Flytta vinylskivor

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Flytta vinylskivor

Inläggav Cicaro » 2015-04-12 06:53

Lägger den är tråden i Vintage även om vinylskivor även säljs nya men köper man bara nya har man nog inte så många som vissa av oss här har. Saken är den att jag ska flytta (som flera av er redan vet). Nu till mitt problem, tidigare när jag flyttat har jag alltid gått till systembolaget och bett om att få ett gäng med kartonger som det varit vinflaskor i för att packa skivsamlingen. Något jag gjorde även denna gång, problemet är att man har ändrat höjden på kartongerna så av alla kartonger jag kom hem med var det enbart en (som det varit champagne i tror jag) som vinylskivorna gick ned i, övriga var antingen för små så de inte gick ned eller för låga så att skivorna stack upp.

Jag har inte den största skivsamlingen men det handlar om ca 500 vinylskivor som jag är rädd om (de flesta är i nyskick, många är signerade en hel del är väldigt svåra att få tag i osv.) som måste packas ned så de klarar dels transporten dels lagring i det emballage jag packar ned dem i några månader eftersom vi kommer att flytta redan i maj/juni men packa upp det mesta först i slutet på semestern/början av augusti eftersom vi ska tapetsera om m.m. under semestern och då inte vill behöva packa ner prylar utan bara flytta runt möbler.

Någon som har tips om lämpligt emballage? Eller ska jag börja visitera bolaget varje dag efter jobbet och gå igenom högen med lådor fram tills jag får tag i erforderligt antal passande? Min tanke är många små kartonger så att det bara är vinylskivor i dem och att de är packade fulla med vinylskivor så ingen skiva råkar luta etc. Vanliga stora flyttkartonger går alltså bort.

Kanske ska tillägga att även om jag är beredd att köpa kartonger för ändamålet får de inte vara alltför dyra ty lägger hellre pengarna på förbättringar i huset.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Flytta vinylskivor

Inläggav Perfector » 2015-04-12 08:37

Flyttkartonger mellanstorlek är ganska exakt 31 cm breda och rätt i höjd
Jag använde såna när jag flyttade till Trosa.
500, då behöver du 3 eller 4 kartonger.
Litet råd.
Tänk på hur du packar. När flyttisarna packade mina så tog dom från ö till a men packade från vänster till höger i kartongerna så jag håller fortfarande på med sorteringen av 1200 vinyler och blir förbannad varje gång.
a-ö från vänster till höger i kartongen.
ö-a från höger till vänster
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-12 08:43

Perfector skrev:Flyttkartonger mellanstorlek är ganska exakt 31 cm breda och rätt i höjd
Jag använde såna när jag flyttade till Trosa.
500, då behöver du 3 eller 4 kartonger.
Litet råd.
Tänk på hur du packar. När flyttisarna packade mina så tog dom från ö till a men packade från vänster till höger i kartongerna så jag håller fortfarande på med sorteringen av 1200 vinyler och blir förbannad varje gång.
a-ö från vänster till höger i kartongen.
ö-a från höger till vänster

Var hittar man såna kartonger? De biltema hade passade inte de var för låga och ÖoBs för smala och för höga :-(

Jo jag gjorde misstaget förra gången vi flyttade och det gör jag inte igen, då lät jag dessutom en i flytthjälpen ställa upp vinylskivorna så inte nog med att det var Ö-A i hyllan dessutom var allting blandat eftersom denne flytthjälp (som visserligen gav bort sin tid mot lite pilsner och pizza så kan ju inte gnälla för mycket) inte hade tagit kartongerna i rätt ordning :x
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-12 08:45

http://flyttmaterial.se/kartonger/?gcli ... cwod1JYAwQ
Här kan man köpa sådana.
Kartong liten, den andra från vänster är den du söker.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-12 08:51

Perfector skrev:http://flyttmaterial.se/kartonger/?gclid=CNqI2LKV8MQCFQENcwod1JYAwQ
Här kan man köpa sådana.
Kartong liten, den andra från vänster är den du söker.

Tack!

Det blir mao att ta en promenad någon dag efter jobbet :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-12 09:00

Ikea säger hustrun, dom har visst åxå sånt

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2015-04-12 12:38

Blir det inte alldeles för tungt med vinyler i kartong?
Jag brukar köra med vanliga matbutiks-pappkassar. Man får ner ett gäng i varje och det går att bära två kassar i varje hand. Håll ordningen och numrera kassarna! Det blir en del. Gissar på runt 15-16 kassar för 500 skivor.
Tub - nu på burk

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-12 12:54

-distortion- skrev:Blir det inte alldeles för tungt med vinyler i kartong?
Jag brukar köra med vanliga matbutiks-pappkassar. Man får ner ett gäng i varje och det går att bära två kassar i varje hand. Håll ordningen och numrera kassarna! Det blir en del. Gissar på runt 15-16 kassar för 500 skivor.

Mja, därför jag hade vinlådor förra gången, de blev lagom tunga när de var fyllda med vinylskivor.

Haken med kassar är att de inte går att trava och jag kommer inte kunna packa upp dem direkt :(

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-04-12 12:55

Flyttkartonger håller bra och rymmer massor - men det blir ju fruktansvärt tunga om man fyller dem.
Finns väl på både Jula, Rusta, clas olsson samt alla förrådsuthyrare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-04-12 13:04

Jag körde vanliga flyttkartonger, men fyllde bara halva å så kuddar och annat lätt i andra halvan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-12 14:02

En pirra klarar en helfylld kartong, era mesar :-)
Skivorna måste stå stadigt, därför packar man en hel kartong så dom inte lutar och blir skeva.
Dom spelar så konstigt då.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-13 17:25

Perfector skrev:En pirra klarar en helfylld kartong, era mesar :-)
Skivorna måste stå stadigt, därför packar man en hel kartong så dom inte lutar och blir skeva.

Dels har vi lutningsproblemet, dels att jag behöver ha vinylskivorna i egna kartonger eftersom de kommer packas upp som tidigast under semestern när vi tapetserat om vardagsrummet i nya kåken.

Nåväl, kartongerna som perfector länkade till passade perfekt, om än att jag gick till city self storage istället för att beställa på flyttmaterial.se

Problemet löst och skivorna packade, det blev ett par lådor...
IMG_1541.jpg
A till B
IMG_1541.jpg (52.61 KiB) Visad 3440 gånger

Men de väger en del även de här, till skillnad från "vanliga" flyttlådor är de här dock möjliga att lyfta på en person även om man inte gärna bär dem längre sträckor själv men till det finns antingen pirra eller flytthjälp så man kan vara två :)
IMG_1541.jpg
A till B
IMG_1541.jpg (52.61 KiB) Visad 3440 gånger
Bilagor
IMG_1542.jpg
Några lådor
IMG_1542.jpg (45.24 KiB) Visad 3440 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-13 17:38

Så där såg det ut när jag flyttade till trosa.
Om bara nötterna hade packat som dom plockat hade jag haft full koll på var sakerna står i hyllan.
Nu står det så fel att det kommer ta över 1 år att långsamt hitta felplaceringarna, för jag bara orkar inte sitta och felsöka i ett svep

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-04-13 21:57

Cicaro skrev:
Perfector skrev:En pirra klarar en helfylld kartong, era mesar :-)

Dels har vi lutningsproblemet, dels att jag behöver ha vinylskivorna i egna kartonger eftersom de kommer packas upp som tidigast under semestern när vi tapetserat om vardagsrummet i nya kåken.

Nåväl, kartongerna som perfector länkade till passade perfekt, om än att jag gick till city self storage istället för att beställa på flyttmaterial.se

Problemet löst och skivorna packade, det blev ett par lådor...
IMG_1541.jpg

Men de väger en del även de här, till skillnad från "vanliga" flyttlådor är de här dock möjliga att lyfta på en person även om man inte gärna bär dem längre sträckor själv men till det finns antingen pirra eller flytthjälp så man kan vara två :)
IMG_1541.jpg

Säkra med gaffatejp? (Silvertejp)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-04-13 22:20

Ikea har trålådor i skivbacksformat. Sådana använder jag vid flytt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-14 00:07

Då kan man inte ställa dom på varandra och det blir opraktiskt att packa så

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-04-14 09:12

Man lägger ner skivorna i dem när man flyttar. Fattar du?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-14 09:14

Nej, man ställer dom på högkant i kartongen IIIIII Så där

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-27 02:42

Vinyl ska aldrig förvaras liggande - mer än att en enda skiva kan få ligga på ett plant underlag. Travade liggande skivor blir skeva...

Återgå till Vintage-hifi