Jag skrev ut en stroboskopskiva från internet. Streckens vandring visar att spelaren snurrar för fort. Spelaren har AC-motor och är remdriven. Det är en Inertia BDT 1. Remmen känns något slapp.
Tacksam för svar.
Moderator: Redaktörer
Skrivbordet skrev:Tack för svar.
Stroboskopskivan är för 50 Hz. I går kväll kollade jag hastigheten med en skiva från Dual, en originalskiva i aluminium, som jag turligt lyckades hitta på en loppis.
Spelaren går lite för fort.
Det kan inte ha att göra med att det på den tiden då spelaren var ny, var 220 volt i vägguttagen? Nu är det ju 230 volt.
Remmen ja, den är lite slapp. Den vill inte gärna skifta från 33 till 45.
Ny rem och problemet är borta?
Olja, Perfector... Du verkar ju vara mer kunnig än de flesta. Du har en så´n här spelare själv alltså... Vad för olja ska jag använda?
M v h
Skrivbordet skrev:Tack för svar.
En ny rem alltså.
Problemet är väl att jag inte vet storleken på originalremmen. Men det kanske man vet på verksta´n i Kollered.
Har du någon uppfattning om priset?
Tack för erbjudandet om din spelare, men jag står över. Jag har bekymmer så det räcker med min BDT 1. Men jag vill gärna ha igång den...
rolfzetterberg skrev:Perfector,du skrev ju högre upp att spänningen inte har någon betydelse?
Det gör den inte heller eftersom det är en synkronmotor på BDT1.
(teoretiskt lär det finnas en liten,liten fördröjning i en synkronmotor,men det lilla spelar ingen roll här).
Tallriken saknar hål och man kan alltså inte använda det föreslagna knepet utan får ta till ståltråd som man lägger på remmen med.Eller använda andra knep.
BDT-1 har ett kretskort som liknar Thorens med ett motstånd och en konding för startlindningen.Dessutom finns det en liten avstörningskonding över nätbrytaren.
rolfzetterberg skrev:(teoretiskt lär det finnas en liten,liten fördröjning i en synkronmotor,men det lilla spelar ingen roll här).
PeterAkemark skrev:Vad har du för belysning av grammofonen/stroboskopskivan och hur vet du att utskriften verkligen är i skala 1:1?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster