utbytesnål till pickup, likgod som original?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

utbytesnål till pickup, likgod som original?

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-07-23 10:10

hej
kan man säga något generellt om utbytesnålar till vintage pickuper o nålar till pickuperi allmänhet. Är en utbytesnål som inte är original av sämre kvalite? Vad har ni för erfarenheter? Jag köpte nyligen en ny noname at-2 nål till min Pickering pickup o tycker den inte låter lika detaljerat som den gamla originalnålen. Eller behöver kanske nya nålar också en 'inkörningstid' innan de levererar optimalt?
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-07-23 12:23, redigerad totalt 1 gång.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: utbytesnål till pickip, likgod som original?

Inläggav IngOehman » 2015-07-23 10:22

Icke-original utbytesnålar är som regel rena junket jämfört med originalet.

Det kan förstås finnas undantag, men jag har testat ett tiotal, förvisso för ett antal år sedan, och jag skulle kalla dem helt oanvändbara. Tittade man på dem i mikroskop så var det även tillräckligt för att jag inte vill utsätta sina vinylskivor för vissa av dem...

Satsa på original. Det är mitt råd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: utbytesnål till pickip, likgod som original?

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-07-23 12:27

IngOehman skrev:Icke-original utbytesnålar är som regel rena junket jämfört med originalet.

Det kan förstås finnas undantag, men jag har testat ett tiotal, förvisso för ett antal år sedan, och jag skulle kalla dem helt oanvändbara. Tittade man på dem i mikroskop så var det även tillräckligt för att jag inte vill utsätta sina vinylskivor för vissa av dem...

Satsa på original. Det är mitt råd.

Vh, iö

Tack för svaret.

Då är det lite som jag befarade med utbytesnålar. Har försökt hitta en NOS AT-2 nål men inte lyckats ännu...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: utbytesnål till pickup, likgod som original?

Inläggav AlNiCo » 2015-07-23 19:08

Hur är det med såna gamla pickuper egentligen, är det bara att skrota dem? Att hitta originalnålar är ju ofta inte direkt möjligt. Ska man satsa på helt nya grejer i stället?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-23 20:15

AlNiCo skrev:Hur är det med såna gamla pickuper egentligen, är det bara att skrota dem? Att hitta originalnålar är ju ofta inte direkt möjligt. Ska man satsa på helt nya grejer i stället?

inte nödvändigtvis.
Man kan hitta orginalnålar om man dammsuger nätet.
Svalanderaudio har nålar till AT-pickuper
https://www.svalander.se/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-23 22:58

Nu åldras gummiupphängningen även på NOS (new old stock) och det kan vara svårt att få tag i nålinsatser som har gummit i behåll och beter sig som en ny pickup.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-23 22:59

RogerGustavsson skrev:Nu åldras gummiupphängningen även på NOS (new old stock) och det kan vara svårt att få tag i nålinsatser som har gummit i behåll och beter sig som en ny pickup.

beror inte det på hur man lagrar dom?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-23 23:12

Delvis men att gummi åldras och stenar med tiden är dessvärre mycket vanligt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-07-23 23:58

AlNiCo skrev:Hur är det med såna gamla pickuper egentligen, är det bara att skrota dem? Att hitta originalnålar är ju ofta inte direkt möjligt. Ska man satsa på helt nya grejer i stället?

Ja, i allmänhet ioch i synnerhet många MM-pickuper från ca. 1975-1985 med extremt hög fjädringssmjukhet då det var på modet att spela med mindre än 1 grams "nåltryck". Då experimentrades det med nya polymerer i nålupphängningen vars långtidsbeständighet var otillräckligt provad.
Under den tiden gav sig bland andra mikrofon- och hörlurstilverkaren AKG in på pickupmarkanden och fick mycket goda vitsord men hade olyckligtvis valt icke -beständiga material och övergav pickup-marknaden efter cirka10 år med svansen mellan benen.
Om man till äventyrs skulle komma över någon NOS utbytesnål till en sådan är den ändå oanvändbar för att den är lika gammal och åldrad som pickupen.
Jag har för mig att Shure råkade ut för liknande problem med någon generation av sin V15-pickup, var det den fjärde?

Att betala tusentals kronor för en utbytesnål till en high-end MM-pickup som är lika gammal som den man redan har ser jag som en mycket tveksam investering. Även om vissa fabrikat eller modellserier står över tidens tand mycket bättre än andra bör man inte glömma att om man numera spelar vinyl mer sporadiskt behöver en utbytesnål prestera som en ny i ytterligare minst 10 år för att vara en vettig investering. Handlar det om en populär och långlivad pickupmodell, typ Ortofon OM, som det finns nästan nytillverkade nålar till kan ett nålbyte vara en förnuftig affär, annars inte, tycker jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-24 07:42

Om det är en riktigt bra pickup det gäller, så kan man ju kolla om det finns en JICO SAS-nål till den.
http://www.jico-stylus.com/sas.php
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-07-24 13:18

Sidospår:

Men då återstår frågan vad för nya pickuper som är vettiga att köpa? Jag vet att AT har en riktigt prisvärd som allmänt rekommenderas som ersättare till det mesta som inte är sådär värst mycket high-end. Men vad rekommenderas om en vill ha än värre?

Och för den delen - finns det nån slags tumregler kring vilka olika pickuper/nålar som åldras olika med tiden?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 15:56

Envist som synden pekar jag mot Grado pickuper som är billiga och väldigt bra.
Bara välj prisklass och köp.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-07-24 16:46

Perfector skrev:Envist som synden pekar jag mot Grado pickuper som är billiga och väldigt bra.

och dessutom är Grado pickuper (och deras logotyp) estetiskt ganska tilltalande :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-07-25 15:38

Perfector skrev:Envist som synden pekar jag mot Grado pickuper som är billiga och väldigt bra.

Mina erfarenheter av Grado-pickuper är att de är lynniga och inte trivs alls i vissa tonarmar, i synnerhet inte den på Dual 601, som på sin tid var deras flaggskepp bland de remdrivna, som senare strippades på funktioner och blev mycket populära som 503, 505 etc.
Jag provade GCE+1 och en till, de var usla på att spela högt utstyrda skivor.
På specifika ställen kastades nålen ur spåret, jag har aldrig varit med om något liknande.
Trots att den fina armen var dynamiskt utbalanserad, nåltrycket appliceras med fjäderkraft och inte med tyngdkraften så man kunde resa hela skivspelaren på högkant i 89 graders vinkel utan att den pågående avspelningen stördes (ett fungerande rekkamtrick) och jag laborerat med alla tillgängliga justeringsmöjligheter och även olika motvikter för att förskjuta systemresonansen, hjälpte inget.
Den originalmonterade Ortofon VMS20 var för mjuk så att buckliga skivor, ett vanligt elände efter oljekrisen, triggade den för låga systemresonansen, med svaj som följd. Den bästa kompromissen jag kunde finna just då (1981) var Goldring 910 IGC med van den Hul-nål. Riktigt bra faktiskt, och jag tror att även dagens MM-pickuper från Goldring är bra val för den som har skivspelare och pickup-ingång med en kvaitetsnivå som kan leverera mer infomation än vad de billigaste MM-pickuperna förmår fiska upp ur spåren. Den information en enklare pickup inte lyckats läsa och omforma till elektriska signaler kan ju aldrig återskapas senare i kedjan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 15:56

lennartj skrev:

Mina erfarenheter av Grado-pickuper är att de är lynniga och inte trivs alls i vissa tonarmar, i synnerhet inte den på Dual 601, som på sin tid var deras flaggskepp bland de remdrivna, som senare strippades på funktioner och blev mycket populära som 503, 505 etc.
Jag provade GCE+1 och en till, de var usla på att spela högt utstyrda skivor.
På specifika ställen kastades nålen ur spåret, jag har aldrig varit med om något liknande.
Trots att den fina armen var dynamiskt utbalanserad, nåltrycket appliceras med fjäderkraft och inte med tyngdkraften så man kunde resa hela skivspelaren på högkant i 89 graders vinkel utan att den pågående avspelningen stördes (ett fungerande rekkamtrick) och jag laborerat med alla tillgängliga justeringsmöjligheter och även olika motvikter för att förskjuta systemresonansen, hjälpte inget.
Den originalmonterade Ortofon VMS20 var för mjuk så att buckliga skivor, ett vanligt elände efter oljekrisen, triggade den för låga systemresonansen, med svaj som följd. Den bästa kompromissen jag kunde finna just då (1981) var Goldring 910 IGC med van den Hul-nål. Riktigt bra faktiskt, och jag tror att även dagens MM-pickuper från Goldring är bra val för den som har skivspelare och pickup-ingång med en kvaitetsnivå som kan leverera mer infomation än vad de billigaste MM-pickuperna förmår fiska upp ur spåren. Den information en enklare pickup inte lyckats läsa och omforma till elektriska signaler kan ju aldrig återskapas senare i kedjan.

Grado har byggt om hela nåldämpningen och har nu nålar som spårar mycket renare än de äldre gjorde
Prestige red och black samt gold finns idag och de jag provat Red och black spårar och låter fint amt spårar väl i Telarc 1812 med digitalt samplade skeppskanoner 24 pundare.
Hoppar inte ur och låter inte illa.

Återgå till Vintage-hifi