Teleton SST 222 s

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl

Teleton SST 222 s

Inläggav jowl » 2015-06-14 16:44

Sprang på ett par små uppåtriktade kubhögtalare hos granntanten, någonslags Sonab-klon. Tog tyvärr inget kort på elementen, men där var två. Basen hade gummikanter, sen minns jag inte mer för timern på brödet i ugnen gick ut...
De var hopparade med en Pioneer SX440, så jag gissar att det rör sig om någonslags lagom billig högtalare. De var otroligt dammiga i elementen efter att ha stått stilla i några år så jag tordes inte kolla ljudet, men jag tror ändå jag måste prata dem av henne. Precis vad jag behöver till jobbet. Är det någon här som minns något om dessa högtalare?
Bild

Cicaro

Re: Teleton SST 222 s

Inläggav Cicaro » 2015-06-15 14:05

Nja inte mycket. Men sprang på en annan modell av teleton för några år sen, finns med i en gissningstävling och recenserade här:
viewtopic.php?f=19&t=50631&hilit=teleton&start=90

De du pratar om finns med i Stereo och Hifi 76. Såldes då för 485:- och levererades i par med vänster och högerhögtalare. Delningsfrekvens vid 3000 Hz.

Eftersom du nämnde sonab så kan jag som jämförelse nämna att Sonabs OD11 samma år kostade 650 kr.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

jowl

Inläggav jowl » 2015-06-15 15:39

Lysande! Låter m a o som om det kunde vara en mycket lagom liten anläggning till jobbet. Fick idag reda på att hon köpte den av Görans Hifi här i stan, och han är i viss mån igång än idag, så jag ska dra dit och höra lite närmare. Måste bara tillägga att dendär SX440:n ju var otroligt snygg! Jämfört med min Kenwood KR3200 från ungefär samma epok och troligtvis prisklass var det vinst på KO. Trodde det var Marantzerna som var snyggast, men denhär svarta skönheten slår det mesta på fingrarna... Har lite häng på ett par OA5 som den kanske kunde driva om de där Teletonerna visar sig vara för trista.

jowl

Inläggav jowl » 2015-06-16 15:47

Äsch, han kunde inte minnas något om dem. Får prata dem av tanten och hoppas det är trevliga element i. Priset på 485:- var ju uppenbarligen i par... Att jämföra med 650:-/st för OD-11, om jag förstått saken rätt. Är nog så att jag hellre vill ha förstärkaren än högtalarna, och para ihop den med något aningens lyxigare ortoakustiskt.. :)

Återgå till Vintage-hifi