Moderator: Redaktörer
swede100 skrev:Hej
Har hängt en del på forumet mest pga vintage-delen även om jag inte reggat mig förrän nyligen. Tycker många gånger att "gamla" grejer är roliga grejer.
Oavsett, så har jag skaffat två par OM 3-28 i olika omgångar.
Det första paret var det till höger. Verkar vara en äldre modell och med all sannolikhet en byggsats. Foten är i trä.
Basen har jag kantat om och jag tror det är en Peerless. 4 Ohm.
Diskanten är en AD 0160/T4
Mellanregistret är omärkt.
Högtalaren till vänster är av nyare snitt, foten är i plast och har den nyaste modellen av Albeka-basen som jag förstått det.
De är specade 8 Ohm.
Jag har inte öppnat och kollat dessa element men kan konstatera att alla element är olika på dessa två modeller.
Anledningen att jag skaffade de svarta (nyare) var att jag trodde att de skulle låta bättre än "byggsatsen".
Men..
Jag upplever de äldre med peerless-bas som mycket mer distinkt och har en bättre dynamik. Det enda negativa är kanske att mellanregistret är lite väl påtagligt i vissa sammanhang.
Den nyare svarta är mer återhållsamma och lite grötigare på något sätt. Inte alls samma rymd och klarhet.
Finns det något man kan göra för att bättra på dessa högtalare och kanske få framförallt de svarta att spela bättre?
Inga filter har åtgärdats på något av paren. Kan en omkantning av albekabasarna göra skillnad i ljudet? Kanterna hänger ihop men känns stela och spröda.
Om man lödar loss kondensatorerna i filtret och mäter kapacitanserna och dessa är enligt spec. Är det då lönt att byta dem?
Kan man med enkla medel dämpa mellanregistret på det "äldre" paret på något sätt utan att det påverkar annat allt för mycket?
Lite villrådig och därför tacksam för hjälp.
.jpg)
swede100 skrev:Ok, tack för tipsen.
Jag får börja med att ta ut delningsfiltret och kolla vad det sitter för komponenter på respektive högtalare.
Vad är det för typ av motstånd som skall användas?
Jag kan ju alltid testa att sänka mellanregistret något tänker jag. Låter det unket är det bara att löda bort igen..
Ang de nyare Mirsch skall jag nog ändå byta kanterna när jag ändå har ångan uppe. Dom lär inte hålla för evigt ändå.
Att de olika paren har olika karaktär är väl inget konstigt men lite för mycket för att jag skall tycka det rimligt men vad vet jag.
Vi får väl se vad ett renoverat filter kan åstadkomma.
Jag hänger med och förstår din poäng Fostex men att prova kan ju aldrig skada. Funkar det inte är jag i alla fall en erfarenhet rikare.
Att mäta upp dem känns dock som lite överkurs. Misstänker att det kräver både kunskap, utrustning och "perfekta" rum.
swede100 skrev:Tack Perfector!
Det besparade mig frågan ang valet av storleken på motstånden.
Nu har det dykt upp en liten tråkig grej.
När jag spelar lite halvhögt till hög volym får jag IBLAND något som jag tycker låter som skrap från mellanregistret. Även basen låter lite skumt ibland när mellanregistret spökar.
Det är absolut inget som jag stör mig på om jag inte lyssnar efter det och det kommer bara från den ena högtalaren. Men har jag börjat höra det så..
Tycker mig tro att det är vissa låtar som är mer benägna än andra.
Skall försöka köra lite svep vid tillfälle för att se om jag kan höra något där.
Min fråga är, kan detta orsakas av dåliga komponenter i filtret? Eller är det mest troligt att elementen börjar bli dåliga.
Funderar på att byta filter mellan högtalarna för att se om det är elementen som ev är dåliga.
Känns onödigt att lägga pengar på nya filterkomponenter om jag ändå måste byta element. Vet iofs inte vad det skulle kosta.
swede100 skrev:Kunde inte hålla mig så jag skruvade loss elementen för att mäta.
Båda elementen mätte 4,0 Ohm.
Det friska elementet gick dessutom utmärkt att "puffa" på likt baselementen.
MEN..
Naturligtvis lät det andra mellanregistret riktigt illa när man rörde på det. Skrapigt värre alltså.
Är det utom all möjlighet för reparation?
Blir lite trött.. Finns ju risk att det är detta som gjort att det låtit lite mysko i mellanregistret naturligtvis.
Börjar se sambanden..
swede100 skrev:Usch! Inte vad jag ville höra faktiskt.
Säg den lycka som varar..
Jag börjar kanske att fråga här i forumet om någon skulle kunna ha ett element till övers.
Tack för hjälpen i alla fall.
j_vorhees skrev:Intressant det där med dämpning, jag äger själv 2 par OM3-28 och har upplevt att dessa ger lite väl mycket bas ibland.
Perfector skrev:Bättre att titta efter om man kan minska dämpning i de andra registren, eventuellt genom att byta filterkomponenter med mindre förluster i
Exvis polyester istället för elektrolytkondingar
swede100 skrev:Jag testad om skruven skulle kunna ha någon påverkan men den satt fast och även om jag lossade lite och försökte påverka magnetens läge blev skrapet inte bättre.
Ett "nytt" element är nog tyvärr enda vägen fram.
swede100 skrev:Det är Peerless-varianten som inte är helt frisk.
Jag avvaktar att buda på "nya" element innan jag vet om annat har tagit stryk.
För det mesta låter dock allting bra, men vissa låtar med "fel" frekvensinnehåll ger tydliga skrap.
Vi får se vad julhelgen erbjuder i mek-tid..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster