mitt första högtalarprojekt b&o 1200

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl

mitt första högtalarprojekt b&o 1200

Inläggav jowl » 2015-05-15 10:29

Hej igen! Kanske borde posta detta i DIY-forumet, men det är ju här på Vintage-delen man vill vara. :)
För någon hundring införskaffade jag för något tag sedan ett par kantstötta Beovox 1200, och tänkte använda dem som övningshögtalare inför eventuella framtida behov av att själv kunna byta eller reparera t ex element. Den ena har etiketterna kvar och är av typ 6227. Den andra har inga klisterlappar...

De låter men högst olika. Upplevde att den ena lät lite bumligt och instängt så jag antog att något var snett med någondera elementet. När jag tog av fronten upptäckte jag att de är helt olika bestyckade. Basarna är ju desamma, och måtten, men på nr 1 sitter en 8 ohms SEAS diskant bakom galler, och på nr 2 sitter vad jag antar är en Peerless på 4ohm, men jag har aldrig lärt mig känna igen element med mindre än att tillverkaren står på dem... Först trodde jag något hänt nr 1, för den är redigt kantstött, och att diskanten bytts ut i samband med det. Men nu tror jag båda är original, men att originalpartnern till den äldre av de två (nr 1 gissar jag) fått sig en omgång och blivit ersatt på garantin av en annan 1200 - en annan modell, med annorlunda karaktär, och ett ljud anpassat till Beomaster 1200:s (enligt länkarna nedan) lite speciella sound, men med samma namn och utseende. Men två udda högtalare, varav den ena dessutom låter klart taskigt, blir ju ingen glad av (och förstärkaren jag fick med är en Kenwood KR-3200 och inte en Beomaster), så jag undrar nu hur man skulle kunna gå tillväga för att bakåtmodifiera den nyare lådan (som inte låter bra) till att bli identisk med nr 1. Behöver jag bygga ett helt nytt delningsfilter, eller finns det någon genväg? Förutsatt att jag kan finna en SEAS-diskant av rätt dimension och ohmtal...

Kondingvärden på nr 1 är 12uF (kan inte tricket för att skriva mikro här på nallen) och 25uF, och de spruckna, brända plasthöljena på nr 2 tror jag säger 8 och 12uF, med reservation för eventuell edit inom ett par timmar när jag vidimerat saken. :wink:

http://s725.photobucket.com/user/Joel_L ... dia&page=1

http://beocentral.com/beovox1200-1970s
http://beocentral.com/beovox1200-1960s

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: mitt första högtalarprojekt b&o 1200

Inläggav Perfector » 2015-05-15 11:05

byte kondingar är nog ett måste.
Sedan kan man argumentera för ett byte av båda basarna till något som passar övriga element.
Då kanske dom beter sig likadant och harmonin kommer tillbaks.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-15 12:44

Men basarna ser i stort sett lika ut... Samma bokstäver (SR16012) återfinns i vart fall på båda, och kon och spindel är likadana... Sen ser faktiskt själva magneterna lite olika ut, men det gissar/hoppas jag bara ska vara kosmetiskt... Annars vore det bra segt. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 14:07

bilder på magneterna kan vara till hjälp.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-15 16:38

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 17:27

Ser ut som samma element.
Och nästan som isophon om man ser på uppbyggnaden.
Är dom hela så var rädd om dom

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-15 17:43

De är hela! Och jo, jag kollade runt på bajjen efter en diskant som den jag behöver, och alltså... Skulle jag lägga en femhundring på ett sånt, och sen dessutom bygga nytt filter och faktiskt få lådorna att låta okej... Tror ju inte att särskilt många människor skulle betala mer än just femhundra ändå. Så egentligen kanske man borde lägga ut elementen för halva bajj-priset så det blir lite skäligt, och istället lägga pengarna på till exempel de OA6ii (tror jag) som jag sprang på nyss (lade ut tre foton på Photobucket, jag lyckades inte riktigt googla mig fram till total säkerhet). Fast man kan inte testa dem så man vet om energizern är OK, och är den inte det så är det ju såklart inte direkt mera kul att fixa dem... :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 18:17

Filtren bör du bara byta kondingarna på så blir det som det ska vara.
en seasdiskant kan man hitta på tradera lite å och då.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-15 18:56

Fast... Det är ju ett filter anpassat för en diskant på 4 ohm? I låda nr 1 sitter en 8-ohmig. Innebär inte det att filtret i nr 2 kommer balla ur om det plötsligt tillkommer ytterligare åtta ohm i ekvationen?

Jag antar att jag skulle kunna ta bort det lilla motståndet i låda två och ersätta kondingarna där med kondingar med samma värde som i låda 1, eftersom layouten på schemat då skulle bli likadan. Återstår då att få samma delningsfrekvens. Kan man på något sätt mäta upp vid vilken frekvens som spolarna delar? Det kan ju för all del vara så att de delar på samma ställe trots att de ser olika ut och är designade för lådor med olika diskanter. Tror jag skulle kunna leta rätt på en multimeter...

Går inte det så vore kanske det lättaste (och enda?) alternativet att skaffa ett par nya filter, löda på kondingar och motstånd och så - boom! - två prima högtalare. När jag lyckats hitta dendär diskanten alltså. :lol:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 18:59

jowl skrev:Fast... Det är ju ett filter anpassat för en diskant på 4 ohm? I låda nr 1 sitter en 8-ohmig. Innebär inte det att filtret i nr 2 kommer balla ur om det plötsligt tillkommer ytterligare åtta ohm i ekvationen?

Jag antar att jag skulle kunna ta bort det lilla motståndet i låda två och ersätta kondingarna där med kondingar med samma värde som i låda 1, eftersom layouten på schemat då skulle bli likadan. Återstår då att få samma delningsfrekvens. Kan man på något sätt mäta upp vid vilken frekvens som spolarna delar? Det kan ju för all del vara så att de delar på samma ställe trots att de ser olika ut och är designade för lådor med olika diskanter. Tror jag skulle kunna leta rätt på en multimeter...

Går inte det så vore kanske det lättaste (och enda?) alternativet att skaffa ett par nya filter, löda på kondingar och motstånd och så - boom! - två prima högtalare. När jag lyckats hitta dendär diskanten alltså. :lol:

beror på om det var 4 ohm från början.
Man kan ju snickra filter för blandade impedanser.
ska kika runt lite och se om jag kan hitta info om högtalaren.
Vad är komponentvärdet på kondingen till diskanten?
Det borde vara den med minsta värdet på.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-15 19:25

I låda 1, den med 8 ohm Seas diskant, är det 12uF till diskanten, 25 till basen. I den andra som skall moddas är jag lite mera osäker på vilken konding som är vilken, layouten är ju olika... Men för mitt otränade öga ser det ut som om det är 12uF till diskanten men 8uF till basen... Dvs värdena stämmer, men jag är osäker på var i kedjan de kommer, det syns bättre på det andra filtret. Har lagt upp en närbild på låda 2, hoppas det syns bra. Svart och röd går till basen, lila och vit (som dock bränts till svart där den går in i filtret, den har visst legat mot motståndet) till diskanten. Högtalarkabeln på höger sida är blåmärkt. Vänstra kondingen är 12uF, högra 8uF. Denhär var alltså 4 ohm från början, men behöver konverteras till 8.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-15 19:28

Om min teori stämmer att låda 2 inte är samma serie eller typ som låda 1, så har det varit svårt att hitta något om den tycker jag. Länkarna i första meddelandet i tråden är vad jag fick fram vid en första sökning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 20:18

då ser det ut som om filtret är för 4 ohm rakt av.
Frågan är vad för diskant som sitter i den med 4 ohm alla element
Sen ser motstånden som dämpar diskanten brända ut.
Delning kan vara 1800 Hz och då funkar 2000 lika bra.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-05-15 21:32

Såhär krångligt är det med B&O ibland....
Det finns tre typer av 1200:an.
type 6218 med Heco bas och Peerless kondiskant.
type 6227 med Heco bas och Seas dome diskant.
type 6235 med 7" bas,dome och kondiskant.Alltså en 3-vägs.
Tittar man på numren så verkar de komma logiskt i ordningsföljd.
För att göra livet ändå dj......re för oss entusiaster så finns det avvikelser i olika serier.T.ex lär type 6235 också finnas som 2-vägs.Mellanvarianter finns också med "fel" bas!

Hur som helst är basarna på bild Heco.

Dome-diskanten ska ha originalnr 8480058 och den är på 3ohm.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-16 16:29

Ja det var då fanken. Det är såklart så att burk nr 2 är av typ 6218. Varför i all världen den parats ihop med 622/:an kan man ju spekulera i... otroligt olika ljudbild för att till det yttre se så lika ut har de i vart fall. Tack för påpekandet, Rolf! Men nog måste väl Seas-diskanten vara på 8 ohm? Eller, 4/8 ohm står det på de lite prydligare etiketter som är på diskanterna som finns på Ebay, på min etikett ser det ut som att 4:an har halkat lite snett och sitter under "type"...

Hursomhelst, på http://www.radiomuseum.org/r/bang_beovox_1200_6227.html framgår ju faktiskt, inser jag nu när jag studerat lite mera schematik, egenskaperna för spolarna. Stoppa mig i tid nu, men jag gör nog alltså så att jag bygger ett, kanske två delningsfilter enligt den modellen medan jag letar diskant till vettigt pris. Bråttom är det ju inte nödvändigtvis, ska ändå till att beställa en bunt kondingar till min övningsförstärkare (och byta dem...), och om det går bra göra detsamma på finstärkaren... sätta en ny signalkabel på skivspelaren... och så kan jag ju putsa upp lådorna lite så länge. Mina AB-11 kan behöva en facelift också. :roll:

jowl

Inläggav jowl » 2016-06-07 13:15

Den som väntar på något gott! Tog äntligen mod till mig och snickrade ihop filter (det andra klart snyggare än det första, man lär så länge man lever....) och borrade upp hål för Seas-diskanten. De har fått sig några omgångar hårdvaxolja och står nu och lyser ikapp med den Tandberg TR200 jag haft stående ungefär lika länge, och som det visade sig faktiskt funkade. Det var bara det att den var min första vintage-pryl och då vid min första felsökning likställde jag död kanal med katastrof, inte glappa omkopplare... :roll:
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-07 15:49

jowl skrev:Den som väntar på något gott! Tog äntligen mod till mig och snickrade ihop filter (det andra klart snyggare än det första, man lär så länge man lever....) och borrade upp hål för Seas-diskanten. De har fått sig några omgångar hårdvaxolja och står nu och lyser ikapp med den Tandberg TR200 jag haft stående ungefär lika länge, och som det visade sig faktiskt funkade. Det var bara det att den var min första vintage-pryl och då vid min första felsökning likställde jag död kanal med katastrof, inte glappa omkopplare... :roll:
[ Bild ]

Elegant så det förslår.
Mycket välgjort.

Återgå till Vintage-hifi