Felsöka B&O receiver - en kanal svagare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Stereomono

Felsöka B&O receiver - en kanal svagare

Inläggav Stereomono » 2015-06-01 20:17

Köpte en gammal B&O Beostar 3000-2. Högra kanalen låter svagare och påverkas inte heller av treble- och bass-reglagen. Nån idé om var felsökning ska börja och hur? (Jag har ställt in-nivåerna med trimpotarna på undersidan så de är lika)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Felsöka B&O receiver - en kanal svagare

Inläggav Fjonkalicious » 2015-06-02 13:05

Du menar nog en beomaster 3000-2.

Äldre hifi behäftas gärna med oxid lite här och var. Prova att mecka med samtliga reglage/knappar för att se om du hör ngn skillnad. Det kan vara oxid i ett tape-reglage t.ex. som gör att det låter mindre i en kanal.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Stereomono

Inläggav Stereomono » 2015-06-02 13:31

Ja såklart, en Beomaster är det ju;)

Nja, jag har testat att flippra med alla reglage men det hjälper inte. Fenomenet är oberoende av ljudkälla, dvs samma på tape in, phono in och via tunern. Kan det vara de tre nätkondingarna som behöver bytas ut? Är de kopplade till respektive kanal?
Märker också att det inte är så bra tryck i ljudet på den kanal som fungerar; och när man drar på ligger det lite distortion på. Tyder inte sånt på kondingarna?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-06-04 03:09

På den här sidan finns schema, i samma fil finns både "3000" och "3000-2":
http://beophile.com/?page_id=8253

Schemat är dock av rätt dålig kvalitet - det är nära på omöjligt att se om två korsande ledningar har kontakt med varandra eller bara just korsar varandra. Här får man gissa. :( Jag gissar att om de korsar varandra så korsar de utan kontakt i korset.

Om man tittar på tonkontrollstegen, pdf-sida 53, exempelvis den nedre (vänstra) kanalen, så ser man att ljudet faktiskt kan ta sig igenom även om de två högra transistorerna i steget inte arbetar ordentligt. Ljudet kan komma in via motståndet 525, bas-potentiometerns ändanslutningar, motståndet 528, och kondensatorn 536. Detta är gissningsvis vad som händer på den trasiga kanalen i din reciever. Tonkontrollerna har på varje kanal två transistorer, TR54+55 respektive TR40+41. I schemat finns praktiskt nog likspänningsnivåer utmärkta, om än svårläsliga. Med en enkel multimeter så skulle du kunna mäta spänningarna. Troligtvis finns det rejäla avvikelser på den kanal som inte fungerar.

Titta, mät och återkom.

Stereomono

Inläggav Stereomono » 2015-06-04 09:57

Tack för tips! Jag har schemat i original. Satt i ett igenklistrat kuvert på insidan av trähöljet:)
Jag är inte så säker på att mäta i hifi-apparater (bättre på rörstärkare med gott om plats;) så jag vet inte riktigt var jag mäter när det gäller transistorerna - mellan vilka punkter i så fall?
Idiotfråga men då ska apparaten vara påslagen eller?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-04 10:05

Mätpunkterna borde vara märkta på ett sätt som går att återfinna i schema. Eller tvärt om, menar jag. Ja, det är bäst att apparaten är påslagen :-)
Don’t just do something, sit there.

Stereomono

Inläggav Stereomono » 2015-06-04 13:01

Så här ser det ut på schemat i det området. Hur mäter man?
Bilagor
beomaster.JPG
beomaster.JPG (114.21 KiB) Visad 1817 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-06-04 17:56

Oj, mycket bättre kvalitet! Om inte annat så gissar jag att du kan göra B&O-världen lite lyckligare om du orkar scanna/fota hela manualen och skicka till nån av de där siterna som har schemor :)

Det kan variera rätt mycket mellan olika apparater/tillverkare på hur svårt det är att hitta var på kretskortet en viss punkt i schemat finns. På vissa står det tydligt utmärkt invid komponenterna vad som är vad, på vissa finns mätpunkterna utmärkta, medan på andra så sitter allt bara "huller om buller" på ett kretskort helt utan text.

Det verkar finnas en del bilder av själva kretskorten i servicemanualen men jag blev inte riktigt klok på om just den här delen fanns med eller om det endast var radiodelen.

Du lär ju ändå bli tvungen att skruva av locket på apparaten så ett par foton på innanmätet kan nog vara bra för att kunna ge fler tips.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-04 21:22

Hittade denna tills vidare. Bild

Står komponentbeteckningarna på den bild i manualen som visar kretskortet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-04 21:27

Sådana där gamla trimpotar, kolbana måste det ju vara, brukar de hålla stilen?

Stereomono

Inläggav Stereomono » 2015-06-05 15:16

Komponentbeteckningar, du menar deras värden? Ja, det ser man ju på schemat.
Men var/hur mäter man?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-05 23:57

Du har enl. uppgift bilder på kretskortet också; står värdena där kan du kolla schemasiffror, hitta position på kretskortsbild och sen på kretskortet.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-06-06 00:17

Har ditt schema nån bild som motsvarar den här bilden (från pdf:en)? (Denna bild är avklippt i sidled)
beomaster3000.PNG
beomaster3000.PNG (213.92 KiB) Visad 1716 gånger

I så fall så önskas en bild på den bilden ur ditt schema. Ja, eller hela schemat scannat!

Bilden du visar är lite för suddig för att det ska gå att tydligt se vad som är vad, men jag har gissat lite från luddigheterna - det här borde vara de aktuella mätpunkterna:
Beomaster 3000 RSCN2140.jpg
Beomaster 3000 RSCN2140.jpg (124.43 KiB) Visad 1716 gånger

Kortet verkar vara symetriskt så motsvarande punkter för andra kanalen sitter spegelvänt på andra sidan.

Vissa beteckningar, t.ex. motstånd och kondensatorer, står direkt i schemat men det verkar som att man måste slå upp t.ex. transistorerna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-06 00:22

MiaM skrev:Bilden du visar är lite för suddig för att det ska gå att tydligt se vad som är vad, men jag har gissat lite från luddigheterna -

Ja, TS kanske kan fota sitt kretskort (kan ju vara revisioner dessutom), jag resonerade så att en bild är bättre än ingen bild.

Återgå till Vintage-hifi