Moderator: Redaktörer
Cicaro skrev:Jag skulle göra rent med isopropanol.
Cicaro skrev:Jag skulle göra rent med isopropanol. Löser oxid också så samma sak kan användas för att rengöra kontakter
Servicemanual finns här: http://www.hifiengine.com/manual_librar ... 9600.shtml
Och just det välkommen!

Tramsient skrev:Hej igen (och tack för alla råd). Det hela hamnade i stiltje, bytte jobb och renoverade hemma. Men nu har jag åtminstone kommit en bit på vägen:
Före:
[ Bild ]
Efter:
[ Bild ]
Tyvärr är det allmänna hälsoläget inte hundraprocentigt. Båda kanalerna är döda, säkringarna har gått. En vän med betydligt större kunskaper inom elektronik menar att det är kretsarna som sitter på utgången (antagligen en grov förenkling från hans sida för att jag skulle förstå) som smällt. Efter att i helgen ha inspekterat högtalarna som den spelade med senast har jag en teori som åtminstone känns trolig: båda baselementen (höger plus vänster) har spruckit (skumkanter, 12 tum) och sitter som om de var fastbrända vid fullt utslag. Kan det förresten hända?
Lite Googlesökningar på komponenterna i fråga (TA200W) har mest renderat konstateranden att de är "pure unobtainium". Så det känns inte så lovande...
Tramsient skrev:Besvär är det värt, finns en del varma känslor för den där recievern i familjen. Pengar är dock ett större problem, även om det största problemet nog är min egen brist på kunskap...
Finns det några firmor som kan ta sig an ett sånt här jobb och ge en uppskattning av kostnaden?
MiaM skrev:Om inte högtalarna var rätt små i förhållande till recieverns effekt så har den kanske (eller kanske inte) körts med för stora säkringar när detta hände?
Det du kan göra utan så jättestora elektronikkunskaper är att använda diodtestläget på en multimeter och leta efter kortslutningar i transistorer i slutstegen. Allt ska göras med strömmen avstängd (och ha varit avstängd länge). En transistor har sex ben och eftersom det mäts med likspänning/likström så är det skillnad på den röda och den svarta ledningen från multimetern. Det gör att du kan mäta på totalt sex sätt. Med en hel transistor av vanlig kiseltyp så bör du få cirka 0,6-0,7V på displayen för två mätningar och i övrigt större värden. Om du får nära noll så är det troligtvis något trasigt. Observera att mätningarna påverkas av att du mäter på en färdig koppling. Om du till exempel hittar en kortslutning så kan det antingen vara direkt i den transistor du mäter på eller i en transistor strax invid som är ihopkopplad med den nu mäter på. I vissa fall kan det dessutom se ut som en kortslutning fast det egentligen är som det ska vara i form av ett motstånd med lågt värde ihopkopplat med transistorn.
Har du någon acceptabelt modern multimeter (typ Biltemas för 79:- för 15 år sen duger gott) och/eller kan du löda elektroniklödning?
rolfzetterberg skrev:
Tillägg till idea:Skrap när man vrider på stationsratten beror alltid på fysiska,mekaniska problem med vridkondingen,vilket jag tror att din har.
AlNiCo skrev:Jag är ledsen, men du är körd, mannen. Äkta TA200 får du inte tag i, och att bygga egna kräver stor expertis och ännu större fritid. Dumt att försöka ge hopp - denna kommer aldrig spela igen.
Tramsient skrev:Men Nattlorden, det där ser ju helt underbart ut. Har precis fått bekräftat att det är TA200 som är problemet. Och att de, precis som Alnico så tydligt deklarerade ovan, är i princip omöjliga att få tag på.
Men följdfrågan blir ju: är det där för bra för att vara sant?
Har du någon personlig erfarenhet av de där?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster