Sony PS-2350 Budget-projekt, Skivspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Alfacruizer

Sony PS-2350 Budget-projekt, Skivspelare

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-01 18:22

Börjar med en kort presentation, jag är runt 50 bast och har bara haft en enda skivspelare (JVC L-A31), som köptes -83 och försvann i slutet av 80-talet.
Den fick visserligen en Ortofon OM10, men då hade jag noll koll på hur den skulle justeras in :lol:
Nuförtiden kör jag mest mina rippade CD's i 320 Kbps 48Khz via en gammal laptop och externt ljudkort (Soundblaster X-Fi HD) till en NAD C315BEE.
Kör Winyl på laptopen, så jag kan köra via ASIO. Växlar också mellan Spotify (med Equalify pro-plugin) och Fidelify (ASIO).
Hoppas att även budget-lirare är välkomna här :D
Högtalarna hittades för 450:- och är ett par Proson Conquest 6030 MkII, men gillade inte diskanterna och chansade på ett par Monacor DT-254, som har samma yttermått, men behövde aningen större monteringshål, så en rasp fick gå runt några varv. Medveten om att impedansen skiljer ca 2 Ohm, så jag undrade hur filtren skulle reagera, men jag är nöjd med ljudet.
Mitt lyssningsutrymme är litet, bara ca 10 kvm och är ett avdelat vardagsrum i en etta, så 2x40 Watt från NADen räcker gott.
Har alltså plockat ihop det mesta begagnat för en billig peng t o m laptopen, enda nya är ljudkortet, diskanterna och lite kabel.

Nu har jag rotat fram mina få kvarvarande vinyl och har köpt en Sony PS-2350-skivspelare (1976/77 tror jag), som först ska ses över.

Isärplockning inledd:
Bild
Locket finns, men behöver poleras. Tallriken har en tendens att skrapa i, så att komma åt lager och lagerhus är prio 1.

Tallrik och gammal rem borttagen:
Bild
Visar även pickup-hållare med bedrövlig nål. Allt verkar vara original och sitter helt enligt servicemanualen.

Tonarmen:
Bild

Att tänka på är att en voltomställare och transformator sitter skruvad i bottenplattan:
Bild
Lyfter man botten utan att lossa den, så kan man skada lödningarna på sladdarna från omställaren.

Botten av:
Bild
Nu ligger omställaren lös mot topp-plattan. Lätt att placera när man sätter tillbaka botten, kanonfin passning och skruvarna når ner till omställarens skruvhål.

I princip ingen rengöring behövs inuti, detta är under tonarmen:
Bild

Prio 1:
Bild
Såg bra ut, men när jag petade på svarta knoppen i mitten, så smulades den sönder...

Blev glad över skicket:
Bild
Intorkat hårt fett borttaget med bensin. Mässingshuset ser också fint ut inuti.

Enda delarna under centrumpinnen/spindeln:
Bild
Faktiskt osäker på att det ska vara nån lös kula, eftersom en halvkula finns på spindeln. Svarta "glidlagret" gick itu bara av att jag torkade med lite papper.

Delar jag väntar på nu när ny rem redan kommit är: En ny pickup, Audio-Technica AT95E med elliptisk nål och en rundstång med 10 mm diameter (lika som svarta prylen).
Jag har PTFE-stång hemma, men valde Nylon (PA6), som ska svarvas till i hobbysvarven. En del kanske skulle rekommendera POM istället, men jag börjar så.
Tips och förslag mottages tacksamt :)

Forts följer...
Senast redigerad av Alfacruizer 2016-01-01 22:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sony PS-2350 Budget-projekt, Skivspelare

Inläggav paa » 2016-01-01 18:49

Välkommen till faktiskt.
Jo, jag skulle rekommenderat POM i stället, det är hårdare, slitstarkare och har lägre friktion.
Inget som kanske spelar så jättestor roll jämfört med nylon om det är riktigt smort, men allra viktigast är att ytan som kulan ska gå mot är exakt plan och slät, och det går nog inte att åstadkomma genom att svarva änden.
Det blir ju alltid några ojämnheter kvar i centrum på den svarvade delen.
Det är viktigt att det inte finns några ojämnheter där, för att kulan, eller halvkulan, inte ska få en tendens att börja wobbla.
Skulle det gå att planpressa axialbrickan med ett strykjärn kanske?
Kanske finns nån som har goda råd hur man skapar en extremt plan yta på en nylondetalj efter bearbetning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-01 18:57

Tack, bra tips !
Ja, POM ska ju ge bättre yta vid bearbetning också, så får se hur detta slutar, tack igen :)
Min tanke var att det är en liten liten centrerad grop som kulan centreras av, men åldern har gjort att gropen blivit djupare och djupare och tallriken sjunkit.
Synd att servicemanualen enbart visar detta som en hel enhet, inga bilder på de interna delarna, de nämns inte ens.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-08 17:31

Idag hämtade jag ut AT95E-pickupen, så nu sitter den initialt monterad.
Nålen 49 mm från kanten på SME-fästet i det här fallet och nålskaftet så rakt som möjligt.
Blir finjustering med protractor när skivtallrikslagret är fixat. Rundstången kom också idag.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-18 00:40

Har äntligen fått tummen ur och bytt chuck på svarven, så vilket år som helst kanske jag svarvar också :mrgreen:

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-07 21:18

Ursäkta långt uppehåll, men en massa annat kom ivägen.
Nu har jag nytt slitlager svarvat, men den nya remmen ger lite för hög hastighet både i 33 och 45.
Musiken lät stressad, så prövade gamla remmen som är tunnare och då känner jag igen musiken :D
Har bara kollat med stoppur och räknat varv, så inte helt exakt men remmen som är runt 0,7-0,75 ger ca 34,5 och ca 47.
Gamla remmen är ca 0,6, så nu väntar jag på ny rem och kör med den gamla tills den dyker upp.

Är ju ingen audiofil, men är helnöjd med AT95E-pickupen. Får se om jag skaffar grejer för finlirsjustering, men tror inte det.
Börjar med 1,75 g nåltryck.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-08 20:42

Bara visar att spelaren är igång. Har ej hunnit kolla exakt varvtal nu med gamla remmen, men stämmer mycket bättre än med nya.
Ljudet i videon är inte i närheten av hur det låter egentligen.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-10 09:48

Några mått jag kollat är längden mellan tonarmsnavet och centrum på skivtallriken: 20 cm, som många andra Sony har, men vissa har 19,9 cm och så noga kunde jag inte mäta.

Effektiv längd från tonarmsnav till nålspets får jag till runt 21,5 cm, men det är verkligen ett cirka-mått, måste kontrollmäta noggrannare.
Detta är med tillverkarens info om var pickupen ska sitta i skalet, men följer man denna info: http://www.hififorum.nu/artiklar/Vinylgeografi/4.html, så bör jag flytta fram pickupen till 21,9 cm effektiv längd.

Tjockleken på min ihoptorkade gummimatta fick jag till ca 3,5 mm, så ska jag laborera med andra material, så max 4 mm och minst 3.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-10 11:44

tonearmdetails.jpg
tonearmdetails.jpg (27.14 KiB) Visad 5779 gånger

Enligt manualen är längden mellan tonarmsnav och tallrikscentrum faktiskt lite över 20 cm, 20,01 om man ska vara noga.
Överhänget ska vara 16.5 mm och utgår från att detta gäller tillsammans med rekommenderad längd mellan nål och SME-fäste (49 mm).
Effektiv längd anges till 21,66 cm, så lite mer än min slarviga mätning, men fortfarande kortare än förslagslistan jag länkade till tidigare.
Nåja, protraktor på väg och får laborera och lyssna när den kommit.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-10 14:18

Baerwald-protractor'n kom idag, så "fabriksinställningen" kollad och godkänd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-10 14:51

Intressant att du mätt skillnad i hastighet mellan remtjocklekarna.
Annars när man säger att det är remmen som är för tjock, på så brukar det bli en massa protester och diskussioner om att det inte kan bero på remtjockleken när spelaren går för fort.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-10 17:35

paa skrev:Intressant att du mätt skillnad i hastighet mellan remtjocklekarna.
Annars när man säger att det är remmen som är för tjock, på så brukar det bli en massa protester och diskussioner om att det inte kan bero på remtjockleken när spelaren går för fort.

Blir en ordentlig test när jag skaffat varvtalsmätare. Min gamla rem var både smalare och tunnare, men tror inte bredden gör så mycket för hastigheten.
Har nu en ny tunnare rem, men vill inte byta nu när det låter så bra med gamla :lol:
Väntar på en tredje rem, så det blir en test med lite olika tjocklekar, så får vi se...

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-12 00:04

Digital varvtalsräknare införskaffad och första jämförelsen är mellan en så kallad "rätt rem till denna modell", en 195,00 X 5,00 X 0,70 = 34,4 RPM
och en 194 X 5,00 X 0,60 (mer 0,50 enligt skjutmått) = 33,7 RPM. Så visst påverkar remmens tjocklek hastigheten.
Mätaren avrundar uppåt, för jag kollade 100 varv, som tog lite under 3 min och räknade ut att det motsvarade 33,67 RPM,
men oavsett så drygt 1 % snabbare, men mina otränade öron märker inte detta.
Hastighetsfelet är egentligen lite lite större, för jag har tejpat skivtallriken och ökat omkretsen lite där, så den lösningen är uttömd.
Svarva ner vid motorn känns för extremt, så nu hoppas jag att den tredje remmen är lite tunnare än nominella beteckningen (195,00 X 5,00 X 0,50).
Den har inte kommit ännu och blir det inte bättre med den, så kommer jag nöja mig med 33,7 RPM.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-15 12:00

Har hittat minst 2 olika uppgifter, på nätet, om vilka dimensioner drivremmen ska ha till denna spelare...
Sista remchansningen skulle vara en 195x5x0,5, men den var 0,7
Nu har jag fått ner hastigheten till 33,5 genom att försiktigt slipa ner motorns remskiva/hjul. Eller polering närmare bestämt.
Smala remsor från ett fint fint sandpapper + Autosol, istället för fil. Känns som om jag får bättre konroll på konvexa formen och avverkningseffekten.
Eftersom jag är osäker nu i början hur stor effekten blir, så har jag några varv tejp på skivtallriken, som en liten säkerhetsbuffert :)
När jag kommer ner till typ 33,4 så finpolerar jag med 1000-kornigt våtslippapper och sen 2000-kornigt.
Jo, jag ändrade mig om att göra åverkan på motorsidan, men störde mig på att det stämde så dåligt.
Skulle aldrig ha köpt mätaren :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-06-15 12:24

Jag har sett mätta bevis för att tjockleken (på remmen) har betydelse för hastigheten. Men min stackars hjärna vägrar förstå varför... :oops:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-15 14:39

Bill50x skrev:

Jag har sett mätta bevis för att tjockleken (på remmen) har betydelse för hastigheten. Men min stackars hjärna vägrar förstå varför... :oops:

/ B

Samma här, men nu går min spelare rätt, men har några varv tejp kvar på skivtallrikens hjul, som får sitta kvar om hastigheten sjunker av att remmen åldras (?).

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-15 18:39

Hittade en bucklig skiva och inga problem att spela hela sidan (enligt mina öron dårå).
Min digitalkamera ger ju inte det bästa ljudet och jag är helt novis att filma med den. Youtubes ljusförbättrare funkade inte helt bra den heller :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-15 18:44

Bill50x skrev:

/ B

Jag är också brydd.

Nästa gång nån ber mig lägga på en rem ska jag kräva besked om specifikt vilken dimension och elasticitetsmodul som förväntas.
Don’t just do something, sit there.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-15 20:28

darkg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag är också brydd.

Nästa gång nån ber mig lägga på en rem ska jag kräva besked om specifikt vilken dimension och elasticitetsmodul som förväntas.

:lol:

De tjocka går nog lite fortare för de vill bli tunnare :wink:

Med bara ett varv tejp kvar så visar mätaren nu 33,3 och mer exakt kan den inte visa. :)

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-17 14:39

Testar en gummi/kork-blandad matta och har börjat spela in budget-RIAA'n Dynavox TC-750. Påminner mycket om TCC's 750, men annat kretskort och 15v drivning.
Vill slippa starta netbooken där externa X-Fi HD sitter. Dedikerar det kortet till digital musik enbart.
RIAA'n har ny drivning, ett gammalt labbaggregat, stabiliserat och kan gå från 3-15v.
Tipsen ute på nätet är först och främst en stabilare drivning t o m batteri-drift rekommenderas.
Sen är ingångskapacitansen 220 pF och AT95E ska ha 100-200pF så jag funderar på att löda bort detta, så enbart kablarna får ge mer korrekt kapacitans.
Nån som avråder ?
Ett annat tips, när ingångskapacitansen ligger mer rätt, är att sänka 47 kOhm till 35-40, men får se om jag ändrar nåt. Måste låta RIAA'n vara på och gå ett tag.
Låter helt okej direkt ur boxen, men jag är nog inte så kräsen.
2 extra kondensatorer på rätt plats har jag också sett tips om.
Conrad ligger nog bäst i pris förresten, strax över 300 kr bara :lol:

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-17 18:12

Gummi/kork-mattan beställdes i tjocklek 2 mm, så jag efter egen pappersmall kunde sätta fast 2 mm tjocka möbeltassar.
Rent estetiskt är ju hela anläggningen i naturträ/kork, ljusgrå/silver och svart, så mest en estetisk grej.

Bild
Tyvärr kunde jag bara beställa över 29 cm dia eller 28,5, men gamla torra gummimattan har blivit 28,5 den också, så hålen
i skivtallriken kikar fram även med den...

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-18 03:44

Oj, klockan tickar på... har suttit och lyssnat med hörlurar sen jag plockade bort 220pF på ingången till RIAA'n :mrgreen:
Låter bra i lurarna, så det blir spännande att lyssna ordentligt när grannarna har vaknat :D

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-19 15:57

Låter mer vintage genom RIAA'n, men jag har gått tillbaka till ljudkortet. Lite kallare ljud, men också "renare". Lite synd, men men...

Återgå till Vintage-hifi