OA6 typ 2 vs Popboxen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl

OA6 typ 2 vs Popboxen

Inläggav jowl » 2015-05-24 12:46

Vilken skulle ni helst äga, och varför? Har lite häng på ett par OA6 typ 2 (funktion okänd, de är dammiga och har bucklor i träimitationen samt står på olika höga piedestaler, men låt oss utgå från att de fungerar) och en kollega har ett par Popboxar hemma. Dem gillar jag skarpt, även om jag tror han kan trimma bort lite distortion om har ger sig på att finslipa systemet. Jag är ute efter något ortoakustiskt att ha på jobbet, jag är klassisk musiker och gillar att öva med skivor. De AB-11 jag har i övningsrummet just nu är inte riktigt tillräckliga för att någorlunda avspänt skapa en illusion av att man sitter "i" orkestern och spelar.

Har förstått att OA6ii är ett helsike att renovera, så jag ger mig nog inte i kast med dem om de visar sig inte vara helt hundra. Vet också att bas-energizern inte tål för hög ansträngning, och även om jag nu spelar med orkester och inte med ett metalband eller kommer spela techno på dem så måste jag kunna dra på lite. Initialt känns OA6ii lite som en billig version av något finare, medan Popboxen känns som en lyxig lösning av billig karaktär (jag tänker liksom Mercedes A-klass kontra Golf GTI :)) men jag har förstått att OA6ii låter förvånansvärt bra.

Om ni har ännu bättre förslag som skulle passa mitt ändamål bättre så emottages dessa tacksamt! De här två paren finns i närområdet (både att åka långt och spara några tusen till känns mycket ansträngande eftersom jag egentligen är cykelburen och måste be om hjälp med transporten) men jag har hört att framförhållning är bra. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: OA6 typ 2 vs Popboxen

Inläggav petersteindl » 2015-05-24 13:05

Ta hem båda paren och lyssna. Är popboxen med 800 ohm och med Idestam-Almqvist rörslutsteg? Om det är med Idestam-Almqvist rörslutsteg och 800 ohm 9710 så skulle jag tveklöst välja dessa.

OA6 typ 2 är en 3-vägare och bör ha lite mer kapacitet i basen, men det är 9710 både i bas och i mellanregister så vinsten är inte så stor som den skulle kunna ha varit med ett bättre baselement.

Du måste ändå prova dessa för att veta i vilket skick de är i.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-24 13:45

Nej, det är den "vanliga" Boxen utan slutsteg... Annars hade man lagt på ett kol! OA6:orna står på ett auktionshus här i stan, och de har (har jag för mig) tvåstifts stickkontakt, vilket gör att jag inte kan prova dem ens om jag tar med mig någon av mina förstärkare hemifrån... Med mindre än att jag i skydd av mörkret och lite övrig bråte klipper av dessa och skalar sladden och låtsas som ingenting. :D
När min kollega köpte boxarna, som också hade de där jobbiga stiften och som sägs härröra från samma källa, fanns det också en Telefunken-förstärkare från sent 70 med rätt ingångar till salu... Mycket praktiskt, då kunde man prova båda delar!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-05-24 15:20

Med två sådana här och en några stumpar högtalarkabel fixar du den adapter som behövs för provlyssning.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogtalare/hogtalarkontakter/kontakt-hogtalare-hona-p39142
Bild
Men det är risk att du köper dig problem med OA6II. De kan säkert låta bra om de är i ordning men du skrev själv "Har förstått att OA6ii är ett helsike att renovera". Dock har de inte "träimitation" som du skrev. Det är äkta träfaner.

Ett nyare altenativ är OA12 eller OA14. Antingen färdigrenoverade till högre pris eller renoveringspar till lägre pris, dock högre än för ett par Popboxen förmodligen.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-24 15:22

jowl skrev:Nej, det är den "vanliga" Boxen utan slutsteg... Annars hade man lagt på ett kol! OA6:orna står på ett auktionshus här i stan, och de har (har jag för mig) tvåstifts stickkontakt, vilket gör att jag inte kan prova dem ens om jag tar med mig någon av mina förstärkare hemifrån... Med mindre än att jag i skydd av mörkret och lite övrig bråte klipper av dessa och skalar sladden och låtsas som ingenting. :D

Om det nu är den kontakt jag tror att det är, är ju en litet snyggare lösning att köpa två DIN-honor och skruva på sladdar som passar i din förstärkare. Sådana här:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... ona-p39142

OA6-II bör vara kapablare, men jag har faktiskt aldrig hört dem. Popboxar lirar jag på här hemma, mer eller mindre dagligen.

PS. Jaha... För långsam! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-24 15:43

jowl skrev:Vilken skulle ni helst äga, och varför?

OA-6 typ 2 helt klart. De är ovanligare. Popboxar finns det väl hur många som helst, men 6ii är det nog inte så många spelande par kvar av.

( Väljer man Carlsson efter bästa ljud, så är ingendera med på kortlistan om vi säger så. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-24 17:16

Hm, de här var klädda med någonslags plastfilm, man ser bucklorna på en av bilderna. Det kanske inte alls rör sig om OA6ii?? 8O

Jo, har funderat på OA14, men det finns mig veterligen inga till salu i trakten. Däremot ett par KEF Concerto från 1969, som lockar trots icke-ortoakustiken, men halva nöjet i dethär fallet består ju i att jaga loppisartiklar och förhoppningsvis få dem för långt under fullpris. Annars blir det klagomål hemma. Måste kunna motivera ett sjunde par. :roll:

Bild

Bild
Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-05-24 17:55

Nja,tyvärr verkar det inte vara några OA6 typ2,utan hembyggda OA5-kopior.
Orsaken till den hårda domen är att jag ser ingen nätsladd under,ingen equalizer,inget galler för basen under,Philips diskanter,ej komplett mellanregister osv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-24 19:32

jowl skrev:Hm, de här var klädda med någonslags plastfilm, man ser bucklorna på en av bilderna. Det kanske inte alls rör sig om OA6ii?? 8O

Jo, har funderat på OA14, men det finns mig veterligen inga till salu i trakten. Däremot ett par KEF Concerto från 1969, som lockar trots icke-ortoakustiken, men halva nöjet i dethär fallet består ju i att jaga loppisartiklar och förhoppningsvis få dem för långt under fullpris. Annars blir det klagomål hemma. Måste kunna motivera ett sjunde par. :roll:

[ Bild ]

[ Bild ]
[ Bild ]

Ledsen, rolfzetterberg har rätt. De där högtalarna är inga OA6-2. Det ser ut som ett par risiga hemmabyggen av OA-5 med andra diskanter än original. Dessutom ser kanten inte hel ut på 9710.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-24 19:47

Bra, då låter jag bli att köpa! Har försökt läsa mig fram till vilken Carlsson-modell det rört sig om då de saluförs som Carlsson, och på bild har OA6ii varit mest lika.

Återgå till Vintage-hifi