Avbruten axel till lägesväljare - tips och goda ideér?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

Avbruten axel till lägesväljare - tips och goda ideér?

Inläggav rampitsch » 2015-07-31 08:52

Hej

Lyckades bli pappa till en efterlängtad receiver här i veckan. Tyvärr är axeln till lägesväljaren avbruten.
Det kan vara så att det går att hitta en helt ny lägesväljare, men såg inte direkt vanlig ut (och har ändå kollat på en del väljare känns det som).

Åberopa att jag inte får tag i en ny väljare, vilka alternativ till att laga den befintliga finns? Någon som har råkat ut för samma sak och löst det?

Jag har en tanke på att man ska borra ett litet hål i axeln som kommer ut, gänga upp den, dit med en rostfri skruv som limmas med metall-epoxy, och sedan limmar man dit en ny ratt på utsidan. Nackdelen då är att man inte kan ta av fronten längre, vilket aldrig brukar vara en smidig väg att gå.

Vad säger ni?

//Rampitsch
Bilagor
bild (15)_red.jpg
En avbruten lägesväljare. Har gått av vid splines.
bild (15)_red.jpg (150.42 KiB) Visad 2313 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Avbruten axel till lägesväljare - tips och goda ideér?

Inläggav paa » 2015-07-31 10:58

Om du kunde skarva med en fjädrande rörpinne i det borrade hålet så skulle det vara möjligt att dra ur och sätta tillbaka igen.
Beteckning: fjädrande rörpinne, typ FRP följt av diameter och längd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-07-31 12:48

Hmm, nu sa du något. Lyckas man få in en tillräckligt tjock rörpinne/rörsprint så kan det ju faktiskt fungera. På den andre änden av rörpinnen "gjuter" man fast en ratt. Ska testa att borra i en bit ALU och se vad som händer när man sätter din en rörsprint.
Rörsprint ja, det är vad Biltema kallar sina fjädrande rörpinnar: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/Ovrigt/Rorsprintsats-174-delar-2000033230/

Några bra förslag på passande ratt? Originalet är givetvis också borta :(

//Rampitsch

paa skrev:Om du kunde skarva med en fjädrande rörpinne i det borrade hålet så skulle det vara möjligt att dra ur och sätta tillbaka igen.
Beteckning: fjädrande rörpinne, typ FRP följt av diameter och längd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-31 16:20

Om man behöver mer grepp än vad rörpinnen ger, så kan man prova konisk reffelpinne i stället. Inte lika smidig att demontera, men borde funka även det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-07-31 16:47

Hej har det varit splines på den delen av axeln som har stuckit ut framför panelen eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-07-31 16:51

Paa: ska testa rörpinne får vi se. Kanonbra med idéer!

Lasse: ja, stämmer bra, har varit splines, med tänder på.

//Rampitsch

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-07-31 17:00

Har du försökt med att manövrera omkopplaren med tex en pollygriptång om det går för att undersöka om den
är hård mellan lägena ?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-31 21:54

Slipa den brutna kanten och borra ett litet hål som du skruvar i en liten skruv genom ratten.
då kan du ta av den igen om det behövs.
Behöver inte vara en tjock skruv, bara en som är hård i materialet så den tål påfrestningen av vrida fram och tillbaks.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-08-01 07:24

Bra idé av Lasse - det kan ju vara så att omkopplaren mer eller mindre kärvat fast.

En bild på själva omkopplaren kan kanske avslöja om någon tycker den ser vanligare ut än vad du själv tycker, så att säga :)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-08-01 14:09

Hej är det där inte en vanlig pertinaxomkopplare finns det inte drivor av dom på ebay och har man tur så kanske
man hittar en sådan som originaldel på ebay också eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-08-01 17:47

Hej

Sitter på ett äpple-skrutt, så verkar inte kunna bifoga ett foto på den (ty för stor fil).

Har testat att vrida runt med en näbbtång, och inte alls tungt att vrida runt, utan väldigt normalt. Så det är ett stort plus.
Har inte hunnit förbi och köpa en sprint-sats ännu, men återkommer så fort jag hunnit med det och testat att borra i alu. Innan jag testar på denna pott sen ska jag testa på en billig pott också, så man vet att det fungerar. Jag får ju bara en chans :?

//Rampitdch

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-01 17:58

rampitsch skrev:Hej

Sitter på ett äpple-skrutt, så verkar inte kunna bifoga ett foto på den (ty för stor fil).

Har testat att vrida runt med en näbbtång, och inte alls tungt att vrida runt, utan väldigt normalt. Så det är ett stort plus.
Har inte hunnit förbi och köpa en sprint-sats ännu, men återkommer så fort jag hunnit med det och testat att borra i alu. Innan jag testar på denna pott sen ska jag testa på en billig pott också, så man vet att det fungerar. Jag får ju bara en chans :?

//Rampitdch

Lycka till.
Samt, köp en dator istället för ett äpple så funkar minska storleken alldeles utmärkt ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-08-01 21:45

Ska man borra i aluminium så går det bättre om man har på lite T- röd och det gäller också när man ska gånga
i aluminium annars så är risken stor att man förstör gängorrna när man backar ur gängtappen ur hålet.

Man brukar köra tvåvarv till höger och sen till vänster för att bryta av spånbildningen som blir när man gängar.

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-08-02 10:44

Skam den som ger sig! Här kommer lite foton, fixade på äppelskrutt! :lol:

Tack Lasse för påminnelse om T-röd. Har använt det förut med gott resultat, men hade förträngt det redan.

//Rampitsch
Bilagor
image.jpg
Nad 300_2
image.jpg (40.15 KiB) Visad 2070 gånger
image.jpg
Nad 300_1
image.jpg (37.91 KiB) Visad 2070 gånger

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-08-04 15:40

Denna kanske är snarlik? Vet inte måtten, men utseendemässigt är den i samma härad i alla fall.
http://www.ebay.com/itm/5p-15X16-Alumin ... 4d0dfd1289
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-08-10 06:47

Fostex: det är det närmaste original jag sett hittills. Lite mindre och lite andra räfflor dock. Originalratten är ca 20mm i diameter och ca 20mm lång.

Har under veckan som gått lyckats slipa ned utan på axeln och borrat ett hål på 2mm. Har även lyckats köpa en rörsprintsats på Biltema. Så i helgen lyckades jag med att limma fast en rörsprint i en gammal ratt jag hade liggandes och kapa denna i rätt längd. Frågan inställde sig, skulle det fungera?
Trott eller ej, men känns nästan lika stabilt som original!

Stort tack Paa för idén!
Nu ska vi bara hitta en passande ratt till den också :)

//
Rampitsch

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-08-10 07:59

rampitsch skrev:Fostex: det är det närmaste original jag sett hittills. Lite mindre och lite andra räfflor dock. Originalratten är ca 20mm i diameter och ca 20mm lång.

Har under veckan som gått lyckats slipa ned utan på axeln och borrat ett hål på 2mm. Har även lyckats köpa en rörsprintsats på Biltema. Så i helgen lyckades jag med att limma fast en rörsprint i en gammal ratt jag hade liggandes och kapa denna i rätt längd. Frågan inställde sig, skulle det fungera?
Trott eller ej, men känns nästan lika stabilt som original!

Stort tack Paa för idén!
Nu ska vi bara hitta en passande ratt till den också :)

//
Rampitsch

Bilder eller så har det inte hänt ;-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till Vintage-hifi