QLN 600, 606, 504

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Fritjof

QLN 600, 606, 504

Inläggav Fritjof » 2015-07-03 14:16

Hej!

Mitt första inlägg här och hoppas jag valt rätt del av forumet.

I veckan köpte jag lite högtalare på blocket. Det blev ett par QLN 606, ett par QLN 504 och en center QLN 600, alla har serienummer handkrivet på baksidan. Skicket är ok, lite kantstötta här och där samt att tyget på gallren behöver bytas. Har bara kunnat testa på ett enkelt Proson slutsteg då resten av min utrustning ligger nedpackad i väntan på ny lägenhet men tycker det låter bra. Har kollat runt lite på nätet men hittar inte så mycket.

Är det ngn här som har erfarenhet av dessa modeller?

Funderar på att ha dessa som semester projekt lacka dem vita och se över delningsfiltren osv. Finns det ngn anledning till att lämna dem orörda?

//Fritjof
Senast redigerad av Fritjof 2015-07-29 11:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: QLN 600, 606, 504

Inläggav rampitsch » 2015-07-03 23:55

Hej och välkommen till forumet!

Jag kan inte de här högtalarna så bra, så ska inte tala om ljudet.
Dock pratade du om filtren. Tror inte dem är så gamla att du behöver byta komponenter i filtret av den anledningen.
Däremot kan man byta mot bättre komponenter. Men gör då ett filter först och jämför många timmar med original.
En förändring kan till en början kännas som väldigt bra, men efter ett tags lyssning händer det att man inser att det inte blev så bra som man först trodde.

Grattis till köpet, tror inte du gjorde bort dig. Och till sist, är du nöjd med ljudet har du absolut inte gjort bort dig :D

//rampitsch

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-04 17:59

Det är trevliga högtalare allihopa. Jag har själv 600 som center, 313 som front wide och 501 som surround back. Tack vare deras relativt neutrala klang och höga effekttålighet passar de som hand i handske i min biorigg. Du ska nog inte pilla med filtren om du vill förbättra högtalarna, utan bara om du gillar att pilla med filter. 606 är inte alls dum och det går att fylla sand i foten om jag minns rätt för mindre lådresonanser. 2000 kr är bra pris med tanke på välljudet du köpt på dig. Däremot går gamla qln ganska ofta för nästan ingenting, så det är möjligt att du skulle kommit undan ett par hundra billigare om du haft mer tålamod. Men vem bryr sig. När jag köpte mina 313 för 800 kr var säljaren beredd på att jag skulle pruta. Men jag kunde inte med eftersom jag fick så mycket högtalare för pengarna.

Fritjof

Inläggav Fritjof » 2015-07-04 20:21

Tackar för svaren.

Har lyssnat lite mer på 606 och gillar verkligen hur de låter till akustiskt och hederlig rock som AC/DC. Till diskodunk kan det bli lite för mycket bas. Skall låta dessa vara orörda tills jag flyttar in i den nya lägenheten och ett större rum och se hur de låter då. Det enda som behövs göras är att byta tyget till skydden, kan inte så mycket om filter så de får vara. 606 går att fylla med sand, sitter ell lock längst ned baktill.

504 låter också bra och är nöjd med mitt köp.

Återgå till Vintage-hifi