PerStromgren skrev:Dom ÄR dyra, så är det bara!
Om du spelar in och upp på samma maskin är inte azimutvinkeln jätteviktig, så länge den är hyggligt 90 grader mot färdriktningen. Dessutom är det ju så att om du spelar upp band från en annan maskin måste du ändå ställa in vinkeln efter den maskinen för att få en bra tonkurva i diskanten.
De flesta däck är ju såpass bra kalibrerade att man inte behöver justera för att få hyggligt ljud.
Min erfarenhet är att det största problemet är snarast att så många kombinationer av däck och band inte riktigt trivs ihop och då åker bandet slalom förbi tonhuvudet eller bara allmänt löper fel. Problemet uppstår med kombinationen av band som löper väldigt lätt och däck som inte spänner bandet ordentligt. Möjligtvis kanske det även påverkas av hur tonhuvudet trycker mot bandets tryckkudde.
Så länge man undviker detta (d.v.s. har band som i sig löper bra nog och/eller däck som spänner bandet tillräckligt (helst dubbelkapstandäck, men bara spänning via avlindningsspolen gör mycket nytta)) så brukar fel azimut sällan vara något problem.
Vad gäller själva nivåkalibreringen så har den bara betydelse om man använder dolby (eller dbx), och givetvis om man vill att mätarna ska visa rätt. Dumt nog så är en del däck gjorda så att vid rätt kalibrering visar mätarna fel...