Moderator: Redaktörer
momus skrev:Förstärkaren är en NAD-stärkare, aningen modifierad (högtalarugtången) för att passa en trevägare av Audio Pros design. Trevägaren var tillverkad i Danmark och hade en tiotumsbas placerad precis intill golvet (element made in Taiwan). Högtalaren var ungefär metern hög och bestod alltså av bas, mellanregisterr och diskant. Låter faktiskt riktigt bra. Använder en kombination Audio Pro A3 - 45 i min undervisning och ljudet fyller lätt en föreläsningssal på ca 100 kvm. Audio Pro tillverkade också en enklare variant ombyggd för att passa en tvåvägare, också tillverkad i Danmark med en SEAS 5 tummare och en metalldome. Kopplingen mellan stärkare och högtalare var en enklare variant av Karl Erik Ståhls patent där man "lurar" högtalarelementen att vara bättre än vad dom är (Ace Bas). Ett patent som sen dök upp i förstärkare/högtalare av märket Sharp och sen dök samma sak upp i subwoofers av Yamahas tillverkning. Audio Pro A 2 - 25 (den mindre med NAD förstärkeri) och Audio Pro 3 -45 tillverkades i början på nittiotalet som en slags billighetsvariant av Audio Pro 2 -2 (tror jag den hette). Audio Pro 3 - 45 fanns bara ett kort tag på marknaden eftersom (här är jag lite osäker rent källkritiskt) Audio Pro fick ekonomiska problem och närmade sig en konkurs. Dom krävdes på bankgaranti och en stor del av Audio Pro 2 -25 och 3 -45 såldes ut billigt på On Off- varuhus runtom i landet hösten 1993.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster