Testband för inställning av kassettdäck

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Testband för inställning av kassettdäck

Inläggav Falkis » 2015-10-16 13:29

Var får man tag på såna?

Skulle för min del fungera bra med ett bättre begagnat, om än jag sett att en amerikansk firma spelar in sådana och säljer (dyrt!).

Skulle kanske någon faktisktianisk vintagefanatiker kunna spela in ett sådant band, eller har någon en aning om var jag kan köpa ett?

Tänkte det att det är ju lättare att ställa in farten med en 1000 hz ton och gitarrstämmaren, och ställa azimuth och mätarnas utslagskänslighet med ett dylikt band... :)

Tacksam för svar! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Testband för inställning av kassettdäck

Inläggav PerStromgren » 2015-10-16 13:35

Dom ÄR dyra, så är det bara!

Om du spelar in och upp på samma maskin är inte azimutvinkeln jätteviktig, så länge den är hyggligt 90 grader mot färdriktningen. Dessutom är det ju så att om du spelar upp band från en annan maskin måste du ändå ställa in vinkeln efter den maskinen för att få en bra tonkurva i diskanten.

En hygglig grundinställning av azimuthvinkeln kan du få om du kör en förinspelad kassett av känt märke. Ställ avspelningsvinkeln för maximal diskantåtergivning, så kommer du ganska rätt.

Beträffande avspelningshastighet skulle du kunna klocka en känd sträcka av bandet. Dra ut och mät ett par meter och märk bandet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-16 14:27

"Riktiga" kalibreringsband är som Per skriver alldeles för dyra. Jag har haft ett kassettdäck trimmat efter ett sådant och sedan spelat in några egna referensband.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-10-18 01:16

Hej på Tradera är det upplaggt en annons med ett Philips flutter instrument och det ingår tre kassett band också
För justering av tonhuvud.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-18 10:17

När jag jobbade på EMI i Solna så använde dom en 3kHz testton på kassettdeck då 1kHz inte gav rätt precison sa dom
Stämmer det att svaj hörs bättre på högre frekvenser?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2015-10-23 20:02

Rekomenderar starkt A.N.T-Audio's(UK)band, alternativt coollpe(kina)på ebay. Finns även på naks.es(spanien) men de avråder jag dig från att köpa, dålig kvalitet. Finns även Tom Majerus i USA och gennlab i nya zeland men då blir det dyrt med tull/moms/frakt.
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-11-02 21:33

PerStromgren skrev:Dom ÄR dyra, så är det bara!

Om du spelar in och upp på samma maskin är inte azimutvinkeln jätteviktig, så länge den är hyggligt 90 grader mot färdriktningen. Dessutom är det ju så att om du spelar upp band från en annan maskin måste du ändå ställa in vinkeln efter den maskinen för att få en bra tonkurva i diskanten.

De flesta däck är ju såpass bra kalibrerade att man inte behöver justera för att få hyggligt ljud.

Min erfarenhet är att det största problemet är snarast att så många kombinationer av däck och band inte riktigt trivs ihop och då åker bandet slalom förbi tonhuvudet eller bara allmänt löper fel. Problemet uppstår med kombinationen av band som löper väldigt lätt och däck som inte spänner bandet ordentligt. Möjligtvis kanske det även påverkas av hur tonhuvudet trycker mot bandets tryckkudde.

Så länge man undviker detta (d.v.s. har band som i sig löper bra nog och/eller däck som spänner bandet tillräckligt (helst dubbelkapstandäck, men bara spänning via avlindningsspolen gör mycket nytta)) så brukar fel azimut sällan vara något problem.

Vad gäller själva nivåkalibreringen så har den bara betydelse om man använder dolby (eller dbx), och givetvis om man vill att mätarna ska visa rätt. Dumt nog så är en del däck gjorda så att vid rätt kalibrering visar mätarna fel...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-02 22:08

MiaM skrev:De flesta däck är ju såpass bra kalibrerade att man inte behöver justera för att få hyggligt ljud.

Delar inte alls den uppfattningen. Om man använder brusreducering förstoras felen rätt snabbt.

MiaM skrev:Möjligtvis kanske det även påverkas av hur tonhuvudet trycker mot bandets tryckkudde.

Bättre att ta bort tryckkudden som Nakamichi gör på en del modeller.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-11-21 04:46

Min erfarenhet är att antingen är ett däck bra nog att spåra hyggligt lika för olika bandtyper (typiskt för alla dubbelkapstandäck men också en del enkelkapstandäck som spänner bandet tillräckligt) och de brukar faktiskt vara bra justerade. Det andra alternativet är att däcken ändå inte spårar särskilt lika för olika bandtyper och vissa bandtyper åker dessutom slalom förbi huvudet. I det fallet så måste man i princip justera azimuth för varje bandtyp om det ska gå att återge korrekta inspelningar på respektive bandtyp. (Med "typ" menar jag de mekaniska och inte de magnetiska egenskaperna).

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-11-22 13:17

Mia, vad tycker du om Akaidäck? Har ett från 1978 som jag bytt remmar i, fick inte till autostoppet, tror jag pajade det, så klippte remmen till det och slår av manuellt. Lätt ett av de bättre däcken jag haft! :D 702D heter det! :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-11-23 05:25

Outslitliga, och om det är något av däcken som heter GX-nånting så är tonhuvudet också i princip outslitligt :)

Återgå till Vintage-hifi