AR-LST2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2015-12-27 23:27

RogerGustavsson skrev:Fast 2ax har väl inte rätt mellanregister? Utan att backa i tråden, vilken impedans ska diskanterna till LST-2 ha? I 2ax är det väl 8 ohm på alla elementen?

Aj fan, den biten glömde jag helt.
Ja då va den borta i så fall.
Tack för rättelsen.

Edit:
Det verkar vara 8 ohm och i så fall är det diskanterna han behöver.
Dom andra såg jag inget om att det skulle vara nå't fel på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-14 16:51

Efter mycket tänkande och original eller ej så har jag ändrat mig igen. Ska köra på dessa diskanter: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 283-22tafg

Då någon tidigare påpekat att originalen var lätta att köra sönder. Orkar inte hålla på bära på diskanter när jag är där borta hos jänkarna.

Sedan vill jag använda dessa, tagit för lång tid detta.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-14 16:52

RobotKeso skrev:Efter mycket tänkande och original eller ej så har jag ändrat mig igen. Ska köra på dessa diskanter: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 283-22tafg

Då någon tidigare påpekat att originalen var lätta att köra sönder. Orkar inte hålla på bära på diskanter när jag är där borta hos jänkarna.

Sedan vill jag använda dessa, tagit för lång tid detta.

Det blir nog bra det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-15 09:49

Beställde igår.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-15 18:10

När det kommer till delningsfiltret, jag behöver väl "bara" byta det som rör själva delningen till diskanten? I och med att låg och mellan register fungerar.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-15 18:11

RobotKeso skrev:När det kommer till delningsfiltret, jag behöver väl "bara" byta det som rör själva delningen till diskanten? I och med att låg och mellan register fungerar.

Iofs, men alla komponenter är ju lika gamla så det kan bli skillnad i ljudet mellan nya och gamla.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: AR-LST2

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-15 18:24

RobotKeso skrev:När det kommer till delningsfiltret, jag behöver väl "bara" byta det som rör själva delningen till diskanten? I och med att låg och mellan register fungerar.



Du behöver förmodligen mäta med diskanterna på plats för att skapa en passande delning mot mellanregistren.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-16 00:12

Diskanterna lär komma denna vecka. Kanske imorgon, hifikit brukar vara snabba på skicka.

Jag kommer behöva fixa någon typ av plattor att fästa diskanterna på så dom platsar hålen i själva kabinetten.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-16 00:46

RobotKeso skrev:Diskanterna lär komma denna vecka. Kanske imorgon, hifikit brukar vara snabba på skicka.

Jag kommer behöva fixa någon typ av plattor att fästa diskanterna på så dom platsar hålen i själva kabinetten.

Tjock plasttallrik som man skär till rätt storlek och monterar diskanterna i kanske kan var en lösning.
Eventuellt med en bly/gummidämpmatta under så den inte vibrerar i plasttakt :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: AR-LST2

Inläggav paa » 2016-03-16 01:18

RobotKeso skrev:Diskanterna lär komma denna vecka. Kanske imorgon, hifikit brukar vara snabba på skicka.

Jag kommer behöva fixa någon typ av plattor att fästa diskanterna på så dom platsar hålen i själva kabinetten.

Det finns tunn MDF i en massa tjocklekar, någon borde vara användbar.
Med en överhandsfräs ska det gå att fräsa ut rundlar, även med försänkt kant, runt ett centrumhål, och sist fräser man ut själva hålet.
Man kan lämna tre "ekrar" runt ytterkanten så att det inte blir så liten bit att spänna fast och så att fräsen får större yta att styra över. Så skär man bara bort ekrarna till slut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-16 22:37

Har tyvärr inte tillgång till fräs. Men får se hur dom platsar när dom kommer. Får hitta någon som har tid och hjälpa mig att fixa plattor till diskanterna.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-16 22:39

RobotKeso skrev:Har tyvärr inte tillgång till fräs. Men får se hur dom platsar när dom kommer. Får hitta någon som har tid och hjälpa mig att fixa plattor till diskanterna.

:cry:
Hoppas det inte dröjer en evighet
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: AR-LST2

Inläggav paa » 2016-03-16 23:11

Det finns fräsar som kostar mindre än en diskant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-17 15:34

idag kom dom. Bild


Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: AR-LST2

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-17 16:00

Den där spalten/fördjupningen kan du tejpa över förutsatt att du får tätt mellan element och låda.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-17 16:27

Så jag kan göra något som detta? Bild

Förutsatt att jag täppt till hålen på diskantplattan? Skruvarna pressar åt diskanten mot skummringen och sitter hårt.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-17 16:47

RobotKeso skrev:Så jag kan göra något som detta? [ Bild ]

Förutsatt att jag täppt till hålen på diskantplattan? Skruvarna pressar åt diskanten mot skummringen och sitter hårt.

Det där blir hur fint som helst.
Dessutom dämpar skumkanten studsen som diskanten får mot ytan så du får en mjukare ton i spridningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 14:31

Nu är ena delningsfiltret ute ur lådan. Hyfsat stora värden. Bild

Bild
Delningsfiltret igen.

Vad är det som kommer behövas mätas och vad kommer behövas bytas ut?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 14:33

Större bild :)
Spoiler:
Visa
Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-18 14:34

RobotKeso skrev:Nu är ena delningsfiltret ute ur lådan. Hyfsat stora värden. [ Bild ]

[ Bild ]
Delningsfiltret igen.

Vad är det som kommer behövas mätas och vad kommer behövas bytas ut?

Instinktivt skulle jag byta kondingarna mot nya som inte har åldrats och därmed risken att dom ändrat värde.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: AR-LST2

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 14:44

Det är nog troligt att kondensatorerna har åldrats, ser ut som elektrolytkondensatorer som med tiden kan torka. I detta fall är det väl en högtalare med ca 40 år bakom sig? Diskantelementen ser ut att endast ha ett filter av första ordningen - ger klent skydd mot lägre frekvenser. Nu har du ett helt andra diskanter och då kan filtret behöva dimensioneras om.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 14:57

Ena kondingen ligger på 1000uf. Att få ihop det värdet kommer kosta... en enorm summa?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-18 15:08

RogerGustavsson skrev:Det är nog troligt att kondensatorerna har åldrats, ser ut som elektrolytkondensatorer som med tiden kan torka. I detta fall är det väl en högtalare med ca 40 år bakom sig? Diskantelementen ser ut att endast ha ett filter av första ordningen - ger klent skydd mot lägre frekvenser. Nu har du ett helt andra diskanter och då kan filtret behöva dimensioneras om.

Jag tycker det ser ut som en spole tvärsöver i den mittersta kopplingen efter en konding i serie, vilket skulle vara delning och branthet. dvs 12 db/oktav ?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2016-03-18 15:10

RobotKeso skrev:Ena kondingen ligger på 1000uf. Att få ihop det värdet kommer kosta... en enorm summa?

Det finns 1000uF kondingar att köpa
Elfa har bla.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: AR-LST2

Inläggav Nattlorden » 2016-03-18 15:19

Kanske mer lättsökt som 1 mF ...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 15:23

Denna tex? https://www.elfa.se/sv/kondensator-mf-3 ... p/16704853

Det är lite billigare än vad jag tänkte mig. Men någon av kondensatorerna bör väl bytas helt, alltså värdet pga nya diskanter?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: AR-LST2

Inläggav paa » 2016-03-18 15:29

Nya bipolära elektrolyter till värden över 15 uF skulle jag välja, och plastkondingar för de mindre. Men jag skulle bytt alla. Spolarna däremot behöver inte bytas, om man inte ska konstruera om filtret. Hur var det, jänkarna som hade monterat ersättningsdiskanter, hade dom inte kompletterat med en spole efter diskantkonsingen mot jord? Prova samma som dom i så fall. Vad är det för värde på den befintliga diskantkondingen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: AR-LST2

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 18:38

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är nog troligt att kondensatorerna har åldrats, ser ut som elektrolytkondensatorer som med tiden kan torka. I detta fall är det väl en högtalare med ca 40 år bakom sig? Diskantelementen ser ut att endast ha ett filter av första ordningen - ger klent skydd mot lägre frekvenser. Nu har du ett helt andra diskanter och då kan filtret behöva dimensioneras om.


Jag tycker det ser ut som en spole tvärsöver i den mittersta kopplingen efter en konding i serie, vilket skulle vara delning och branthet. dvs 12 db/oktav ?


C2 sitter i serie med diskanterna (längst upp i schemat), 6 dB/oktav nedåt.

C3 och L1 ger delningen för mellanregistren, 6 dB/oktav nedåt/uppåt.

L2 och C4 skär bort högre frekvenser från baselementet med 12 dB/oktav.

Vad C1 och R gör nere till vänster vet jag inte.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 19:52

Amerikanarna satte en spole i serie med diskanterna och bytte 12 uf kondingen mot en 5 uf. Men kondensatorn jag länkade till, vilken typ är det? Bipolär? Plast? Står inget på hemsidan.

Såg nu att det är Aluminiumelektrolytkondensator
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: AR-LST2

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 21:12

En spole i serie dämpar högfrekvens. Är det översta registret för betonat i den valda diskanten? Ett minskat värde på seriekondensatorn. är det för att anpassning till mellanregistret<?

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ricky1892 och 5 gäster