Vinylspelare som går för fort; vad göra?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Vinylspelare som går för fort; vad göra?

Inläggav Skrivbordet » 2015-06-01 10:29

Jag skrev ut en stroboskopskiva från internet. Streckens vandring visar att spelaren snurrar för fort. Spelaren har AC-motor och är remdriven. Det är en Inertia BDT 1. Remmen känns något slapp.
Tacksam för svar.

Falkis
Forumpoet

Re: Vinylspelare som går för fort; vad göra?

Inläggav Falkis » 2015-06-01 12:23

Det är för tjock rem.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-06-01 17:28

Dum fråga kanske, men har du skrivit ut stroboskiva för 50 eller 60 Hz?

Du skall använda 50 hz modellen.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-01 21:41

Rent tekniskt kan inte motorn gå fel i hastighet.
Det är en klockmotor som hämtar frekvensen från elnätet och med ett par motstånd kan den kopplas på 2 olika sätt.
Om den går för fort kan du ha hittat en stroboskiva för 60 Hz
Om den inte vill växla till 45 varv så är den utsliten och behöver bytas.
Kollereds radio i GbG kan tillverka remmar åt dig.
Passa på att smörja om lagret samtidigt som du byter rem.
Lyft upp tallriken och torka ur lagret med en bit toapapper som du tvinnar så det går att skruva ner den i hålet.
Kan behövas 2 omgångar för att få upp alltihop.
Droppa sedan in Lagom tunn olja, Ca: 7-9 droppar och sänk ner tallriken samtidigt som du monterar den nya remmen.
Det tar någon minut för lagret att sjunka ner då oljan ska upp mellan axel och lagervägg.
Ta inte för mycket olja för då kommer den att glida upp och ut på undersidan tills den kladdar ner remmen och då är allt ogjort.
Rent så där, så har jag en tallrik men Inspektionshål till en BDT2 som jag kunde avvara.
Den sitter på ett verk som har en tråd i tonarmen som är av så den brummar, men det går att serva så den blir som ny.
Då är det enklare att kolla om remmen lyfter som den ska vid 45 varv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-06-02 07:41

Tack för svar.
Stroboskopskivan är för 50 Hz. I går kväll kollade jag hastigheten med en skiva från Dual, en originalskiva i aluminium, som jag turligt lyckades hitta på en loppis.
Spelaren går lite för fort.
Det kan inte ha att göra med att det på den tiden då spelaren var ny, var 220 volt i vägguttagen? Nu är det ju 230 volt.
Remmen ja, den är lite slapp. Den vill inte gärna skifta från 33 till 45.
Ny rem och problemet är borta?
Olja, Perfector... Du verkar ju vara mer kunnig än de flesta. Du har en så´n här spelare själv alltså... Vad för olja ska jag använda?
M v h

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-02 08:08

Skrivbordet skrev:Tack för svar.
Stroboskopskivan är för 50 Hz. I går kväll kollade jag hastigheten med en skiva från Dual, en originalskiva i aluminium, som jag turligt lyckades hitta på en loppis.
Spelaren går lite för fort.
Det kan inte ha att göra med att det på den tiden då spelaren var ny, var 220 volt i vägguttagen? Nu är det ju 230 volt.
Remmen ja, den är lite slapp. Den vill inte gärna skifta från 33 till 45.
Ny rem och problemet är borta?
Olja, Perfector... Du verkar ju vara mer kunnig än de flesta. Du har en så´n här spelare själv alltså... Vad för olja ska jag använda?
M v h

Jag använder i dagsläget symaskinsolja, då krävs Ca: 10 droppar.
Om du använder SAE 5-40 så räcker 8 droppar.
Ett osmort lager sliter på axeltappen i lagret och kan även resultera i att den går för fort.
Den tjockare oljan bidrar till att öka friktionen så den saktar farten något utan att svajet ökar.
Är det inte 50 Hz trots högre spänning?
Jag har ingen frekvensräknare så jag vet inte själv.
Och om du vill h vraket med bdt-2 tallriken är den din.
I så fall måste jag hitta ett emballage att skicka den i så den inte kommer fram med en trasig axel och lager
Såvida inte du har vägarna förbi Trosa, då kan du hämta den om du är på väg nånstans.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-06-02 12:33

Tack för svar.
En ny rem alltså.
Problemet är väl att jag inte vet storleken på originalremmen. Men det kanske man vet på verksta´n i Kollered.
Har du någon uppfattning om priset?
Tack för erbjudandet om din spelare, men jag står över. Jag har bekymmer så det räcker med min BDT 1. Men jag vill gärna ha igång den...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-02 12:51

Skrivbordet skrev:Tack för svar.
En ny rem alltså.
Problemet är väl att jag inte vet storleken på originalremmen. Men det kanske man vet på verksta´n i Kollered.
Har du någon uppfattning om priset?
Tack för erbjudandet om din spelare, men jag står över. Jag har bekymmer så det räcker med min BDT 1. Men jag vill gärna ha igång den...

Med hålen i tallriken är det busenkelt att hålla ut remmen så den kommer över motortrissan.
Utan de 2 hålen i tallriken måste du gissa hur mycket du ska sträcka remmen.
Men du gör som du behagar.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2015-06-10 16:38

Börja med att kolla så du inte har avlagringar på remskivan som sitter på motorn.
Har du det så blir det automatiskt fel hastighet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-10 00:47

Man kan åxå fundera på en reglertrafo som kan ge lägre spänning ut tills man får den hastighet man ska ha.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-07-10 13:06

Perfector,du skrev ju högre upp att spänningen inte har någon betydelse?
Det gör den inte heller eftersom det är en synkronmotor på BDT1.
(teoretiskt lär det finnas en liten,liten fördröjning i en synkronmotor,men det lilla spelar ingen roll här).

Tallriken saknar hål och man kan alltså inte använda det föreslagna knepet utan får ta till ståltråd som man lägger på remmen med.Eller använda andra knep.

BDT-1 har ett kretskort som liknar Thorens med ett motstånd och en konding för startlindningen.Dessutom finns det en liten avstörningskonding över nätbrytaren.
Bilagor
Inertia BDT1 motor kretskort.jpg
Inertia BDT1 motor kretskort.jpg (136.15 KiB) Visad 1910 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-10 14:16

rolfzetterberg skrev:Perfector,du skrev ju högre upp att spänningen inte har någon betydelse?
Det gör den inte heller eftersom det är en synkronmotor på BDT1.
(teoretiskt lär det finnas en liten,liten fördröjning i en synkronmotor,men det lilla spelar ingen roll här).

Tallriken saknar hål och man kan alltså inte använda det föreslagna knepet utan får ta till ståltråd som man lägger på remmen med.Eller använda andra knep.

BDT-1 har ett kretskort som liknar Thorens med ett motstånd och en konding för startlindningen.Dessutom finns det en liten avstörningskonding över nätbrytaren.

exakt samma som på BDT-2 som jag har.
så det är ingen skillnad.
Kan det vara så att tallrikens remskiva är större än BDT-2'ans?
Jag har en spelare som har tallrik, tonarm med en tråd lös i och lager samt sprucket lock.
du får gärna ta över hela och se om det kan vara dig till någon hjälp.
Edit:
Man kan faktiskt svarva ner remskivan på motorn med en liten vass modellkniv och polera den med ett fint papper efteråt.
Visserligen är det ett rejält pillande, men det går och kan nog få ner varvet på din bdt-1'a

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-10 14:42

rolfzetterberg skrev:(teoretiskt lär det finnas en liten,liten fördröjning i en synkronmotor,men det lilla spelar ingen roll här).

Nja, en synkronmotor har en liten faseftersläpning som beror på drivmomentets storlek, men den är ju konstant och påverkar inte varvtalet alls.
Man kan se det som en fjädrande bogserlina, den bogserade bilen går lika fort som den bogserande, bara lite olika långt efter beroende på hur tungt det går.

En asynkronmotor däremot har frekvenseftersläpning, som gör att belastningen påverkar varvtalet.
Det är mer som en segelbåt med vinden rakt från aktern, att båten inte går lika fort som vinden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-07-11 13:54

Vad har du för belysning av grammofonen/stroboskopskivan och hur vet du att utskriften verkligen är i skala 1:1?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-11 14:40

PeterAkemark skrev:Vad har du för belysning av grammofonen/stroboskopskivan och hur vet du att utskriften verkligen är i skala 1:1?

Skalan på utskriften spelar ingen betydelse. Det blir lika många streck per varv i vilket fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-07-11 18:41

Jo, PAA det är rätt. Tänkte lite fel där. Angående ljuset så tänker jag att det kan vara en LED lampa med något switchande nätaggregat med fel frekvens. Kanske lite långsökt.

Återgå till Vintage-hifi