T e c h n i c s SL-BD3

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

T e c h n i c s SL-BD3

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-11-11 15:36

Kom hem med en sådan från loppis häromdan. Den är i ganska risigt skick men tänkte jag skall ge den en chans då den var nästan gratis.

En del minus finns.

1. locket saknas
2. en gummifot saknas.
3. drivremmen saknas.
4- pickup nål saknas

automatikcykeln verkar fungera när man snurrar runt tallriken med fingret. Motorn snurrar också o stroboskopet lyser rött. Dock ger motorn ifrån sig ett extra surrande ljud som hörs ca varannan sekund o ljudet varar ca 2-3 sekunder åt gången för att tystna komma tillbaka på nytt o på nytt. Kanske försöker motorn korrigera den felaktiga hastigheten? på tallriken när remmen saknas... har beställt en ny drivrem som första åtgärd. Har också klurat ut att Technics pickupen behöver en P30S nål fast den kommer jag att köpa efter att jag vet om spelaren går med rätt hastighet o motorn inte har några konstigheter för sig.

Jag har en gång haft en Technics SL-D3 spelare som jag verkligen gillade. SL-D3 spelaren var snarlik denna men med en del extra automat funktioner, direktdriven o maffigare (tjock) skivtallrik :)
Bilagor
sb2.jpg
sb2.jpg (86.63 KiB) Visad 641 gånger
sb1.jpg
sb1.jpg (66.92 KiB) Visad 641 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: T e c h n i c s SL-BD3

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-11-13 17:45

Beställde ny drivrem från Tyskland på Ebay o den fanns i postlådan inom 3 dagar. Inte illa.

Nu är remmen på plats. Automatiken fungerar. Surrljudet är borta o hela drivverket går mkt tyst och den håller hastigheten bra enligt stroboskopet. Ser ut o bli bra det här... ny nål o ev. pickup blir nästa steg.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Återgå till Vintage-hifi