smällar och brum

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Katt-natt

smällar och brum

Inläggav Katt-natt » 2016-01-01 15:00

hej. jag har tagit hand om min mors gamla och kärlekstörstande tandberg tr-200. kraftiga smällar kommer ur högtalarna och i hörlurar då man slår av apparaten. ett omysigt 50hz-brum ljuder även på ena kanalen i hörlurarna. tänkte ha den som köksradio och/eller eventuellt som försteg. Vad felas noriges stolthet tror ni? och kan det i så fall åtgärdas rimligt enkelt?
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: smällar och brum

Inläggav Perfector » 2016-01-01 15:31

Katt-natt skrev:hej. jag har tagit hand om min mors gamla och kärlekstörstande tandberg tr-200. kraftiga smällar kommer ur högtalarna och i hörlurar då man slår av apparaten. ett omysigt 50hz-brum ljuder även på ena kanalen i hörlurarna. tänkte ha den som köksradio och/eller eventuellt som försteg. Vad felas noriges stolthet tror ni? och kan det i så fall åtgärdas rimligt enkelt?

Ingen fördröjning i tillslaget så att strömstöten genom elektroniken går rakt ut i högtalarna kan jag tänka mig.
Moderna stärkare har ju en fördröjning tills spänningen balaserat sig.
Kan det vara problemet?
Brummet kan men måste inte vara filterkondensatorerna efter likriktaren
Länk till PDF över schema till den
http://sportsbil.com/tandberg/tr-200-sm.pdf
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Vintage-hifi