AR-LST2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2015-09-25 18:42

Har någon hör dessa högtalare här? Bild

Såg dom idag och var nära på köpa dom, men kom hem med en defekt förstärkare istället. Basen har ruttna kanter, men resten såg helt ut. Jag vet att vissa AR högtalare går för löjliga priser på tradera och har aldrig sett denna modell. Tänker att jag inte kommer ha fler chanser att köpa ett par.. Samma element som finns i AR5 är det.

1000 kr vill dom ha.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2015-09-25 20:14

RobotKeso skrev:Har någon hör dessa högtalare här? [ Bild ]

Såg dom idag och var nära på köpa dom, men kom hem med en defekt förstärkare istället. Basen har ruttna kanter, men resten såg helt ut. Jag vet att vissa AR högtalare går för löjliga priser på tradera och har aldrig sett denna modell. Tänker att jag inte kommer ha fler chanser att köpa ett par.. Samma element som finns i AR5 är det.

1000 kr vill dom ha.

Köp och laga basen.
Det där är nog deras finaste högtalare från 70-talet och låter otroligt välbalanserat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 08:35

Köpte dom igår. Dom väger verkligen extremt mycket för sin storlek.

Bild

Bild

Har ännu inte kikat i dom.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 09:05

Om någon diskant är intryckt så sätt munnen runt och sug ut den försiktigt.
Använd INTE nålar eller tejp eller dammsugaren då brukar dom gå jättesönder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-27 10:07

Diskanten med röda trådar verkar vara utbytt. Är den AR original av nyare utförande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 10:09

paa skrev:Diskanten med röda trådar verkar vara utbytt. Är den AR original av nyare utförande?

Kan du ta en bild direkt framifrån på den?
Eventuellt skruva ur den och titta på magneten efter klisterlapp med namn på?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 12:01

Har nu skruvar up ena. Den var välpackad med dämpning samt fanns det hushållspapper runt basen.

Bild
närmre bild på den "udda diskanten" men andra högtalaren har en likadan på samma ställe.

Bild

man ser inte så mycket på baksidan.

Bild
delningsfiltret

Bild

Bild
baksidan på ena. den andra har kvar sin säkring.

Bild

där dom köptes förmodligen.

Får känslan att dessa är välbyggda och att man har lagt ner lite tid på dom. :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 12:06

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 12:19

1.
Det är en originaldiskant.
2.
Basen är tillverkad av Kloss eller KLH audio och den bästa basen du kan ha överhuvud taget.
Kanta om dom.
Septon i GbG kan ge dig adress och telefon till en pålitlig firma.
Jag hade ett par AR4 med 8" bas i som kostade en slant att kanta om, men ack så vackert dom lät.
Om du dessutom skaffar stativ som lyfter lådorna Ca: 60 cm över golvet får du ett sanslöst ljud.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 12:52

Tänkte höra med HiFi skåne om dom är villiga, bor väldigt nära dom.

Körde igång ena högtalaren på mkt låg volym och inga diskanter lät. Antar att delningsfiltret behövs ses över? Antar att delningsfiltret behövs renoveras iallafall, säkringen som sitter på högtalaren är inte direkt vanlig.

Kul att det är bra saker i dom. ICW390 står på basens kon.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 12:58

Har du en ohmmeter så skulle du kunna mäta diskanterna och se om det är avbrott eller om det kan vara filtret som spökar.
Du kan ju höra av dig till AR i USA och fråga om det finns reservdelar i den mån det kan behövas.

http://www.acoustic-research.com/support/
Den kanske kan vara till hjälp

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-27 13:33

Diskanten som är framåtriktad såg märklig ut på membranet (intryckt?) i stora bilden, kan du lägga upp en större bild?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 13:57

Den främre diskanten är intryckt.
Bild

Hittar inte min multimeter för tillfället. Hoppas inte alla diskanterna dött... mellanregisterna lät iaf.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 14:52

Prova att suga ut den med munnen, men försiktigt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-27 15:29

Prova att hålla ett papp- eller plaströr av samma diameter som domen mellan elementet och munnen när du suger.
Annars skulle jag flyttat det elementet till ena sidan (utsidan i förhållande till lyssningsrummet), där det kommer att betyda mycket mindre att inte tonkurna och spridning är 100% på topp.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 15:36

Domen är det som sprider diskanten.
Om du inte kan få ut den kan du trycka in den så du får in inverterad dome med punktformig utstrålning
Då komer de på sidorna att ta hand om spridningen.
Enda nackdelen är att du då behöver "behandla" den andra lådan likadant så du inte får skillnad i frontspridningen.
BIC hade ju en hel serie högtalare med inverterad dome

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 08:09

Paa's alternativ med att byta plats på denna intrycka med en av dom på sidan är klart bättre, spridning blir det även om den är inverterad, bara väldigt annorlunda...
Så jag skulle flytta den till sidan, men först försöka att suga ut den med munnen och en smal pappersrulla eller något liknande att ha mellan, det brukar fungera :)

Roliga högtalare, har för mig att jag har hört dessa en gång, lät i sådant fall trevligt så klart värda att få liv i :)

att diskanterna är döda, kan inte det vara en direkt följd av att säkringen saknas/ är trasig ?
Jag skulle tippa på att säkringen är dedikerat till diskanterna så testa att koppla ihop säkringens två bläck med en tråd och spela igen ska du se om det inte kommer ljud ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 11:51

Aha! Säkringen är nog paj. Mina castle högtalare har ju också säkringar för diskanterna.

Ska hem och pröva att suga mm

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 14:43

Satte igång ena högtalaren. Det sprakade till i 1 diskant sedan börja den låta. Mellanregistrerna kommer väldigt högt upp, nästan som diskanter. Ska pröva högtalaren som kom utan säkring.

Säkringen fungerade även.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-09-28 16:09

spännande högtalare o intressant tråd, följer detta... :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-28 16:12

Får han bara i ordning på dom kommer nog inte många här att kunna tävla om välljudet dom presterar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 16:51

Ja vad jag mins så var dom trevliga, lät bra och väldigt atmosfäriskt med extra "luft" snarare än "korrekt".
Roliga att lyssna via och dom gjorde inte bort sig, när jag lyssnade så var det inga fronter på och jag mins dom som exakt lika dessa.
Drevs av en gammal tandberg (T1000 ?!) och det var en mycket fin och mysig nostalgi anläggning det ! :)

Jag hoppas att det blir ordning på dom, det vore väldigt kul, det är väldigt kul när gamla härliga högtalare med känsla och personlighet i kaskader åter får spela ljuva melodier :)
Hade jag bott stort så hade jag haft en ytterligare anläggning med enbart nostalgi/retro prylar :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 17:18

Som tidigare nämnt så är 2 diskanter udda, bägge sitter på högersidan av högtalaren, men dom är AR original, dock ej suttit på dessa lådor ursprungligen (antar jag)

Bara 1 diskant fungerar. Vilket leder till att jag måste hitta ersättare...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-28 17:20

RobotKeso skrev:Som tidigare nämnt så är 2 diskanter udda, bägge sitter på högersidan av högtalaren, men dom är AR original, dock ej suttit på dessa lådor ursprungligen (antar jag)

Bara 1 diskant fungerar. Vilket leder till att jag måste hitta ersättare...

Rekommenderar E-bay där det bör finnas under vintage loudspeakers.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 17:36

Va ?!

Ärt alla förutom 1st trasiga... 8O

Hmm, kolla om det är glappkontakt någonstans och byt plats på den trasiga och testa att koppla in den lite snabbt bara på var och en av samtliga andra anslutningar.
Så kan du testa om det är diskanterna eller filtret eller något annat i mellan som är paj eller glappt...

Vilken av alla dessa diskanter är det som fungerar ?

Det jag kan tänka mig är detta:

vredet på framsidan är antagligen till för att öka/ minska ur mycket dom sidomonterade diskanterna och mellanregistren ska spela.
Det kan vara fel på dessa vred eller något i kombination med dessa ?!

och den diskanten som är intryckt kan vara död pga det...
Och den andra framåtriktade som inte är intryckt och inte går via något vred den fungerar :)

Hoppas på det, tråkigt om alla andra är trasiga, och mycket märkligt... vad har hänt undrar man då !
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-28 17:53

Prova att mäta resistans över polerna på diskanterna.
Om några har en resistans som ligger i närheten av den som fungerar, så är det väl troligt att dom också borde vara hela?
Senast redigerad av paa 2015-09-28 17:54, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 17:53

Hittade multimetern nyss. Mätte den fungerande diskanten och fick 8.0 ohm, alla andra visar 0, ingenting.

Nu såg jag att 2 av dom udda diskanterna är inte samma, ena är 8 ohms (200011-2), den andra, som visar 0 på multimetern är 4 ohm (200011-1) :?

Bild

den vänstra funkar och är 8 ohms

Verkar som att jag måste skaffa 6 st diskanter... Kikade på ebay, fanns inte många original, hittade 3 st, från 600kr till ca 1200 kr styck.

Här finns nya ersättare: http://www.simplyspeakers.com/acoustic- ... 00840.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-28 17:57

Det finns folk som köper klassiska högtalare och slaktar dom och säljer elementen till överpris på ebay, uppmuntra inte det, utan köp orginalen i stället.
Men sen är ju frågan om alla varit 8 ohm från början, eller om det varit någon kombination av 4 och 8 ohm för att det eventuellt ska stråla mindre i sidled än framåt, eller något sådant?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 19:39

Har för mig att originaldiskanterna ligger på 8 ohms. Att köpa 5st original diskanter kommer nog ta en evighet. Om inte någon råkar ha det liggandes. Känns även tråkigt att ersätta med moderna, då man ändrar ljudbilden.

Fattar inte hur man pajjar 5 st diskanter. :(

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-28 19:51

AR's mellanregister och diskanter var lätta att köra sönder. Original reservelement var väldigt dyra redan på 90-talet. Numer är det ersättningselement som gäller. Jo, lite märkliga delningsfilter kan det vara, som att mellanregistren inte skärs av uppåt och liknande. Det kanske gäller även för LST2? Ett snäpp bättre är väl LST med 12-tumsbasar? Hade 2ax med 10-tumsbasar och de var inte i samma klass som 12-tummarna. Nästa ägare körde sönder mellan- och diskantregistren vid två tillfällen.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi