Konsulthjälp

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Konsulthjälp

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-10 15:30

Så här är det.Under en längre period har det ramlat in stereoattrialjer till mej.först hittade eller påträffade vid vårrensningar och grovsoprum.
Tex Revox B-77,Rega plano3.När sedan grovsoprummet stängdes kommer dom som automatiskt("Lasse du gillar ju såna här grejor,kan du t hand om det?).Tex.Philips cd.850,ett gäng Heybrook högtalare samt ett otal Vinylspelare,recivers,kasettdäck,cd spelare .(tror att jag har drygt 14 högtalarpar..)
Nu känns det ganska fullt så att säga.Har ganska svårt att slänga saker.
NU undrar jag om det finns någon person i Stockholmstrakten som kan konsulta mej lite.Vad som är lönt att lägga ner tid och pengar på och vad man tippa iväg.
Att sälja har jag inga problem med.Brygger gott kaffe och är ganska slängd på att fixa gott käk(efter konsulteringen)
Tacksam för svar
Hälsningar
Lars Tennemo

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Konsulthjälp

Inläggav PerStromgren » 2015-05-10 17:24

Det låter som ett riktigt trevligt uppdrag! Jag är säker på att du får napp!

Själv konsultar jag mest i Karlstad, om ens här...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-10 17:47

Släng in lite bilder på högtalarna så får man se vad du har samlat på dig.
En bild säger mer än 150 ord.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-10 20:51

ja,nu är det inte så rackarns lätt att fota i min källare.Nåt flipper för mycket ,nåt ekskåp för mycket samt några högtalare för mycket......
http://s50.photobucket.com/user/lassepi ... t=3&page=1

Hoppas ni blir klokare.......

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-10 20:55

Lasse-pin skrev:ja,nu är det inte så rackarns lätt att fota i min källare.Nåt flipper för mycket ,nåt ekskåp för mycket samt några högtalare för mycket......
http://s50.photobucket.com/user/lassepi ... t=3&page=1

Hoppas ni blir klokare.......

En guldgruva av högtalare ju.
Den trävita är gammas 1232 element
Hornet kan ger en mjuk karaktär med ett 10 ohms motstånd över + och - samt en kondensator 4.7uF i serie med signalen
Då låter den hur fint som helst.
Annars har Carlssonfantasterna på forumet nåt att bita i.
Du är en lycklig människa som får ta tag i allt det där.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-10 21:25

Ni förstår att jag behöver hjälp.Ändå har jag hyfsad koll på högtalarfronten.
För tillfället är det en Sony str-7055a (hittade den på Dalarö återvinningen)som inte förstår att han ska sluta spela om man tar bort kopplingen mellan main och preamp..
Tänkte göra en liten fuskröris med min Pioneer sr-101 reverb......
Så hjälp behöver jag
Nämnde jag pilsner?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-05-10 22:37

Tycker där står ganska mycket som är bra eller helt ok grejor. Sedan kan man ju diskutera syftet. Jag tycker du skall behålla sådant du själv gillar och tycker är roligt. Resten säljer du eller i värsta fall slänger du. Ser inte mycket som direkt måste slängas, men några saker hade lämnat om jag hade hittat dom på loppis (men det är ju bara jag):

Aga-skivspelaren
Marantzen som står under den (den är under philipseran, inte värd så mkt)
Om inte kassettdäck är av värstingtyp lämnar jag det, ingen som vill köpa och mycket mekanik som kan strula (bl.a. uttorkade remmar)
Hembyggen utan "märke" har sällan högre värde, även om det kan låta bra. Ibland kan det vara bra element i dom. Ibland kan man ta ur elementen och skicka lådan om man tycker det tar plats.

Det kan ju vara en början att tänka så. Allt går att sälja, men till rätt pris, för ovanstående hade jag lagt mig på "hundralappars nivå".
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-12 02:17

Jag ser inget som inte skulle vara värt besväret att sälja om du vill göra dig av med grejerna.

Visst, det där paret små Luxor-högtalare som står högt upp på var sida av en hylla blir du kanske inte rik av att sälja, men inte ens de är så "dåliga" att du inte får nåt alls för dem.

Jag inställer i vad tidigare skrivit - behåll de grejerna du tycker om!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-05-12 07:39

Tänk vad skönt det hade varit med en helt ren och tom källare. Jag håller också med, på bilden ser jag inget särskilt spännande och hade personligen gjort mig av med det mesta, eller troligen alltihop.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-12 07:54

Lådan med gammas handgjorda 12" hade jag absolut behållit om kanten är hel.
Handgjort i så motto att någon följt elementet och kollat allting efteråt istället för en ren maskintillverkning utan mänskligt öga.
Det var i alla fall så Gamma presenterade dom på den tiden dom tillverkades.
Den är värd ett bättre öde än att kastas bort.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-12 09:35

Carlssonhögtalarna skulle jag gärna sätta vantarna på :) dom ute i kanten kanske är byggsatser men dom med logo är väl OA-5 Typ II och Philips 9710 bredbandselement kostar pengar på Ebay.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-12 09:36

Jag tror Gammabasen skulle kunna lämpa sig för att experimentera med en låda som har njurformigt utstrålningsmöster.
Se bl.a tråden Lilla Hjärtat här på faktiskt. Det finns en finsk hemsida med mycket skrivet om sådant också.
Om någon skulle vara intresserad av att just experimentera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-12 20:05

Bra att få lite synpunkter och råd
Högtalarna har jag hyfsad koll på vad som skall ske med dom.
Problemet är resten..Några exempel.....
Jag har tre "tunga" recivers
1.En Sansui 5000x med en ytterst ynklig vänsterkanal
2 En Marantz 2226 b med lika taskig vänster kanal
3 En Sony STR-7055A som fungerar trots man kopplat bort byglarna mellan main och pre amp
en lite nyare "tung" Amp
4 Onkyo R1 som har fått spelet."in put selector ratten" har fått tokfnatt bara hoppar och hoppar.
MEN när den fått en dusch elektroniksprut var det lungt ett par min.
5 AKAI GXC -709kassettdäck motorn gnäller och det är riktigt enerverande.synd för jag gillar det
Sen kör jag kassettband hela tiden i källaren
Di små luxorhögtalarna ska vara kvar för dom är så gulliga.......

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-12 20:26

Elektroniken har jag dålig koll på, men högtaleriet ser fint ut.
Om gammalådorna är så fina som dom ser ut skulle dom gås igenom och få ett nytt liv, för dom basarna är mycket kompetenta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-12 20:40

paa skrev:Jag tror Gammabasen skulle kunna lämpa sig för att experimentera med en låda som har njurformigt utstrålningsmöster.
Se bl.a tråden Lilla Hjärtat här på faktiskt. Det finns en finsk hemsida med mycket skrivet om sådant också.
Om någon skulle vara intresserad av att just experimentera.

Har inte möjlighet vid denna punkten i livet, men annars på det stora hela skulle jag väldigt gärna medverka i ett projekt att få liv i Lilla Hjärtat. ( Speciellt om någon sitter på mer info/ritningar/beräkningar/mätningar än vad som publicerats. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-12 20:59

De basarna är det inget fel på.Ena dustcappen satt löst men den limmade jag fast.
Dom lever bra i min källare....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-12 21:44

Lasse-pin skrev:De basarna är det inget fel på.Ena dustcappen satt löst men den limmade jag fast.
Dom lever bra i min källare....

den 12'an skulle ha 100 liter basreflex för att må allra bäst.
Då blir det en kanon att lyssna på.
Annars finns marmorlådorna till försäljning på blocket med andra basar i, men med original mellan och diskantdomarna som skulle bli underbara med rätt bas.
Hade jag fortfarande hållit på skulle jag erbjudit mig att betala en bra slant för dina lådor.
Men jag har inte kropp för det numer så jag får nöja mig med att dregla på bilden av dom :-)

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-12 22:12

Jag menar att när jag blivit av med typ femton apparater.Bytt skumkanter på fyra högtalarpar.Byggt en låda till min rörförstärkare samt en plint till Lencon
Fått lov av frun att ta upp ett par stora golvhögtalare.Då ska jag jag hitta på något :wink: :wink: :wink:
Hmmm Jag tror jag målar framsidorna

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 08:58

Det borde finnas ett Carlsonforum nånstans där du ka avyttra OA-lådorna.
Det kan ju ge dig både en slant och utrymme hemma

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-17 16:46

Bäste Perfector
Jag satte in bilder på högtalarna för att du bad mej göra det.Har som sagt hyfsad koll vad som ska hända med dom.
Tex.Hexagon 2 högtalarna behöver nya skumkanter sen får dom respass.
Det var närmare bestämt elektroniken som är bekymret fast där verkar jag få lite bättre koll efter råd här.
Men tycker det hade varit trevligare att få råd över en kopp kaffe eller en pilsner........

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 17:11

Lasse-pin skrev:Bäste Perfector
Jag satte in bilder på högtalarna för att du bad mej göra det.Har som sagt hyfsad koll vad som ska hända med dom.
Tex.Hexagon 2 högtalarna behöver nya skumkanter sen får dom respass.
Det var närmare bestämt elektroniken som är bekymret fast där verkar jag få lite bättre koll efter råd här.
Men tycker det hade varit trevligare att få råd över en kopp kaffe eller en pilsner........

Jag reser sällan eftersom min hälsa är lite si och så.
Tack för alla bilder, dom var av stor glädje och för mig mest av allt den med Gammas 12" i.
Hade jag plats skulle jag som sagt bjudit en hyfsad slant för dom, men min boyta är så belamrad att hustrun skulle gå i taket om jag kom hem med nåt sånt.
Hoppas du får iväg det du vill bli av med så du kan samla på nya glada saker att ta hand om.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-17 18:08

Perfector skrev:Det borde finnas ett Carlsonforum nånstans där du ka avyttra OA-lådorna.
Det kan ju ge dig både en slant och utrymme hemma

Ja, och som tur är så finns det ett sådant:
http://www.carlssonplanet.com/forum/viewforum.php?f=46
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Vintage-hifi