Den fick visserligen en Ortofon OM10, men då hade jag noll koll på hur den skulle justeras in
Nuförtiden kör jag mest mina rippade CD's i 320 Kbps 48Khz via en gammal laptop och externt ljudkort (Soundblaster X-Fi HD) till en NAD C315BEE.
Kör Winyl på laptopen, så jag kan köra via ASIO. Växlar också mellan Spotify (med Equalify pro-plugin) och Fidelify (ASIO).
Hoppas att även budget-lirare är välkomna här
Högtalarna hittades för 450:- och är ett par Proson Conquest 6030 MkII, men gillade inte diskanterna och chansade på ett par Monacor DT-254, som har samma yttermått, men behövde aningen större monteringshål, så en rasp fick gå runt några varv. Medveten om att impedansen skiljer ca 2 Ohm, så jag undrade hur filtren skulle reagera, men jag är nöjd med ljudet.
Mitt lyssningsutrymme är litet, bara ca 10 kvm och är ett avdelat vardagsrum i en etta, så 2x40 Watt från NADen räcker gott.
Har alltså plockat ihop det mesta begagnat för en billig peng t o m laptopen, enda nya är ljudkortet, diskanterna och lite kabel.
Nu har jag rotat fram mina få kvarvarande vinyl och har köpt en Sony PS-2350-skivspelare (1976/77 tror jag), som först ska ses över.
Isärplockning inledd:

Locket finns, men behöver poleras. Tallriken har en tendens att skrapa i, så att komma åt lager och lagerhus är prio 1.
Tallrik och gammal rem borttagen:

Visar även pickup-hållare med bedrövlig nål. Allt verkar vara original och sitter helt enligt servicemanualen.
Tonarmen:

Att tänka på är att en voltomställare och transformator sitter skruvad i bottenplattan:

Lyfter man botten utan att lossa den, så kan man skada lödningarna på sladdarna från omställaren.
Botten av:

Nu ligger omställaren lös mot topp-plattan. Lätt att placera när man sätter tillbaka botten, kanonfin passning och skruvarna når ner till omställarens skruvhål.
I princip ingen rengöring behövs inuti, detta är under tonarmen:

Prio 1:

Såg bra ut, men när jag petade på svarta knoppen i mitten, så smulades den sönder...
Blev glad över skicket:

Intorkat hårt fett borttaget med bensin. Mässingshuset ser också fint ut inuti.
Enda delarna under centrumpinnen/spindeln:

Faktiskt osäker på att det ska vara nån lös kula, eftersom en halvkula finns på spindeln. Svarta "glidlagret" gick itu bara av att jag torkade med lite papper.
Delar jag väntar på nu när ny rem redan kommit är: En ny pickup, Audio-Technica AT95E med elliptisk nål och en rundstång med 10 mm diameter (lika som svarta prylen).
Jag har PTFE-stång hemma, men valde Nylon (PA6), som ska svarvas till i hobbysvarven. En del kanske skulle rekommendera POM istället, men jag börjar så.
Tips och förslag mottages tacksamt
Forts följer...