hälsoläget inte hundraprocentigt. Båda kanalerna är döda, säkringarna har gått. En vän med betydligt större kunskaper inom elektronik menar att det är kretsarna som sitter på utgången (antagligen en grov förenkling från hans sida för att jag skulle förstå) som smällt. Efter att i helgen ha inspekterat högtalarna som den spelade med senast har jag en teori som åtminstone känns trolig: båda baselementen (höger plus vänster) har spruckit (skumkanter, 12 tum) och sitter som om de var fastbrända vid fullt utslag. Kan det förresten hända?

Lite Googlesökningar på komponenterna i fråga (TA200W) har mest renderat konstateranden att de är "pure unobtainium". Så det känns inte så lovande...

Brända element som fastnar brukar betyda likspänning på utgångarna.
Möjligen orsakat av att sluttransistorerna gått och då skickar full matarspänning till högtalarna.
Har man tur är bara sluttrissorna borta och kan bytas, men ofta tar det med sig delar av drivsteget som då åxå måste åtgärdas.
du får väl fundera på om det är värt pengar och besvär att få den att funka igen.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-02 00:45

Besvär är det värt, finns en del varma känslor för den där recievern i familjen. Pengar är dock ett större problem, även om det största problemet nog är min egen brist på kunskap...

Finns det några firmor som kan ta sig an ett sånt här jobb och ge en uppskattning av kostnaden?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-02 00:48

Tramsient skrev:Besvär är det värt, finns en del varma känslor för den där recievern i familjen. Pengar är dock ett större problem, även om det största problemet nog är min egen brist på kunskap...

Finns det några firmor som kan ta sig an ett sånt här jobb och ge en uppskattning av kostnaden?

Det borde finnas några rävar kvar som kan laga den om du vill.
dock vet jag inte var dessa finns.
Kolla på nätet om det finns några servicebutiker som håller på
Du kanske får fråga runt efter nån som känner nån som kan.
Jag önskar dig all lycka med att hitta en som kan laga den.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-02 00:53

Tack för uppmuntrande ord! Ska se om jag hittar någon kunnig gammal räv!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-02-02 08:11

Janne är en gammal räv som även hänger här ibland och som kan laga sånt

http://www.swedala.se/index.html
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-02-14 22:16

Om inte högtalarna var rätt små i förhållande till recieverns effekt så har den kanske (eller kanske inte) körts med för stora säkringar när detta hände?

Det du kan göra utan så jättestora elektronikkunskaper är att använda diodtestläget på en multimeter och leta efter kortslutningar i transistorer i slutstegen. Allt ska göras med strömmen avstängd (och ha varit avstängd länge). En transistor har sex ben och eftersom det mäts med likspänning/likström så är det skillnad på den röda och den svarta ledningen från multimetern. Det gör att du kan mäta på totalt sex sätt. Med en hel transistor av vanlig kiseltyp så bör du få cirka 0,6-0,7V på displayen för två mätningar och i övrigt större värden. Om du får nära noll så är det troligtvis något trasigt. Observera att mätningarna påverkas av att du mäter på en färdig koppling. Om du till exempel hittar en kortslutning så kan det antingen vara direkt i den transistor du mäter på eller i en transistor strax invid som är ihopkopplad med den nu mäter på. I vissa fall kan det dessutom se ut som en kortslutning fast det egentligen är som det ska vara i form av ett motstånd med lågt värde ihopkopplat med transistorn.

Har du någon acceptabelt modern multimeter (typ Biltemas för 79:- för 15 år sen duger gott) och/eller kan du löda elektroniklödning?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-14 22:39

MiaM skrev:Om inte högtalarna var rätt små i förhållande till recieverns effekt så har den kanske (eller kanske inte) körts med för stora säkringar när detta hände?

Det du kan göra utan så jättestora elektronikkunskaper är att använda diodtestläget på en multimeter och leta efter kortslutningar i transistorer i slutstegen. Allt ska göras med strömmen avstängd (och ha varit avstängd länge). En transistor har sex ben och eftersom det mäts med likspänning/likström så är det skillnad på den röda och den svarta ledningen från multimetern. Det gör att du kan mäta på totalt sex sätt. Med en hel transistor av vanlig kiseltyp så bör du få cirka 0,6-0,7V på displayen för två mätningar och i övrigt större värden. Om du får nära noll så är det troligtvis något trasigt. Observera att mätningarna påverkas av att du mäter på en färdig koppling. Om du till exempel hittar en kortslutning så kan det antingen vara direkt i den transistor du mäter på eller i en transistor strax invid som är ihopkopplad med den nu mäter på. I vissa fall kan det dessutom se ut som en kortslutning fast det egentligen är som det ska vara i form av ett motstånd med lågt värde ihopkopplat med transistorn.

Har du någon acceptabelt modern multimeter (typ Biltemas för 79:- för 15 år sen duger gott) och/eller kan du löda elektroniklödning?

En transistor har väl bara 3 ben, collector, bas och emitter ?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-02-14 22:49

Om det inte är en dubbeltransistor eller en insekt-i så fall finns sex ben.

Det verkar inte som om alla läst ordentligt.Det sitter IC-kretsar på den där.

Tillägg till idea:Skrap när man vrider på stationsratten beror alltid på fysiska,mekaniska problem med vridkondingen,vilket jag tror att din har.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-02-16 00:57

Jag skrev fel, ooops! :oops:

Tre ben, men sex mätningar!

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-02-16 09:37

rolfzetterberg skrev:
Tillägg till idea:Skrap när man vrider på stationsratten beror alltid på fysiska,mekaniska problem med vridkondingen,vilket jag tror att din har.

Tack för tipset, skall kollas upp vid tillfälle.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-02-16 17:41

Jag är ledsen, men du är körd, mannen. Äkta TA200 får du inte tag i, och att bygga egna kräver stor expertis och ännu större fritid. Dumt att försöka ge hopp - denna kommer aldrig spela igen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-16 17:43

AlNiCo skrev:Jag är ledsen, men du är körd, mannen. Äkta TA200 får du inte tag i, och att bygga egna kräver stor expertis och ännu större fritid. Dumt att försöka ge hopp - denna kommer aldrig spela igen.

Tråkmåns.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-16 19:36

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-16 22:34

Men Nattlorden, det där ser ju helt underbart ut. Har precis fått bekräftat att det är TA200 som är problemet. Och att de, precis som Alnico så tydligt deklarerade ovan, är i princip omöjliga att få tag på.

Men följdfrågan blir ju: är det där för bra för att vara sant?

Har du någon personlig erfarenhet av de där?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-16 22:36

Tramsient skrev:Men Nattlorden, det där ser ju helt underbart ut. Har precis fått bekräftat att det är TA200 som är problemet. Och att de, precis som Alnico så tydligt deklarerade ovan, är i princip omöjliga att få tag på.

Men följdfrågan blir ju: är det där för bra för att vara sant?

Har du någon personlig erfarenhet av de där?

annars kan man ta fram en ekvavilentlista och se om det finns nån som är kompatibel.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi