Revel Ultima Studio

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
findstuff

Revel Ultima Studio

Inläggav findstuff » 2015-11-07 12:38

Hej

Jag har stött på ett problem som förmodligen är svårlöst men det finns så mycket kunnande på det här forumet så jag testar ändå.
Jag har ett par Revel Ultima Studio(sent 90 tal) som har fungerat och levererat år efter år tills för ett par veckor sedan då ett av mellanregistren börja ge ifrån sig ett märkligt skrapande ljud som uppstår på vissa frekvenser.
Jag testade först om det kunde ha att göra med någon form av oxidering någonstans i kedjan eller om någonting börjat glappa men allt verkar vara i sin ordning.
Började då forska lite i vad det är för typ av element på dessa högtalare men det verkar vara något egenutvecklad( 5 1/4" inverted-dome titanium midrange).
Jag hörde av mig till Harman som äger Revel märket och fick svaret att de mellanregister jag söker finns att få tag på hos dem men eftersom jag befinner mig utanför U S så måste jag gå via någon av de internationella distributörerna och de verkar finnas i Norge och Danmark inte i Sverige.
Men som vanligt är det svårt att få något svar från dem i den här typen av ärenden då jag inte är ute efter deras nya högtalare.
Men som sagt mellan registret verkar finnas iallafall(The part number for the Ultima Studio midrange driver is: N336540-001 (in-stock)) men misstänker att det blir svårt för någon att lägga ner någon energi i frågan + att det kanske inte är värt det då det förmodligen blir väldigt dyrt men kanske inte dyrare än att köpa nya högtalare.
Så om någon har en uppfattning i frågan så tar jag gärna emot lite tips.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Revel Ultima Studio

Inläggav Nattlorden » 2015-11-07 13:38

Ligg på och maila runt!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
findstuff

Inläggav findstuff » 2015-11-07 19:22

Hittade nog svaret själv i en annan tråd http://forums.audioholics.com/forums/th ... lem.91566/ återstår då bara att hitta någon vänlig distributör i europa som kan hjälpa till.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-11-07 21:00

Fint! Då vågar man kanske fråga efter lite bilder på underverken? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-09 16:47

Kontakta http://www.septon.se/, som är distributörer av en hel del Harman-märken. De kanske kan hjälpa dig på rätt spår.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till Vintage-hifi