Moderator: Redaktörer
Skrivbordet skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_YP_511_vintage_skivspelare_64381600.htm?ca=14&w=3&last=1
Den här killen säljer en gammal Yamaha vinylspelare från 1978 för 4900 kr.
Den kostade 1300 kr när den var ny.
Han beskriver den som high end. Det är low end, skulle jag vilja säga.
Han annonserar då och då på Blocket och priserna är ofta rent lurendrejeri.
Synd att folk ska bli lurade.
Jag tycker det är för djävligt att det finns s k hifientusiaster som bara har som mål att lura pengar av folk.
Om karln finns här på Faktiskt, borde han ha sig en ordentlig känga...
PerStromgren skrev:Jag tycker inte att det luktar lurendrejeri alls! Annonsören berättar noggrant vad som säljs, vilket skick det är i samt vad det kostar. Om detta är ett för högt pris bör köparen kunna avgöra själv utan att snegla på alla tjusiga ord i annonsen. Dessutom öppnar annonsören för en prisdiskussion.
Om du fäller denna annons, borde hela hifipressen åka med!
ljungberg_Sthlm skrev:
Då borde ju personer som köper gamla bilar också bli lurade då de oftast står högre i värde idag än när dom såldes nyaTa Ferrari 250 GTO t ex
![]()
![]()
shifts skrev:Får han sakerna sålda till sitt angivna pris eller ligger de kvar väldigt länge?
Svante skrev:Man får så mycket betalt som folk är beredda att betala, inte så mycket som prylen är värd eller kostar i inköp. Är folk beredda att betala mer än det kostar så finns det en marknad. Funkar annonsen så är marknaden lukrativ. Kanske. Ränta på ränta på 1300:- blir en del.
Jfr bostäder.
hifikg skrev:Jag TROR att det är ganska svårt att blåsa någon när det gäller entusiastprylar och dit räknas det mesta som har med vinyl o musik att göra.
ljungberg_Sthlm skrev:Många skall dessutom pruta idag vilket gör att man ledsnar att lägga ut annonser på blocket och hifimagasinet.
Innan folk ens har sett varan så är det alltid ett skambud som kommer, och gärna att varan kan hämtas på en gång![]()
Bästa var när en kompis skulle sälja sin M3:a och fick förslag på både fiskebod på västkusten och en lastpall med cigg + kontanter![]()
Finns stollar för allt idag verkar det som.
Så fort någon prutar brukar jag höja varans pris, rätt kul att se reaktionerna.
AlNiCo skrev:Jag tycker detta är ett icke-problem. Ingen kommer att köpa skräpet, och i fall någon gör det så är det devisen en idiot och dennes pengar kommer snart gå delad väg som gäller, och då är köparen ett hopplöst fall ändå, som man inte kan göra så mycket åt.
Vad som enligt mig är mycket värre är säljare som sätter acceptabla priser, men sen tillåter någon att "paxa" varan. "Nej, det var någon som ringde efter två minuter och sa att han kanske kommer och hämtar grejen i morgon."
Som säljare skulle jag aldrig göra så. Jag vill bli av med varan så fort som möjligt. Förste person framför min dörr får den - inget paxande.
Sen borde man verkligen ta bort annonsen när varan är såld. För sin egen och för andras skull.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], MichaelG och 15 gäster