Perfector skrev:Envist som synden pekar jag mot Grado pickuper som är billiga och väldigt bra.
Bara välj prisklass och köp.
Mina erfarenheter av Grado-pickuper är att de är lynniga och inte trivs alls i vissa tonarmar, i synnerhet inte den på Dual 601, som på sin tid var deras flaggskepp bland de remdrivna, som senare strippades på funktioner och blev mycket populära som 503, 505 etc.
Jag provade GCE+1 och en till, de var usla på att spela högt utstyrda skivor.
På specifika ställen kastades nålen ur spåret, jag har aldrig varit med om något liknande.
Trots att den fina armen var dynamiskt utbalanserad, nåltrycket appliceras med fjäderkraft och inte med tyngdkraften så man kunde resa hela skivspelaren på högkant i 89 graders vinkel utan att den pågående avspelningen stördes (ett fungerande rekkamtrick) och jag laborerat med alla tillgängliga justeringsmöjligheter och även olika motvikter för att förskjuta systemresonansen, hjälpte inget.
Den originalmonterade Ortofon VMS20 var för mjuk så att buckliga skivor, ett vanligt elände efter oljekrisen, triggade den för låga systemresonansen, med svaj som följd. Den bästa kompromissen jag kunde finna just då (1981) var Goldring 910 IGC med van den Hul-nål. Riktigt bra faktiskt, och jag tror att även dagens MM-pickuper från Goldring är bra val för den som har skivspelare och pickup-ingång med en kvaitetsnivå som kan leverera mer infomation än vad de billigaste MM-pickuperna förmår fiska upp ur spåren. Den information en enklare pickup inte lyckats läsa och omforma till elektriska signaler kan ju aldrig återskapas senare i kedjan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]