Tandberg TR1000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Tandberg TR1000

Inläggav rampitsch » 2015-04-14 08:37

För en tid sedan beställde jag en Tandberg TR1000 från nätet. Som vanligt är det alltid en chansning att få förstärkare och elektronik skickad, men jag tog risken. Tandbergaren köptes som otestad så då vet man ju aldrig vad man får.

Tyvärr packades inte min nya TR1000 tillräckligt bra och när jag fick hem den såg det ut såhär:

Kartongen skvallrade om vad jag skulle hitta inuti
Bild


När jag väl packat upp stod det klart att denna enhet blivit förvanskad rejält
Bild

Till och med chassit hade fått sig en rejäl smäll
Bild


Så vad göra?
Givetvis blev det till att börja med att skruva av träsidorna och lägga dem åt sidan för att sedan börja koppla upp den och se om elektroniken var hel. Även här fanns det tydligen en del att jobba med, då vänster kanal inte alls fungerade, varken med hörlurar eller med högtalare.
Fram med signalgenerator och oscilloskop för att se var vi tappar signalen. Finns signal ut från försteget? Jajamen! Skönt, då är det helt iaf. DÅ blir man ju istället rädd för att det är slut-transistorerna som är trasiga. Möta lite på dem och konstatera att "jojo, här finns det signal". Efter lite mer pillande och koll på schemat hittades felet. Kan ni gissa?


Jo, stämmer bra, elektrolyt-kondingen som ligger i serie med utgången på ena kanalen var boven i dramat!
Lödde loss den och mätte lite på den, resultatet är ganska entydigt:

Här ska det finnas i alla fall ca 3300µF, inte 0,01µF.
Bild

Mätning på ESR var inte heller en munter historia
Bild


Efter att ha rotat lite i gömmorna lyckades jag hitta en beg konding som fungerade fint för provspelning iaf (dock lite för låg spänningstålighet, så blev bara en mycket kort provspelning).
Bild

Mycket riktigt var det kondingen som var problemet - nu spelar stärkaren kanon! Däremot kan jag konstatera att det var stooor skillnad på ljudet i vänster och höger kanal. Trots att det inte alls var en högkvalitativ konding som jag ersatte den trasiga med, så var den iaf 15 år nyare, vilket hördes. Mycket klarare ljud i den kanalen som fick kondingen bytt. En investering i ljudklassade kondensatorer kommer att göras här i ett senare skede!


Men hur var det då med chassit och maskinen i övrigt?
Jo, nu när jag konstaterade att maskinen fungerade kunde jag tillåta mig själv att lägga lite tid på att fixa det kosmetiska på maskinen. Först till träsidorna som var lite ledsna.
Försökte rikta sidorna genom att ta bort en del av det grova spånet som var pulvriserat. Samlade ihop allt som ramlade loss, men lyckades behålla kvar fanéret så gott det gick. Därefter fram med trälim och blanda det med spånet som jag hade malt extra noga. Denna blandning häldes sedan och "spacklades med" vid skadorna och sedan sattes det i press.

Här vilar träsidorna medan dem ligger i press
Bild

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Tandberg TR1000

Inläggav rampitsch » 2015-04-14 09:11

...


Medan träsidorna ligger och torkar till sig kikar på resten stärkaren.

En funktion som också behövde ses över var lägesväljaren, som på denna Tandbergare består av knappar. När man trycker in en knapp för att välja en ny källa ska den släppa på den som är aktiv sedan tidigare. Funktionen består av en slide i stål som släpper på knappen som är fjäderspänd. Om detta inte fungerar blir man snabbt rädd att något har gått sönder. Som tur var räckte det med lite smörjning och motionering för att råda bot på problemet.

Bild


När stärkaren anlände så var den, förutom skadad i frakten, dessutom fruktansvärt skitig och medtagen.
Bild

Bort med front och knappar för rengöring stod högt upp på "vill-fixa" listan.
Front borttagen:
Bild


Knappar ligger på tork efter att ha fått ligga i vattenbad och därefter putsats med en tandborste och lite Yes diskmedel:
Bild


Fronten fick sig samma behandling, men låg aldrig i vattenbad för att minska risken för att text på fronten ska lossna.
På baksidan satt det en pappskiva limmad för att avskilja metall från elektriskt ledande kontakter. När papp blir blött blir det som
bekant lite mjukt och vill vika sig. Här får 2 bågfilsblad och lite klämmor se till att pappen blir rak medan den torkar.
Bild


Medan vi väntar på att knappar och front ska torka så putsar vi på lite annat i stärkaren, bland annat kylflänsen
Bild

som efter lite putsande ser betydligt trevligare ut:
Bild


När väl fronten och knapparna var torra och de kom tillbaka på plats så blev det en betydligt trevligare utsikt - återkommer till det.

Vid det här laget hade träsidorna hunnit torka och efter lite slipning och avlägsnande av överflödigt lim så kunde jag konstatera att min ful-lagning fungerat riktigt bra.
Med andra ord var det dags för att plocka fram slippapperet och teak-oljan.

I väntan på att fanéret ska suga åt sig teak-oljan:
Bild


Efter många timmars puts och fix har jag äntligen gått från det här:
Bild

Till det här:
Bild
Bild

Ganska nöjd med resultatet, med tanke på vad jag hade att utgå från. Helt plötsligt blev det en stärkare man vågar, och framförallt vill ha framme.
Blir en recapping så småningom, kanske hinner fota lite även under den operationen.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tandberg TR1000

Inläggav Perfector » 2015-04-14 09:33

Gratulerar till ett helt otroligt snyggt jobb.
Den där kan du vara stolt över hela livet.
Kom den med posten ?
Schenker brukar vara väldigt försiktiga med alla paket medans posten kastar saker omkring sig, det har inte ändrats på alla år.
Men det var en fröjd att se din repning av objektet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28063
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tandberg TR1000

Inläggav PerStromgren » 2015-04-14 09:55

Å, vad glad jag blir när jag ser någon som har energi och ger sig på apparater på det här sättet! Det blev ju skitsnyggt!

Jag önskar jag hade litet att det där drivet... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Tandberg TR1000

Inläggav rampitsch » 2015-04-14 10:18

Perfector: Ja, konstigt nog kom paketet med Schenker - har haft hyfsad erfarenhet av dem tidigare. Men trots allt beror det lite på hur man paketerar också. Lite skumplast på oskyddade träsidor kanske inte ger ett jättebra skydd.

Får tacka för goa ord. När man kommer i mål med ett projekt som detta och resultat blir så mycket bättre än det var när man startade är det alltid skoj. Sen känns det bra i själen att ha räddat en klenod som denna från ett värre öde.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tandberg TR1000

Inläggav Perfector » 2015-04-14 10:23

rampitsch skrev:Perfector: Ja, konstigt nog kom paketet med Schenker - har haft hyfsad erfarenhet av dem tidigare. Men trots allt beror det lite på hur man paketerar också. Lite skumplast på oskyddade träsidor kanske inte ger ett jättebra skydd.

Får tacka för goa ord. När man kommer i mål med ett projekt som detta och resultat blir så mycket bättre än det var när man startade är det alltid skoj. Sen känns det bra i själen att ha räddat en klenod som denna från ett värre öde.


Väl bekomme.
Ära den som äras bör.
Jag kan bara tänka på en förbättring, kondingarna.
3300 uF är Ca: 30 Hz i 4 ohm
Byte till 4700 så klarar den 20 Hz
Det har jag gjort på enkelsidig spänningsmatning flera gånger med gott resultat.
Eller halvvågslikriktning tror jag det heter på korrekt språk.
Skillnaden blir lika klar som din med den ersättare du provade med och är ingen fara för ljudet i övrigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Tandberg TR1000

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-14 11:13

oj vilken intressant tråd med alla bilder som förtydligar. Bra att du ser ut o få ordning på den :) snyggt jobbat.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Tandberg TR1000

Inläggav AlNiCo » 2015-04-14 20:36

Vad roligt, jag har också en Tandberg TR1000, med krossad träsida och icke-fungerande vänsterkanal. Lite ljud kommer det, men knappast fungerande.

Tyska skitkondensatorer är väl en vanlig orsak för fel i just Tandberg-prylar (och allt annat som använder dem), så det förvånar mig inte att den var paj. I min så sitter det en ersättningskondensator i den fungerande kanalen, så jag har säkert samma fel i min. :)

Kanske skulle prova att fixa igång den någon gång. Inte haft motivationen eftersom chassiet är betydligt mer krossat än på din, samt att det luktar fruktansvärt illa inuti den. :roll:

"Ljudklassade" kondensatorer är ju bara båg, men att sätta i 10 mF där i stället för 3,3 kommer att göra mycket. Passa då även på att byta glättningskondensatorn i nätdelen. Även där skulle 10 mF vara ett bra värde.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tandberg TR1000

Inläggav DVD-ai » 2015-04-15 10:59

Men vad kul !

Jag hade en Tandberg TR1000 förrut ! :D

Men den vet jag inte vad som hände med... det var min första förstärkare, jag var 8år och fick en sådan och ett par Tandberg högtalare, dessa byttes senare ut mot annat som var bättre, men TR1000 hängde med rätt länge :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Tandberg TR1000

Inläggav rampitsch » 2015-04-16 07:38

Det verkar som att det finns en hel del TR1000 i omlopp, så är nog inte en helt ovanlig stärkare. Finns även som TR1010 och har då ytterligare ett frekvensband på radion om jag minns rätt.

Jag har senaste tiden lyckats skaffa mig 2st TR1000 - dels denna som jag pratat om i denna tråd, men också en annan som var betydligt fräschare, men med samma problematik - att utgångskondensatorerna börjar ta slut.
Min tanke är att renovera den ena med nya kondensatorer, och sedan utföra ett lyssningstest - original mot nyrenoverad.

Jag vet ju vad jag tror förändringen kommer bli, men kan vara intressant att veta också.

Tack för alla goa ord! Gör det inte tråkigare att fixa i ordning dessa klenoder.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Tandberg TR1000

Inläggav MiaM » 2015-04-28 01:45

Om du byter diverse andra kondingar också på den ena så vore det intressant med ett lyssningstest med nya utgångskondingar (och ev. nya glättningskondingar?) på båda men för övriga kondingar nya i den ena och gamla i den andra.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Tandberg TR1000

Inläggav jowl » 2015-08-29 15:52

Rampitsch! Tänkte väcka liv i denhär tråden, med anledning av att jag också har köpt på mig en TR1000 OCH en TR200, båda med samma problem som din. Tänkte framförallt höra om du hunnit göra hela recappen och märkt någon vidare ljudmässig skillnad utöver den som blev av utgångslyten, samt om du provade Perfectors tips om att ändra värdena på dessa för att få djupare frekvensgång? Man borde ju såklart byta alla lytar, så Frako de är, men eftersom jag har ytterst tveksamt med erfarenhet i frågan vore det skönt om det "räckte" med de stora, o-pilliga läskburkarna.. :roll:

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Tandberg TR1000

Inläggav rampitsch » 2015-09-11 17:04

Hallå

Kul att du har fått tag i några rariteter!
Jag har tyvärr inte hunnit göra något mer än att beställa nya kodningar till dem. Blev jobb hela sommaren tyvärr. Så hopas på en regnig höst så man kan ta itu med dem.

Vi säger såhär, om du med enkla medel vill få dem att låta bättre är det helt klart de 4st stora du ska byta, helt klart störst skillnad. Är du nyfiken på hur stor skillnad det gör att byta resten kan du ta TR200 och byta resten av alla elektrolyter på enbart en kanal, så kan man enkelt urskilja hur stor skillnaden resten av elektrolyterna gör.

MVH Rampitsch
Rampitsch

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Tandberg TR1000

Inläggav jowl » 2015-09-19 12:59

Hm, där sade du förstås nåt. Alltså fasen alltså. Man skulle allt ha en läromästare. Vet någon någon i Växjötrakten som mot skälig ersättning skulle kunna tänkas undervisa en annan vid en recap, så man sluppe göra dumma misstag i början, tipsa gärna. :wink:

Crystalboy
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-11-10

Re: Tandberg TR1000

Inläggav Crystalboy » 2015-11-11 01:07

Hur har det gått för dig under hösten? Bevakade faktiskt det här auktionen när den höll på, kul att du fixar i ordning den! Har själv en Tr-1000 och en Tr-1010, båda grymt trevliga receivers.

Tråkiga dock är att vänster kanal på min Tr-1010 dog nästan helt ikväll, den har rasslat till och från en tid så misstänkte att det va på g.

rampitsch skrev:Jag har tyvärr inte hunnit göra något mer än att beställa nya kodningar till dem. Blev jobb hela sommaren tyvärr. Så hopas på en regnig höst så man kan ta itu med dem.Rampitsch


Vart beställer du kodningar någonstans? Du får gärna länka vilka kodningar du köpt så vet vilka som passar, har dålig koll på sånt. Löda har jag inga problem med dock :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tandberg TR1000

Inläggav petersteindl » 2015-11-11 01:18

Lycka till med era Tandberg. Det är en väldigt trevlig pjäs med supergosigt radioljud. :) Som balsam för öronen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Tandberg TR1000

Inläggav rampitsch » 2015-11-11 11:31

Jag brukar handla på Mouser, hyfsade priser och snabb frakt för att vara från utlandet. Brukar klå Elfa på leveranserna, lustigt nog,

Jag har nog en lista någonstans, men är lite vanskligt att använda den, då det kan variera från maskin till maskin.

Jag brukar använda mig av Nichicons audiograde-serie. FG är ett prisvärt alternativ. Vill man gå upp ännu en nivå är det KZ som gäller.


Crystalboy skrev:Vart beställer du kodningar någonstans? Du får gärna länka vilka kodningar du köpt så vet vilka som passar, har dålig koll på sånt. Löda har jag inga problem med dock :)



//Rampitsch

Användarvisningsbild
klaswar
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2015-10-18
Ort: Oulu

Re: Tandberg TR1000

Inläggav klaswar » 2015-11-11 16:58

Perfector skrev:Gratulerar till ett helt otroligt snyggt jobb.
Den där kan du vara stolt över hela livet.
Kom den med posten ?
Schenker brukar vara väldigt försiktiga med alla paket medans posten kastar saker omkring sig, det har inte ändrats på alla år.
Men det var en fröjd att se din repning av objektet.


Ähum, jag har jobbat på schenker. Det går inte allt för försiktigt till där heller alltid...
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Fralle
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2010-01-28

Re: Tandberg TR1000

Inläggav Fralle » 2017-02-17 11:09

Väcker liv i denna tråd igen. Hittat ett par Tandberg för en femhundring och känner mig lite sugen. Hur är egentligen ljudet i denna pjäs som förstärkare betraktad? Den är ju otroligt vacker om inte annat:)

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Tandberg TR1000

Inläggav jowl » 2017-02-18 19:14

Mycket fint och lite gosigt, utan att bli alltför grumligt! Tål väl inga tungdrivna högtalare, en Sony STR6046 med i runda slängar halva nypriset och effekten jobbade nästan mer med de MP AB33 jag hade min TR1000 till. I gengäld får man lite extra kvalitet på ljudet.

Embearded
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-11-08

Re: Tandberg TR1000

Inläggav Embearded » 2017-03-06 16:45

Hej, det är dags att få nytt liv i min TR1000.
för att undvika att döda den helt, skulle någon som bytt kondningar i sig berätta vilka jag behöver (samt bör) byta. gärna med länk där jag kan beställa

//Martin

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Tandberg TR1000

Inläggav lennartj » 2017-03-07 01:01

Min TR1000 fick driva ett par B&W DM4, som troligen var de mest högupplösta högtalarna för under2000 kr/par på 1970-talet, och gjorde det med den äran!
Det kanske är på sin plats att nämna att DM4 är bland de mest lättdrivna i B&W's stora sortiment genom åren,
DM2 med snarlikt utseende fast ca. 1 dm större på varje ledd tålde (enligt spec.) bara 80 W in och gav inte mycket till ljudtryck med sin ynkliga verkningsgrad på 0,08% (men det var en transmission line som gick rakt ner till 20 Hz) .
DM4 med 0,3% verkningsgrad behöver bara 20 W för att prestera samma ljudryck.
Sonabs "70-talsmodeller hade enligt SP 0,20-025 % verkningsgrad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Tandberg TR1000

Inläggav jowl » 2017-03-09 23:39

Håller med Lennartj, hade B&W DM2 andra serien, och de var ruskigt tröga. (Sålde dem tyvärr istället för att skaffa ordentlig drivning, så jag fick aldrig riktigt uppleva dem leverera på topp, men det var väldans fina högtalare.) Provade aldrig med Sonab men med MP och några platta 80-tals Beovox 5000 och det matchade betydligt bättre. Jag hade min inne på service så jag vet inte exakt vad han bytte, men tror läskburkarna samt någon mer konding, och så var det någon transistor som hade gett upp helt och orsakade en död kanal.

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: Tandberg TR1000

Inläggav JeppeW » 2017-03-16 00:36

VIlken härlig historia!
Jag har en Tandberg Huldra 10, som jag recappat själv. Den låter helt fantastiskt! Jag kan också tillägga att skillnaden efter att ha bytt ut kondensatorerna, som var till hälften original och till hälften tidigare utbytta relativt billiga moderna varianter, var enorm! Jag stoppade i Nichicons audio grade serie (FG och KZ) och Elna Silmic (de flesta var denna typ). Det var värt det. Den spelar oerhört musikaliskt, varmt och smooth. Den används med ett par Castle Kendal högtalare från 1974.
Dessa Tandberg apparater förtjänas verkligen att tas om hand!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster