Ryggskott och MP2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Ryggskott och MP2

Inläggav Andersh74 » 2015-11-14 13:39

Värderade Forum.
Jag fick ryggskott i förmiddags. Givetvis helt utan tajming när en diger "tvungetattgöra" lista stod för dörren där huvudpunkten var att ta hand om en fyramånaders bebis samt en fyraåring i två dagar då modern är helt låst av att sälja gårdens höstskörd av honung och annat ätbart på julmarknad.
.
Således sitter jag ensam och fastlåst i en fåtölj och lyssnar på musik i mitt underbara sjuttiotalsrum med Duxfåtöljer, sackosäck, OD11, MP2 och Technics sa-500. OD-11orna står för TV-ljudet och MP2orna för musiken. Det är desamma MP2or som återfanns i en snödriva på Lilla eller Stora Essingen av en annan medlem på detta eminenta forum för några år sedan. Dom har varit till mycken glädje sedan dess på olika sätt. Men nu har dom en ny och betydligt bättre placering för rent musiklyssnande vilket var överraskande då högtalarna här hemma placeras efter var dom ser minst fula ut och inte efter var dom låter bäst. Återigen hör jag dock tydligt att dom låter olika de tu. Den ena har en lägre volym och är lite grötigare. Jag har bytt mellan höger och vänster kanal på förstärkaren och fortfarande är det samma högtalare som låter på samma sätt. Förstärkaren därmed utesluten. Själv har jag ingen tid att forska vidare i saken. Finns det någon annan i Göteborgsområdet som kan få mina högtalare att låta likadant mot en ersättning?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Ryggskott och MP2

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-11-14 15:06

Kul att se dig skriva intressanta o underhållande inlägg här under vintage igen . Det var visst du som gjorde högtalarfronter med blommigt tyg för några år sen :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2015-11-14 16:56

Jo, det stämmer. Fronterna var allt annat än svarta. Det var egentligen ett väldigt ambitiöst högtalarprojekt med målet att tillverka helt nya högtalare med kabinett i massivt trä som skulle vara växt, avverkat, sågat, torkat, hyvlat och snickrat här på gården där jag har ett snickeri. Närproducerade högtalare helt enkelt, gärna med någon slags miljömärkning. En del av detta ambitiösa projekt var att waf-faktorn enligt egen erfarenhet inte tillät svarta högtalarfronter eller att högtalarelementen syntes. Jag provade flera olika tyger från tyll via Josef Franck till enfärgade i tex.beige eller grönt. Luften gick ur det projektet då tiden inte fanns just då. Jag fick helt enkelt på tok för mycket att göra i min firma samtidigt som jag har familj och en gård med underhållsbehov och tillbyggnadsplaner. Nu planeras tex att bygga ett bryggeri på fastigheten så att inte helller min sambo behöver gå till jobbet utan kan brygga öl hela dagarna. Och för mig är det enklare att bygga ett hus än en högtalare som låter bra. Men det finns ett par prototyper i ek som låter. Prototyp 2 där stagning och dimensioner ändrats något är färdiga att börja filtersimulera på. En annan medlem på detta forum har konstruerat allt. Jag har bara snickrat och klurat över design.

Men det är ett annat projekt som aktualiserat det skriande behovet av att ha en väl fungerande ljudanläggning på min övervåning, nämligen min i dagarna utgivna LP med mitt band. Då varken Darin, Ace of Base eller något annat pojkband verkar ge ut sin musik på LP så fick vi i gubbandet ge ut en egen på 180 g vinyl och då vill man ju att det ska låta bra (inte för att min sambo eller barn hör att ena högtalaren har något knas eller vill lyssna på den för den delen efter att ha hört inspelning efter inspelning, mixning efter mixning i rätt många år ).

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-11-17 02:03

Ursäkta off topic, men vad är det för LP och band du spelar i?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2015-11-18 13:06

LP:n är en 180g och jag har hela förrådet fullt med ännu varm vinyl från presseriet. Musiken kan nog beskrivas som en blandning av Nationalteatern, Kebnekajse och Pugh Rogefeldt. Vi finns på Facebook; Samtidsorkestern Hjälp.
/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2015-11-18 20:31

Sådär ser plattan ut ståendes på vedspisen samt på svarven. Dyrt var det att pressa vinyl...
/A
_20151118_191656.jpg
_20151118_191656.jpg (149.17 KiB) Visad 882 gånger
Bilagor
_20151118_192653.JPG
_20151118_192653.JPG (162.73 KiB) Visad 882 gånger

Återgå till Vintage-hifi