AR-LST2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-18 22:01

Jag skulle vilja föreslå att du kopplar in diskanterna som det är utan moddningar och lyssnar på ljudet innan du börjar härja med filtret. Då kan du få en uppfattning om hur det låter och om något "sticker ut" ljudmässigt och gå vidare därifrån.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-19 13:34

Har nu provspelat en högtalare med alla diskanter ikopplade. Det låter faktiskt bra. Det lät illa först men efter en kort stund försvann missljudet från diamanterna. Diskanten är inte så framträdande enligt mig, lite svårt att avgöra då mellan registret går så högt.

Dom måste även spelas in, har inte gjort det ännu. Tänkte om man skulle kunna täppa igen hålen på diamanterna med limpistol? Det lär väl funka?

Såhär ser faneret ut Bild

Slipade ner det och tog bort alla ytliga repor sedan massa lager teakolja och tillslut klarlack.

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-19 13:36

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-19 13:37

RobotKeso skrev:Har nu provspelat en högtalare med alla diskanter ikopplade. Det låter faktiskt bra. Det lät illa först men efter en kort stund försvann missljudet från diamanterna. Diskanten är inte så framträdande enligt mig, lite svårt att avgöra då mellan registret går så högt.

Dom måste även spelas in, har inte gjort det ännu. Tänkte om man skulle kunna täppa igen hålen på diamanterna med limpistol? Det lär väl funka?

Såhär ser faneret ut [ Bild ]

Slipade ner det och tog bort alla ytliga repor sedan massa lager teakolja och tillslut klarlack.

[ Bild ]

Jag blir alltid lika glad att se när någon har gjort ett vackert arbete.
Om klangen är njutbar så tycker jag att du låter filtrena vara och bara njuter musik på dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-19 17:18

Har nu monterat ihop dom igen. Använde tätfog som jag satte runt hålet där diskanterna så man trycker in dom som en kork, fogen täcker även skruvhålen på diskanten.

Ska spela in dom och sedan avgöra. Basen är inte alls inspelad.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-24 16:27

Nu efter lite lyssnande samt dom ej står på ett par andra högtalare så har basen börjat låta bra. (Bra tryck i dessa gamla högtalare) Men jag tycker nog att diskanten är lite påträngande, ändras diskanterna efter inspelning?

Tror nog Att dessa är dom trögaste (att driva) högtalarna jag ägt.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: AR-LST2

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-24 17:12

Ja, det kan vara rätt bra drag i de högtalarna. Samma bas satt i mina första riktiga hifi-högtalare, 2ax. Trögdrivna? Nja, inte direkt men möjligen trögare än många av dagens mera "designade" högtalare från lågprisbutiker.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-24 17:41

RobotKeso skrev:Nu efter lite lyssnande samt dom ej står på ett par andra högtalare så har basen börjat låta bra. (Bra tryck i dessa gamla högtalare) Men jag tycker nog att diskanten är lite påträngande, ändras diskanterna efter inspelning?

Tror nog Att dessa är dom trögaste (att driva) högtalarna jag ägt.

Dämpa diskanterna om dom skriker åt dig.
Bifogar listan med dämpningar så du får rätt slutlast.
Bilagor
dämplista.jpg
dämplista.jpg (63.62 KiB) Visad 8049 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: AR-LST2

Inläggav paa » 2016-03-24 18:03

Nu är det ju tre diskanter på 6 ohm, parallellkopplade till ca två ohm tillsammans, så man får väl halvera resistansvärdena från 4-ohmstabellen så får man en 2-ohmstabell. Välj minst 5 W motstånd, eller ännu hellre 10W. Det är ju inte så dyra grejor så man kan ju prova köpa motstånd för 1, 2 och 3 dB dämpning till att börja med.
Men det finns ju en tonkontrollsomkopplare på högtalaren som växlar anslutningarna till ingångstransformatorn. Den ska i alla fall inte stå på High Range Crisp när diskanten är lite för kraftig. Prova de olika lägena på den först.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-24 18:06

paa skrev:Nu är det ju tre diskanter på 6 ohm, parallellkopplade till ca två ohm tillsammans, så man får väl halvera resistansvärdena från 4-ohmstabellen så får man en 2-ohmstabell. Välj minst 5 W motstånd, eller ännu hellre 10W. Det är ju inte så dyra grejor så man kan ju prova köpa motstånd för 1, 2 och 3 dB dämpning till att börja med.
Men det finns ju en tonkontrollsomkopplare på högtalaren som växlar anslutningarna till ingångstransformatorn. Den ska i alla fall inte stå på High Range Crisp när diskanten är lite för kraftig. Prova de olika lägena på den först.

Tanken var mest att kolla den totala impedansen i en diskantgrupp och sedan dämpa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: AR-LST2

Inläggav paa » 2016-03-24 18:08

Jo, men det blir säkert bra till slut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: AR-LST2

Inläggav STDI » 2016-03-25 08:17

En fråga från en amatör: Varför lägger man motstånd både i serie och parallellt? Är det för att kunna bygga upp exakt det värde, med hjälp av motståndens standardvärde, som man är ute efter? Eller finns det något annat "tekniskt" skäl till det?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: AR-LST2

Inläggav PerStromgren » 2016-03-25 08:27

STDI skrev:En fråga från en amatör: Varför lägger man motstånd både i serie och parallellt? Är det för att kunna bygga upp exakt det värde, med hjälp av motståndens standardvärde, som man är ute efter? Eller finns det något annat "tekniskt" skäl till det?

Troligen för att bli mindre beroende av högtalarens impedanskurva i detta fall. Med en rent resistiv last hade det räckt fint med bara en serieresistans.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-25 10:42

STDI skrev:En fråga från en amatör: Varför lägger man motstånd både i serie och parallellt? Är det för att kunna bygga upp exakt det värde, med hjälp av motståndens standardvärde, som man är ute efter? Eller finns det något annat "tekniskt" skäl till det?

För att få rätt slutimpedans som annars skulle kunna påverka filterfunktionen negativt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: AR-LST2

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-26 17:01

PerStromgren skrev:
STDI skrev:En fråga från en amatör: Varför lägger man motstånd både i serie och parallellt? Är det för att kunna bygga upp exakt det värde, med hjälp av motståndens standardvärde, som man är ute efter? Eller finns det något annat "tekniskt" skäl till det?

Troligen för att bli mindre beroende av högtalarens impedanskurva i detta fall. Med en rent resistiv last hade det räckt fint med bara en serieresistans.


Nu beror det på var man sätter motstånden. Om man sätter motstånden efter delningsfiltret vill man ofta behålla delningsfrekvensen och endast ändra nivån - då kör man med ett motstånd i serie och ett parallellt. Alternativt sätter man endast ett motstånd i serie före delningsfiltret för nivåsänkning - ger i regel en frekvensberoende sänkning, liten runt delningsfrekvensen och mera vid högre frekvenser (om det gäller högpassfiltrerat element).

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-28 14:47

Har rattat lite på lägesväljaren på högtalaren. Upplevde att läge 1 hade för hård diskant och nummer 3 lite väl dov diskant. Kör nu på läge 2 och det låter behagligt, än så länge. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-30 13:12

Har köpt lite virke och ska bygga ett par simpla stativ så dom inte spelar musik för sofforna längre.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-30 14:47

RobotKeso skrev:Har köpt lite virke och ska bygga ett par simpla stativ så dom inte spelar musik för sofforna längre.

Kalasbra.
Annars såg jag ett par stativ på Blocket, men antagligen för höga och inte lika kul som att snickra själv
Vi vill se bilder på bygget :-)
Får vi det?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-31 20:14

Bild

Bild

Bild

Bild

Hade inte så många före bilder. Men botten/toppen plattorna är någon typ av trädskivor som är svartmålade och har trädlister för att skydda mot dammsugaren. Stommen är massiv träd som är klädd av massa trädlister som är fastskruvade. Limmade ej då det räckte med skruv samt gillar jag att dom syns. Gick åt ca 180st skruvar.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-31 20:16

Och så ber vi minst 2 böner att ingen lutar sig mot dom när dom står på så små plattor.
Annars tjusigt gjort.
Låter det bättre så jämfört med innan?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-04-21 17:24

Vill tacka alla för hjälpen. Dom låter bra nu, dock skall jag byta ut kondingarna i delningsfiltret någongång i framtiden då livet tillåter det. (Hoppas det låter ännu bättre då)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-04-21 17:32

Lev väl och njut av musiken så länge den varar, tror det var Povel Ramel som sa det :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: AR-LST2

Inläggav paa » 2016-04-21 19:08

RobotKeso skrev:Vill tacka alla för hjälpen. Dom låter bra nu, dock skall jag byta ut kondingarna i delningsfiltret någongång i framtiden då livet tillåter det. (Hoppas det låter ännu bättre då)

Vad roligt att det blev bra till slut!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-07-25 12:54

Nå't nytt på AR-fronten sedan april kantro?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-08-30 15:42

Dom står kvar på samma plats som tidigare. tycker de låter behagligt så har inte så brottom att åtgärda det gamla filtret. Har inte heller haft tid pga jobb och usa resa. Såg dock en del fina vintage prylar där, billigare än här i svergie.

Har dock funderat på att leta upp några knoppar som passar till "ljudbilds"väljaren som sitter på framsidan.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-11-29 21:59

Har nu kommit till rätta i nya lägenheten och är ännu mer förtjust i dom, älskar deras spridning av musiken. Dessa är här för att stanna, i alla fall i min ägo. Tycker det är fantastiskt att man kunde bygga så väljudande högtalare (i mina öron) på den tiden.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-11-29 22:18

RobotKeso skrev:Har nu kommit till rätta i nya lägenheten och är ännu mer förtjust i dom, älskar deras spridning av musiken. Dessa är här för att stanna, i alla fall i min ägo. Tycker det är fantastiskt att man kunde bygga så väljudande högtalare (i mina öron) på den tiden.

Bon apetit då :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster